Geschreven door  Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 44 Messier 44 Foto: Dean Jacobsen

M44 is een mooie open sterrenhoop in het sterrenbeeld Cancer (Kreeft) dat ook bekend staat als de 'Bijenkorf' of 'Praesepe'. Deze cluster bevat de eclipserende dubbelster TX Cancri, de metaalrijke ster Epsilon Cancri en verschillende variabele sterren, veelal van het type Delta Scuti. De Europese satelliet Hipparcos heeft de leeftijd van M44 geschat op 730 miljoen jaar. De afstand van M44 wordt geschat op 577 lichtjaar.

Sterrenbeeld: Cancer

Cancer

Doordat M44 zichtbaar is met het blote oog heeft het object geen echte 'ontdekker'. De eerste beschrijving dateert van 260 voor Christus. De daaropvolgende eeuwen werd regelmatig melding gemaakt van dit 'wazige vlekje'. Galileo Galilei was de eerste die er in slaagde om het object op te lossen in afzonderlijke sterren met behulp van zijn kleine zelfgebouwde telescoop. De Franse kometenjager Charles Messier voegde het object toe aan zijn catalogus op 7 maart 1769.

M44 is onder donkere omstandigheden eenvoudig zichtbaar met het blote oog. Men bekijkt het object best met een binoculair of met een telescoop bij lage vergroting. In grote telescopen zijn er een 200 à 300 sterren zichtbaar. M44 bevat veel dubbelsterren die duidelijk zichtbaar zijn.

De Russische ruimtesonde Venera 9 stuurt vanop het oppervlak van de planeet Venus televisiebeelden terug naar de Aarde. Ondanks een dicht wolkendek en dichte atmosfeer bleek het op Venus even helder als op een bewolkte dag op Aarde. Venera 9 werd op 8 juni 1975 in de ruimte gebracht. De lander bleef gedurende 53 minuten functioneren en verzamelde gegevens betreffende temperatuur, luchtdruk, windsnelheden en bodemgesteldheid. Daarna begaf het tuig onder de helse condities op Venus. Foto: Roscosmos