Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 40 Messier 40 Foto: Robert Price

M40, ook wel Winnecke 4 genoemd, is een dubbelster in het sterrenbeeld Ursa Major (Grote Beer) van magnitude 9. Dit systeem is een optisch dubbelsysteem waarvan de componenten 51" uit elkaar verwijderd zijn.

Sterrenbeeld: Ursa Major

M40 is wellicht de grootste vergissing die Charles Messier ooit maakte. De astronoom Johannes Hevelius dacht dat hij een nevel waarnam rond een dubbelster. Hoewel Messier zelf geen nevel waarnam, nam hij het object toch op in zijn bekende catalogus.

De dubbelsterren van magnitude 9 zijn 47 boogminuten van elkaar verwijderd.

Dit gebeurde vandaag in 1916

Een meteoriet van meer dan 600 gram treft een huis nabij het stadje Baxter in de Amerikaanse staat Missouri. De neergekomen meteoriet is van het type chondriet (L6) en werd teruggevonden op de zolder van een huis. Een plaatselijke krant schreef over de neergekomen meteoriet die tot eind de jaren '30 eigendom bleef van de eigenaars van het huis waarna deze werd gekocht door H.H. Nininger.

M90 is één van de grotere sterrenstelsels dat deel uitmaakt van de bekende Virgocluster. Opvallend is dat er in de spiraalarmen van M90 geen nieuwe sterren meer worden gevormd. Hierdoor…