NGC 7789

NGC 7789 NGC 7789 Foto: Steve Cannistra

NGC 7789 is open sterrenhoop in het sterrenbeeld Cassiopeia van magnitude 6.7. Deze open sterrenhoop is makkelijk in een binoculair te zien als een wazig vlekje. Door de telescoop is het een zwerm van vele, even heldere, sterren. Alle leden van NGC 7789 schijnen met een helderheid van ongeveer magnitude 11 en deze open sterrenhoop is, vanop Aarde gezien, zo'n 16' groot. Voor sommigen is het onbegrijpelijk hoe de Franse kometenjager Charles Messier dit object over het hoofd heeft kunnen zien toen hij zijn bekende cataloog met 'komeetachtige' objecten samenstelde. Het object ligt ongeveer 7 600 lichtjaar van de Aarde verwijderd en werd in 1783 ontdekt door de Duits-Britse astronoom Caroline Herschel, zus van de bekende astronoom William Herschel. Hierdoor kreeg deze open cluster ook de bijnaam 'Caroline's Rose'.

Sterrenbeeld: Cassiopeia

• DEC: 56° 42'

Cassiopeina

Dit gebeurde vandaag in 1955

In New Jersey overlijdt op 76-jarige leeftijd Albert Einstein. Hij wordt algemeen gezien als één van de belangrijkste natuurkundigen uit de geschiedenis en is vooral bekend geworden door het opstellen van de relativiteitstheorie. In het algemeen wordt 1905 als het vruchtbaarste jaar in Einsteins wetenschappelijke leven beschouwd. De meeste natuurkundigen zijn het erover eens dat drie van deze artikelen (over de Brownse beweging, het foto-elektrisch effect en de speciale relativiteitstheorie) elk een Nobelprijs waard zouden zijn.

M91, ook gekend als NGC 4548, is een spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Coma Berenices (Hoofdhaar) dat deel uit maakt van de bekende Virgocluster van sterrenstelsels. Dit sterrenstelsel is van…