Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 44 Messier 44 Foto: Dean Jacobsen

M44 is een mooie open sterrenhoop in het sterrenbeeld Cancer (Kreeft) dat ook bekend staat als de 'Bijenkorf' of 'Praesepe'. Deze cluster bevat de eclipserende dubbelster TX Cancri, de metaalrijke ster Epsilon Cancri en verschillende variabele sterren, veelal van het type Delta Scuti. De Europese satelliet Hipparcos heeft de leeftijd van M44 geschat op 730 miljoen jaar. De afstand van M44 wordt geschat op 577 lichtjaar.

Sterrenbeeld: Cancer

Cancer

Doordat M44 zichtbaar is met het blote oog heeft het object geen echte 'ontdekker'. De eerste beschrijving dateert van 260 voor Christus. De daaropvolgende eeuwen werd regelmatig melding gemaakt van dit 'wazige vlekje'. Galileo Galilei was de eerste die er in slaagde om het object op te lossen in afzonderlijke sterren met behulp van zijn kleine zelfgebouwde telescoop. De Franse kometenjager Charles Messier voegde het object toe aan zijn catalogus op 7 maart 1769.

M44 is onder donkere omstandigheden eenvoudig zichtbaar met het blote oog. Men bekijkt het object best met een binoculair of met een telescoop bij lage vergroting. In grote telescopen zijn er een 200 à 300 sterren zichtbaar. M44 bevat veel dubbelsterren die duidelijk zichtbaar zijn.

De Nederlandse ruimtevaarder André Kuipers gaat aan boord van de Sojoez TMA-4 ruimtecapsule voor een eerste keer de ruimte in. Tijdens zijn eerste ruimtemissie verblijft hij enkele dagen aan boord van het internationale ruimtestation ISS in het kader van de DELTA missie. De naam 'DELTA' is een acroniem voor Dutch expedition for life science, technology and atmospheric research maar verwijst ook naar de rivierdelta van Nederland. Gedurende het verblijf van André Kuipers aan boord van het ISS voert hij wetenschappelijke experimenten uit op vlak van biologie, geneeskunde, technologische ontwikkeling, natuurkunde en aardobservatie. Foto: ESA