NGC 7293

(1 Stem)
NGC 7293 NGC 7293 Foto: Leendert Belonje

NGC 7293 is een prachtige planetaire nevel in het sterrenbeeld Aquarius (Waterman) van magnitude 7.3. Deze planetaire nevel is ook bekend onder de namen 'Helixnevel' en 'Eye of God' en staat op een afstand van 700 lichtjaar van de Aarde. Hierdoor is NGC 7293 de meest nabij gelegen planetaire nevel. De centrale ster in NGC 7293 is van magnitude 12. Astronomen verwachten dat onze eigen ster, de Zon, een gelijkaardige fase zal doormaken als de ster die NGC 7293 heeft veroorzaakt. Dit deep-sky object wordt door velen in gebieden met veel lichtpollutie waargenomen als een schijf met een donkerder midden zonder veel details. NGC 7293 werd in 1824 ontdekt door de Duitse astronoom Karl Ludwig Harding.

De Helixnevel is een object dat al meermaals werd bestudeerd door grote ruimtetelescopen. De straling van NGC 7293 die te zien is in infrarode opnamen, gemaakt met de Spitzer Ruimtetelescoop, komt hoofdzakelijk van het moleculaire waterstofgas dat zich in deze nevel bevindt. Dit gas blijkt vol klonten te zitten, welke duizenden komeetachtige knopen vormen die elk ongeveer tweemaal de afmeting van ons zonnestelsel hebben. De staart van deze 'klonten' is minstens 26 keer zo lang als ons zonnestelsel.

Sterrenbeeld: Aquarius

AquariusNGC 7293 De prachtige Helixnevel gezien door de Hubble Space Telescope - Foto: NASA / ESA

De heldere komeet Hale-Bobb bereikt zijn kortste afstand tot de Aarde (1,3 Astronomische Eenheden). Deze komeet was één van de helderste kometen van de afgelopen paar decennia en was gedurende vele maanden met het blote oog zichtbaar. Hale-Bopp werd op 23 juli 1995 ontdekt op een grote afstand van de Zon en het hemellichaam werd genoemd naar zijn twee ontdekkers, Alan Hale en Thomas Bopp.

M89, ook gekend als NGC 4552, is een elliptisch sterrenstelsel in het sterrenbeeld Virgo (Maagd) dat behoord tot de bekende Virgocluster van sterrenstelsels. Op slechts 40' van het sterrenstelsel vind…