Ara - Altaar

(1 Stem)
Sterrenbeelden aan de nachtelijke hemel. Sterrenbeelden aan de nachtelijke hemel. Foto: Babak Tafreshi

Een sterrenbeeld is een verzameling sterren die ogenschijnlijk een figuur vormen wanneer we deze sterren met denkbeeldige lijnen verbinden. Vanop aarde lijken deze sterren die een sterrenbeeld vormen dicht bij elkaar te staan maar in het heelal bevinden deze sterren zich vele licthjaren van elkaar. Sterrenbeelden hebben een rijke geschiedenis en hebben veelal namen gekregen die afkomstig zijn uit de Griekse of Romeinse mythologie of van dieren. de huidige indeling van de sterrenbeelden is voornamelijk gebaseerd op de sterrenatlas die in 1603 werd uitgegeven door de Duitse sterrenkundige Johannes Bayer. In dit artikel bespreken we het minder bekende sterrenbeeld Altaar (Ara).

Het Altaar, meestal omgekeerd afgeschilderd maar soms ook recht met de rook die in de melkweg drijft, was geïdentificeerd als dat van de centaur Chiron. De oorspronkelijke Latijnse naam was Ara Centauri. Het werd ook soms het altaar van Dionysus genoemd.

Ara

• Corona Australis
  • Scorpius
  • Norma
  • Triangulum Australe
  • Apus
  • Pavo
  • Telescopium

Ara's helderste ster β Arae, heeft een magnitude van 2.9. γ Arae is een dubbelster net ten zuiden van β. μ Arae zou vier planeten bevatten waarvan één rotsachtige planeet.

Welke andere objecten zijn er te vinden in Ara?

De noordwestelijke hoek van Ara wordt doorkruist door de melkweg en bevat vele sterrenhopen en diffuse nevels. De helderste bolvormige sterrenhoop is NGC 6397. Deze bevindt zich op een afstand van 7 800 lichtjaar van ons zonnestelsel en is één van de dichtste van zijn soort. Zo zou deze sterrenhoop ongeveer 400 000 sterren bevatten. NGC 6397 werd in 1751 ontdekt door de Franse astronoom Nicolas Louis de Lacaille en is een zeer geliefd object bij amateur astronomen aangezien deze sterrenhoop al waarneembaar is met kleine telescopen. Naast deze bolvormige sterrenhoop bevinden zich in het sterrenbeeld Altaar ook tal van open sterrenhopen zoals NGC 6193, NGC 6204 en NGC 6208. Een ander bekend en belangrijk deep-sky object in het sterrenbeeld Altaar is NGC 6188. Deze emissienevel ligt ongeveer 4 000 lichtjaar van de Aarde verwijderd en werd op 15 april 1836 ontdekt door de Britse astronoom John Herschel. Doordat NGC 6188 ook een stervormingsgebied is, zijn sommige van de sterren in dit gebied slechts enkele miljoenen jaar oud. In het sterrenbeeld Altaar bevindt zich ook een merkwaardige planetaire nevel die we kennen als de 'Pijlstaartrognevel' (Hen 3-1357). Tot op heden is dit de jongste bekende nevel. Deze planetaire nevel bevindt zich op een afstand van 18 000 lichtjaar van de Aarde en de diameter van de nevel bedraagt 130 keer de omvang van ons zonnestelsel. Om de Pijlstaartrognevel waar te nemen, heb je al een middelgrote of grote telescoop nodig aangezien deze een schijnbare magnitude heeft van 10,7.

De prachtige sterrenhoop NGC 6397 in het sterrenbeeld Altaar - Foto: NASA

Meer in deze categorie: « Aquila - Arend Aries - Ram »

De Amerikaanse astronoom James V. Scotti ontdekt met het Spacewatch project van de University of Arizona de planetoïde 1997 XF11. Op 26 oktober 2028 zal deze planetoïde op een afstand van 930 000 kilometer van de Aarde vliegen. Dit is 2,4 maal de afstand van Aarde tot de Maan. Tijdens zijn scheervlucht langs de Aarde zal deze planetoïde een maximale helderheid bereiken van 8,2 waardoor deze zichtbaar zal zijn met een goede verrekijker.

NGC 7026 is een planetaire nevel die we kunnen terugvinden in het sterrenbeeld Zwaan (Cygnus). Deze planetaire nevel heeft een opvallend uiterlijk aangezien één van de twee kanten helderder is…