Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 40 Messier 40 Foto: Robert Price

M40, ook wel Winnecke 4 genoemd, is een dubbelster in het sterrenbeeld Ursa Major (Grote Beer) van magnitude 9. Dit systeem is een optisch dubbelsysteem waarvan de componenten 51" uit elkaar verwijderd zijn.

Sterrenbeeld: Ursa Major

M40 is wellicht de grootste vergissing die Charles Messier ooit maakte. De astronoom Johannes Hevelius dacht dat hij een nevel waarnam rond een dubbelster. Hoewel Messier zelf geen nevel waarnam, nam hij het object toch op in zijn bekende catalogus.

De dubbelsterren van magnitude 9 zijn 47 boogminuten van elkaar verwijderd.

De Britse astronoom John Russell Hind ontdekt de planetoïde 7 Iris. Deze planetoïde heeft een gemiddelde diameter van ongeveer 200 kilometer en is daarmee een van de grootste vijf planetoïden van het S-type. Iris draait éénmaal om de 3,6 jaar om de Zon en deze planetoïde bevindt zich gemiddeld op ongeveer 2,39 astronomische eenheden van onze ster. Iris heeft spectraaltype S, wat wil zeggen dat ze een helder oppervlak heeft dat bestaat uit ijzer- en magnesiumhoudende silicaten en metalen als nikkelijzer.

M61 is een van de grotere sterrenstelsels dat deel uitmaakt van de bekende 'Virgocluster'. Dit spiraalvormig sterrenstelsel heeft een schijnbare diameter van 6' wat op een afstand van 60 miljoen…