Sterrenbeelden aan de sterrenhemel.
Foto: Babak Tafresh

Een sterrenbeeld is een verzameling sterren die ogenschijnlijk een figuur vormen wanneer we deze sterren met denkbeeldige lijnen verbinden. Vanop aarde lijken deze sterren die een sterrenbeeld vormen dicht bij elkaar te staan maar in het heelal bevinden deze sterren zich vele lichtjaren van elkaar. Sterrenbeelden hebben een rijke geschiedenis en hebben veelal namen gekregen die afkomstig zijn uit de Griekse of Romeinse mythologie of van dieren. de huidige indeling van de sterrenbeelden is voornamelijk gebaseerd op de sterrenatlas die in 1603 werd uitgegeven door de Duitse sterrenkundige Johannes Bayer. In dit artikel bespreken we het sterrenbeeld Schildersezel (Pictor).

Het sterrenbeeld Schildersezel (Pictor) is één van de kleine sterrenbeelden op het zuidelijk halfrond (declinatie -50° tot -60°) en is vanuit België en Nederland niet zichtbaar. Pictor, ook gekend onder de naam 'Schilder', is een klein en zwak sterrenbeeld dat zich tussen Canopus en de Grote Magellhaense Wolk bevindt. Het sterrenbeeld Pictor betekent letterlijk vertaald schilder en is een afkorting voor 'Equuleus Pictoris' wat staat voor 'schildersezel'. Dit sterrenbeeld werd in 1765 door Nicolas de Lacaille geïntroduceerd als 'le Chevalet et la Palette' oftewel de 'ezel en het palette'. In 1763 hernoemde hij het sterrenbeeld op zijn sterrenglobe als 'Equuleus Pictoris' .In grootte is Pictor het 59ste sterrenbeeld.

Pictor

• Caelum
  • Carina
  • Columba
  • Dorado
  • Puppis
  • Volans

Dit sterrenbeeld kent niet echt heldere sterren. De helderste ster is Alpha Pictoris en heeft een visuele helderheid van magnitude 3,2. Deze ster bevindt zich op een afstand van 97 lichtjaar van ons en is ongeveer 660 miljoen jaar oud. Op ongeveer 8,5 ° ten noorden van de ster Beta Pictoris kunnen we de ster van Kapteyn terugvinden. De ster van Kapteyn is een rode subdwerg die in 1897 werd ontdekt door de Nederlandse astronoom Jacobus Cornelius Kapteyn. Deze ster is bijzonder aangezien deze de op één na grootste eigenbeweging van alle sterren heeft. De eigenbeweging van een ster is de verplaatsing van die ster aan de hemel, ten opzichte van de achtergrondsterren. De snelste is de ster van Barnard. De ster van Kapteyn beweegt zich in zuidoostelijke richting met een snelheid van 8,5 boogseconde per jaar, wat neer komt op een radiële snelheid van 242 km/s. Door zijn visuele helderheid van magnitude 8,8 is de ster van Kapteyn te zwak om met het blote oog waar te nemen.

Welke andere objecten zijn er te vinden in Pictor?

In het sterrenbeeld Schildersezel (Pictor) komen geen objecten voor uit de bekende lijst met Messier objecten. Wel kunnen we in dit sterrenbeeld het lensvormig sterrenstelsel NGC 1705 waarnemen. Dit stelsel heeft een visuele helderheid van magnitude 11,8 en bevindt zich op een afstand van ongeveer 17 miljoen lichtjaar. Een lensvormig sterrenstelsel is een type sterrenstelsel dat zich volgens de Hubble-sequentie tussen een elliptisch sterrenstelsel en een spiraalvormig sterrenstelsel bevindt. NGC 1705 maakt deel uit van de Dorado Groep van sterrenstelsels. Dit is een groep sterrenstelsels die zich voornamelijk in het sterrenbeeld Dorado bevinden.

NGC 1705 - Foto: NASA/ESA