Spacepage

Geschreven door  Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 67 Messier 67 Foto: Siggi Kohlert

M67, ook gekend als NGC 2682, is een minder bekende (de meeste waarnemers bekijken namelijk M44) open sterrenhoop in het sterrenbeeld Cancer (Kreeft). Nochtans moet deze sterrenhoop weinig onderdoen voor M44. Deze sterrenhoop bevindt zich op een afstand van 2 500 lichtjaar van de Aarde een heeft een werkelijke diameter van ongeveer 25 lichtjaar. M67 is met zijn vier miljard jaar eveneens één van de oudste open sterrenhopen uit ons Melkwegstelsel. De sterrenhoop telt ruim 500 sterren tot magnitude 16 en in deze cluster bevinden zich 200 zogeheten 'witte dwergen'.

Sterrenbeeld: Cancer

Cancer

M67 werd in het jaar 1779 ontdekt door de astronoom Johann Gottfried Koehler. Later werd het opgenomen in de bekende cataloog van de Franse kometenjager Charles Messier.

M67 is eenvoudig terug te vinden op 2° ten westen van de ster Alpha Cancriis. In een binoculair ziet men een zwak wazig vlekje dat bij goede seeing reeds opgelost kan worden in enkele afzonderlijke sterren. Onder uitstekende omstandigheden is het zelfs mogelijk om de cluster met het blote oog waar te nemen. Kleine telescopen (8 cm of meer) lossen de cluster reeds volledig in afzonderlijke sterren op.

De drie Amerikaanse astronauten Thomas P. Stafford, John W. Young en Eugene A. Cernan keren na een geslaagde ruimtemissie met hun Apollo 10 ruimtecapsule terug naar de Aarde. Het doel van deze bemande ruimtemissie was het testen van de modules en het koppelen van de modules in een baan om de Maan. Hierdoor wordt deze missie ook wel de 'generale repetitie' genoemd voor de echte Maanlanding van Apollo 11. Tijdens deze vlucht was er voor het eerst in de geschiedenis ook een live televisie-uitzending in kleur vanuit de ruimte. De Apollo 10 capsule landde in de Stille Oceaan en werd vervolgens opgepikt door de U.S.S. Princeton. Foto: NASA