Foto: Siggi Kohlert

M67, ook gekend als NGC 2682, is een minder bekende (de meeste waarnemers bekijken namelijk M44) open sterrenhoop in het sterrenbeeld Cancer (Kreeft). Nochtans moet deze sterrenhoop weinig onderdoen voor M44. Deze sterrenhoop bevindt zich op een afstand van 2 500 lichtjaar van de Aarde een heeft een werkelijke diameter van ongeveer 25 lichtjaar. M67 is met zijn vier miljard jaar eveneens één van de oudste open sterrenhopen uit ons Melkwegstelsel. De sterrenhoop telt ruim 500 sterren tot magnitude 16 en in deze cluster bevinden zich 200 zogeheten 'witte dwergen'.

Sterrenbeeld: Cancer

Cancer

M67 werd in het jaar 1779 ontdekt door de astronoom Johann Gottfried Koehler. Later werd het opgenomen in de bekende cataloog van de Franse kometenjager Charles Messier.

M67 is eenvoudig terug te vinden op 2° ten westen van de ster Alpha Cancriis. In een binoculair ziet men een zwak wazig vlekje dat bij goede seeing reeds opgelost kan worden in enkele afzonderlijke sterren. Onder uitstekende omstandigheden is het zelfs mogelijk om de cluster met het blote oog waar te nemen. Kleine telescopen (8 cm of meer) lossen de cluster reeds volledig in afzonderlijke sterren op.

Dit gebeurde vandaag in 1906

Overlijden van de Amerikaanse natuurkundige en astronoom Samuel Pierpont Langley. Hij was de uitvinder van de bolometer en zijn infrarood-waarnemingen van de Maan werden door Svante Arrhenius gebruikt om het effect van kooldioxide op de temperatuur van de Aarde te berekenen. Na zijn studies aan de English High School of Boston werd hij in 1867 de eerste directeur van het Allegheny Observatory in Pittsburgh, Pennsylvania. In 1887 werd hij de derde directeur van het Smithsonian Institution waarna Langley ook het Smithsonian Astrophysical Observatory oprichtte.