Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 40 Messier 40 Foto: Robert Price

M40, ook wel Winnecke 4 genoemd, is een dubbelster in het sterrenbeeld Ursa Major (Grote Beer) van magnitude 9. Dit systeem is een optisch dubbelsysteem waarvan de componenten 51" uit elkaar verwijderd zijn.

Sterrenbeeld: Ursa Major

M40 is wellicht de grootste vergissing die Charles Messier ooit maakte. De astronoom Johannes Hevelius dacht dat hij een nevel waarnam rond een dubbelster. Hoewel Messier zelf geen nevel waarnam, nam hij het object toch op in zijn bekende catalogus.

De dubbelsterren van magnitude 9 zijn 47 boogminuten van elkaar verwijderd.

Dit gebeurde vandaag in 1949

Op het Palomar-observatorium in de Amerikaanse staat Californië wordt in het bijzijn van ondermeer Edwin Powell Hubble de 200-inch Hale Telescope voor het eerst naar de sterren gericht. De hoofdspiegel van deze telescoop heeft een diameter van 5,08 meter waardoor deze telescoop op dat moment tweemaal zo groot was als de Hookertelescoop van het Mount Wilson-observatorium. De revolutionaire Hale telescoop werd genoemd naar de Amerikaanse astronoom George Ellery Hale die de telescoop ontwierp en de bouw ervan leidde. Tot 1976 was dit de grootste telescoop op Aarde. Vandaag de dag wordt deze telescoop nog steeds gebruikt voor astronomisch onderzoek.

NGC 3628 is het derde lid van de zogeheten 'Leo Triplet'. Dit is een bekende groep van drie sterrenstelsels die in de lente vaak worden waargenomen door deep-sky waarnemers. Dit…