Boötes - Ossenhoeder

Mythologie

Inclusief de zwakkere sterren lijkt Boötes op een groot menselijk figuur, kijkend naar Ursa Major. Wie Boötes exact voorstelt is niet echt duidelijk. Volgens een versie was het een ossenhoeder die de ossen in het sterrenbeeld Ursa Major hoedde met zijn twee honden Chara en Asterion (van het sterrenbeeld Canes venatici). De ossen werden vastgebonden aan de poolas en zo bleef Boötes een aan de hemel in constante rotatie. Boötes zou ook de uitvinder zijn van de ploeg. Hij zou Ceres, de godin van de landbouw hiermee een plezier hebben gedaan en aan Jupiter gevraagd om hem te vereeuwigen aan de hemel.

Een andere versie portretteert Boötes als de druivenkweker Icarius die op een dag de Romeinse god Bacchus had geïnviteerd om zijn wijngaarden te inspecteren. Bacchus vertelde het geheim van wijn maken aan Icarius. Icarius was zo onder de indruk dat hij zijn vrienden uitnodigde om het te kopiëren. Aangezien ze nooit wijn hadden gedronken, dronken ze allemaal veel te veel wijn en hadden ze last van een enorme kater. Zijn vriendendachten dat ze door hem waren vergiftigd. Er werd beslist dat Icarius het met zijn leven moest bekopen door deze daad en werd koelbloedig vermoord in zijn slaap. Bacchus plaatste Icarius in de sterren om hem te eren.

Een ander verhaal over het sterrenbeeld is met Arcas, de zoon van Zeus en Callisto. Arcas groeide op bij zijn grootvader Lycaon aan wie één dag Zeus er langskwam en een maaltijd at. Om te bevestigen dat de gast werkelijk de koning der goden was, doodde Lycaon zijn kleinzoon en bereidde een maaltijd voor uit het vlees van zijn kleinzoon. Zeus had het door en werd erg kwaad, hij transformeerde Lycaon in een wolf en gaf terug leven aan zijn zoon.

In tussentijd werd Callisto getransformeerd in een beer, door de vrouw van Zeus, Hera, die erg kwaad was op Zeus. Wanneer hij was opgegroeid ontmoette Arcas de beer, hij herkende niet dat het zijn moeder was, en begon op Callisto te jagen. Callisto ging schuilen in een tempel waarvan de profeten veroordeeld waren tot de dood. Om zo'n lot niet te ondergaan had Zeus beslist om hen aan de hemel te plaatsen, Arcas als Boötes en Callisto als Ursa major.

Boötes

• Canes Venatici
  • Coma Berenices
  • Corona Borealis
  • Draco
  • Hercules
  • Serpens Caput
  • Virgo
  • Ursa Major

τ Boötis, een zonachtige ster, heeft de massieve hete jupiter τ Boötis Ab. rond zich. Het was de vierde exoplaneet dat ontdekt werd.

Welke andere objecten zijn er te vinden in Boötes?

Boötes heeft een groot aantal dubbelsterren die goed waar te nemen zijn voor amateur astronomen.
NGC 5466 is een losse bolvormige sterrenhoop die kan waargenomen worden met de meeste telescopen. Het werd ontdekt door William Herschel op 17 mei 1784.

Oprichter & beheerder van Spacepage.
Oprichter & beheerder van Poollicht.be.

Meer in deze categorie: « Auriga - Voerman Caelum »