Deepsky voor beginners

Startersgids: Deepsky objecten in de zomer

Met deze startersgids trachtten we beginnende waarnemers kennis te laten maken met diverse objecten aan de hemel die nog relatief eenvoudig terug te vinden zijn. De sterrenbeelden en deep-sky objecten werden die werden geselecteerd, zijn makkelijk waar te nemen in de zomer. Elk sterrenbeeld waar we objecten uit voorstellen, is voorzien van een sterrenkaart. Meer gedetailleerde info over de vele deep-sky objecten dat elk sterrenbeeld telt, kan men terugvinden in het 'Deepsky interactief' gedeelte op deze website.

Startersgids: Deepsky objecten in de herfst

Met deze startersgids trachtten we beginnende waarnemers kennis te laten maken met diverse objecten aan de hemel die nog relatief eenvoudig terug te vinden zijn. De sterrenbeelden en deep-sky objecten werden die werden geselecteerd, zijn makkelijk waar te nemen in de herfst. Elk sterrenbeeld waar we objecten uit voorstellen, is voorzien van een sterrenkaart. Meer gedetailleerde info over de vele deep-sky objecten dat elk sterrenbeeld telt, kan men terugvinden in het 'Deepsky interactief' gedeelte op deze website.

Lancering van het Amerikaanse ruimteveer Discovery (STS-56) met aan boord vijf astronauten. In het vrachtruim van het ruimteveer Discovery bevindt zich in het kader van de Atmospheric Laboratory for Applications and Science-2 (ATLAS-2) missie een Spacelab pallet met daarop verschillende wetenschappelijke instrumenten voor onderzoek van de atmosfeer van de Aarde. Foto: NASA