Corona Borealis - Noorderkroon

Sterrenbeelden aan de sterrenhemel. Sterrenbeelden aan de sterrenhemel. Foto: Babak Tafreshi

Een sterrenbeeld is een verzameling sterren die ogenschijnlijk een figuur vormen wanneer we deze sterren met denkbeeldige lijnen verbinden. Vanop aarde lijken deze sterren die een sterrenbeeld vormen dicht bij elkaar te staan maar in het heelal bevinden deze sterren zich vele licthjaren van elkaar. Sterrenbeelden hebben een rijke geschiedenis en hebben veelal namen gekregen die afkomstig zijn uit de Griekse of Romeinse mythologie of van dieren. de huidige indeling van de sterrenbeelden is voornamelijk gebaseerd op de sterrenatlas die in 1603 werd uitgegeven door de Duitse sterrenkundige Johannes Bayer. In dit artikel bespreken we het sterrenbeeld Noorderkroon (Corona Borealis).

Volgens de Griekse Mythe behoorde de kroon tot Ariadne, de dochter van Minos, koning van Kreta. Ariadne wilde een huwelijksaanzoek van Dionysus niet aanvaarden omdat ze niet met een sterveling wou trouwen nadat Theseus haar verlaten had. Om te bewijzen dat hij een god was, nam Dionysus zijn kroon af en wierp die de hemel in als een hulde aan haar. Ariadne was tevreden en huwde Dionysus en zo werd Ariadne zelf onsterfelijk.

Corona Borealis is een sterrenbeeld aan de noordelijke sterrenhemel. In grootte is Corona Borealis het 73ste sterrenbeeld.

Corona Borealis

• Hercules
  • Boötes
  • Serpens Caput

Dit sterrenbeeld bevat geen sterren van eerste magnitude. De helderste ster, α CrB (Alphecca, of ook gekend als Gemma) heeft een magnitude van 2,2 (lichtjes variabel) en wordt aanzien als lid van de diffuse Ursa Major bewegende groep van sterren. Het sterrenbeeld Noorderkroon bevat wel diverse interessante variabele sterren. Twee van de bekendste zijn R Coronae Borealis en T Coronae Borealis.

Welke andere objecten zijn er te vinden in Corona Borealis?

In dit sterrenbeeld komen geen noemenswaardige deep-sky objecten voor. Abell 2065 is een dichtbevolkte cluster van sterrenstelsels dat zich op een afstand van 1 tot 1,5 miljoen lichtjaar van de Aarde bevindt. Deze cluster bevindt zich ongeveer 1° ten zuidwesten van de ster Bèta Coronae Borealis. In Abell 2065 bevinden zich op een oppervlakte van ongeveer 1° aan de sterrenhemel maar liefst meer dan 400 sterrenstelsels. Het helderste stelsel uit de groep heeft een visuele helderheid van magnitude 16,5. Samen met Abell 2061, Abell 2067 en Abell 2079 vormt Abell 2065 de Corona Borealis Supercluster.

De cluster van sterrenstelsels Abell 2065 - Foto: Adam Block/Mount Lemmon SkyCenter/University of Arizona