Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 40 Messier 40 Foto: Robert Price

M40, ook wel Winnecke 4 genoemd, is een dubbelster in het sterrenbeeld Ursa Major (Grote Beer) van magnitude 9. Dit systeem is een optisch dubbelsysteem waarvan de componenten 51" uit elkaar verwijderd zijn.

Sterrenbeeld: Ursa Major

M40 is wellicht de grootste vergissing die Charles Messier ooit maakte. De astronoom Johannes Hevelius dacht dat hij een nevel waarnam rond een dubbelster. Hoewel Messier zelf geen nevel waarnam, nam hij het object toch op in zijn bekende catalogus.

De dubbelsterren van magnitude 9 zijn 47 boogminuten van elkaar verwijderd.

Lancering vanop het Kennedy Space Center van het Amerikaanse ruimteveer Atlantis (STS-45) met aan boord zeven ruimtevaarders waaronder de Belg Dirk Frimout. De eerste Belgische ruimtevaarder verbleef in totaal acht dagen in de ruimte en voerde experimenten uit in het kader van de Atmospheric Laboratory for Applications and Science (ATLAS-1) missie. Zo bevonden zich in het laadruim van het ruimteveer twaalf wetenschappelijke experimenten afkomstig van diverse landen waaronder ook België. Foto: NASA