NGC 6210

NGC 6210 NGC 6210 Foto: A. Block

De planetaire nevel NGC 6210 in het sterrenbeeld Hercules is van magnitude 9.7. De  bijnaam van deze planetaire nevel is de 'Schildpadnevel'. Deze nevel lijkt echter op geen enkel vlak op een schildpad. Deze nevel is 6 500 lichtjaar van de Aarde verwijderd en werd in 1825 ontdekt door de Duits-Russische astronoom Friedrich Georg Wilhelm Struve. Het centrum van deze planetaire nevel wordt gekenmerkt door een zogeheten 'witte dwerg' ster met een magnitude van 12,9.

Sterrenbeeld: Hercules

Hercules

Geboortedag van de Duits-Deense astronoom Heinrich Louis d'Arrest. Hij ontdekte gedurende zijn carrière als sterrenkundige verschillende kometen, de planetoïde Freia en 342 deep sky objecten. Heinrich Louis d'Arrest was ook mede-ontdekker van de planeet Neptunus en gaf een catalogus uit met daarin meer dan 200 nevels.

NGC 2392