Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 24 Messier 24 Foto: Vanessa Harvey

M24 is geen echt deep-sky object maar eerder een stellaire verdichting in de Melkweg. Dit object is terug te vinden in het sterrenbeeld Sagittarius. M24 is in werkelijkheid een deel van één van de spiraalarmen van ons eigen sterrenstelsel. Normaal wordt het meeste licht van de Melkweg verduisterd door interstellair stof maar om een of andere reden is er op die plaats een vermindering van stof, waardoor het licht niet gehinderd wordt. In M2' is er ook een open sterrenhoop, NGC 6603, te zien die door velen wordt beschouwd als het echte 'M24' object. M24 bevindt zich op een afstand tussen 10 000 en de 16 000 lichtjaar en bevat naast de open sterrenhoop ook enkele donkere stofwolken of nevels.

Sterrenbeeld: Sagittarius

Sagittarius

De Franse kometenjager Charles Messier 'ontdekte' het object op 20 juli 1764, en voegde het toe aan zijn lijst van komeetachtige objecten. Hij beschreef het object als "een grote nevelachtigheid met talrijke sterren van verschillende helderheden".

Op een donkere plaats kan men best met een binoculair het gebied rondom M24 waarnemen. Men kan de open sterrenhoop NGC 6603 waarnemen, net zoals de twee donkere nevels B1913 en B1919. Deze drie objecten steken fel af tegen de zwakke, diffuse achtergrond van de onopgeloste Melkweg. Men wacht best een donkere, maanloze nacht af om het object te observeren, liefst op een plaats met een goed zicht op de zuidelijke horizon.

Dit gebeurde vandaag in 1980