Het waarnemen van variabele sterren

Een blik op Algol - Beta Perseii

Algol is een van de meest populaire en bekende variabele sterren aan de hemel. Een van de redenen hiervoor is dat het een ster is die kan worden waargenomen met het blote oog. Een andere reden is omdat het een relatief korte periode van minder dan drie dagen heeft. Dit betekent dat een nieuwe waarnemer kan naar buiten gaan elke avond en een complete cyclus van Algol kan waarnemen tijdens zijn eerste waarnemingsweek als de ster tenminste zichtbaar is s’nachts op zijn locatie. Algol is een bedekkingsvariabele ster 93 lichtjaar van ons bepaald door de Hipparcos satelliet. De belangrijkste ster is een B8 hoofdreeks ster , welke 3 keer zo groot is als onze zon. De secundaire ster is een K2-type subgiant. Samen draaien ze om elkaar heen. Zoals gezien vanaf de Aarde, wanneer een ster de andere bedekt lijkt het of haar algemene helderheid verandert. Er is een zeer zwakke derde ster in het systeem. Het is een F1 hoofdreeks ster met een omloopstijd van 1.86 jaar.

Lancering vanop de Cape Canaveral lanceerbasis van de Amerikaanse Mars Climate Orbiter ruimtesonde. Op 23 september 1999 verloor NASA alle contact met de Mars Climate Orbiter omwille van een menselijke rekenfout. Het onbemande ruimtetuig bevond zich op dat moment al in een baan om de planeet Mars. Foto: NASA