Geschreven door  Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 41 Messier 41 Foto: Siggi Kohlert

M41, of NGC 2287, is een heldere open sterrenhoop in het sterrenbeeld Canis Major (Grote Hond) die lijkt op M44 maar een heel stuk kleiner is. Nochtans wordt deze sterrenhoop zelden waargenomen doordat M41 nooit boven 20° aan de horizon komt te staan. De schijnbare grootte van dit object is een halve graad, evenveel als die van de Maan. Dit komt, op een afstand van 2 400 lichtjaar, overeen met een werkelijke diameter van 22 lichtjaar. De leeftijd van de 150 sterren tellende M41 wordt geschat op 100 miljoen jaar.

Sterrenbeeld: Canis Major

Canis Major

Reeds in 325 voor Christus maakte Aristoteles melding van een vlekje onder de ster Sirius. Waarschijnlijk was dit het zwakste object dat in de oudheid zichtbaar was.

Om M41 eenvoudig te localiseren, vertrekt men best vanaf de helderste ster Sirius. Indien men dan vier graden zuidwaarts en een halve graad oostwaarts beweegt, heeft men de open sterrenhoop M41 gevonden. Men observeert de cluster best met een binoculair of door een telescoop bij lage vergroting. Kijkers vanaf 30 cm kunnen alle leden van de cluster ontwarren maar dat wil niet zeggen dat het een oninteressant object is voor kleinere telescopen. De helderste ster is een rode ster van magnitude zeven die zich nabij het centrum van M41 bevindt.

Dit gebeurde vandaag in 1988

Israël brengt zijn eerste satelliet op eigen kracht in de ruimte en wordt hierdoor de achtste natie dat vrachten in de ruimte kan brengen. De Ofeq 1 satelliet is een spionagesatelliet en wordt met behulp van een Shavit raket tot in een lage baan om de Aarde gebracht.

M85 is het meest noordelijke lid uit de bekende Virgocluster van sterrenstelsels. Dit object is een lenticulair sterrenstelsel van het type S0 en lijkt hard op M84. Opvallend is dat…