Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 67 Messier 67 Foto: Siggi Kohlert

M67, ook gekend als NGC 2682, is een minder bekende (de meeste waarnemers bekijken namelijk M44) open sterrenhoop in het sterrenbeeld Cancer (Kreeft). Nochtans moet deze sterrenhoop weinig onderdoen voor M44. Deze sterrenhoop bevindt zich op een afstand van 2 500 lichtjaar van de Aarde een heeft een werkelijke diameter van ongeveer 25 lichtjaar. M67 is met zijn vier miljard jaar eveneens één van de oudste open sterrenhopen uit ons Melkwegstelsel. De sterrenhoop telt ruim 500 sterren tot magnitude 16 en in deze cluster bevinden zich 200 zogeheten 'witte dwergen'.

Sterrenbeeld: Cancer

Cancer

M67 werd in het jaar 1779 ontdekt door de astronoom Johann Gottfried Koehler. Later werd het opgenomen in de bekende cataloog van de Franse kometenjager Charles Messier.

M67 is eenvoudig terug te vinden op 2° ten westen van de ster Alpha Cancriis. In een binoculair ziet men een zwak wazig vlekje dat bij goede seeing reeds opgelost kan worden in enkele afzonderlijke sterren. Onder uitstekende omstandigheden is het zelfs mogelijk om de cluster met het blote oog waar te nemen. Kleine telescopen (8 cm of meer) lossen de cluster reeds volledig in afzonderlijke sterren op.

De Amerikaanse ruimtesonde Mariner 7 vliegt op een afstand van 3 430 kilometer langs het oppervlak van de planeet Mars. Marioner 7 zond 126 opnames naar de Aarde en voerde ondermeer temperatuur-, luchtdruk- en helderheidsmetingen uit. Van de 126 opnames bestonden er 33 uit close-up foto's waarop de kleinst zichtbare details ongeveer 300 meter groot waren. Foto: NASA