Het waarnemen van variabele sterren

Een blik op Algol - Beta Perseii

Algol is een van de meest populaire en bekende variabele sterren aan de hemel. Een van de redenen hiervoor is dat het een ster is die kan worden waargenomen met het blote oog. Een andere reden is omdat het een relatief korte periode van minder dan drie dagen heeft. Dit betekent dat een nieuwe waarnemer kan naar buiten gaan elke avond en een complete cyclus van Algol kan waarnemen tijdens zijn eerste waarnemingsweek als de ster tenminste zichtbaar is s’nachts op zijn locatie. Algol is een bedekkingsvariabele ster 93 lichtjaar van ons bepaald door de Hipparcos satelliet. De belangrijkste ster is een B8 hoofdreeks ster , welke 3 keer zo groot is als onze zon. De secundaire ster is een K2-type subgiant. Samen draaien ze om elkaar heen. Zoals gezien vanaf de Aarde, wanneer een ster de andere bedekt lijkt het of haar algemene helderheid verandert. Er is een zeer zwakke derde ster in het systeem. Het is een F1 hoofdreeks ster met een omloopstijd van 1.86 jaar.

Dit gebeurde vandaag in 1981

De Amerikaanse astronoom Edward L. G. Bowell ontdekt vanuit het Lowell Observatory de planetoïde 5500 Twilley. Deze planetoïde draait tussen de planeten Mars en Jupiter in een baan om de Zon en heeft een helderheid van magnitude 13,5.

M64, ook wel bekend als het 'Zwarte Oogstelsel', is een spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Coma Berenices (Hoofdhaar). Het object dankt zijn naam aan een donkere vlek (een stofbaan) iets…