Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 105 Messier 105 Foto: Siggi Kohlert

M105 is een sterrenstelsel dat vlak bij de sterrenstelsels M95 en M96 ligt in het sterrenbeeld Leo (Leeuw). Samen vormen ze de Leo I of de M96 groep. De afstand tot deze sterrenstelsels bedraagt ongeveer 38 miljoen lichtjaar. M105 is een elliptisch sterrenstelsel van het type E1. De Hubble Space Telescope heeft een massief object in de kern van het sterrenstelsel ontdekt dat een massa heeft van 50 miljoen zonnen.

Sterrenbeeld: Leo

Leo

M105, ook gekend als NGC 3379, werd ontdekt door Pierre Méchain op 24 maart 1781, drie dagen voor de ontdekking van M101. M105 is om een nog onbekende reden niet opgenomen door Charles Messier in zijn bekende catalogus. Het sterrenstelsel werd pas in 1947 opgenomen in de lijst op aanraden van Helen Sawyer Hogg. William Herschel heeft M105 geobserveerd op 11 maart 1784, en hem het nummer H I.17 gegeven.

M105, M95, M96 kunnen alledrie mooi gezien worden in hetzelfde beeldveld met een binoculair. In een telescoop toont het sterrenstelsel zich als een heldere regio, die zwakker wordt naar de uiteinden toe. Eigenaars van grotere telescopen (20 cm of meer) kunnen op zoek gaan naar NGC 3384 of NGC 3389. Het eerste stelsel bevindt zich op 7 boogminuten van M107 en heeft magnitude 10. NGC 3389 heeft magnitude twaalf en staat op 10 boogminuten afstand van M105. NGC 3384 behoord tot de Leo I groep terwijl NGC 3389 een achtergrondobject is.

Overlijden van de Britse astronoom en wiskundige John Couch Adams. Hij is vooral bekend geworden omdat hij het bestaan en de positie van de planeet Neptunus wist te voorspellen aan de hand van wiskundige berekeningen. Hij deed zijn berekeningen aan de hand van afwijkingen in de baan van Uranus, gecombineerd met de wetten van Kepler en Newton. Dezelfde berekeningen werden ongeveer op hetzelfde moment gedaan door Urbain Le Verrier maar de twee waren niet op de hoogte van elkaars werk. De buitenste ring van de planet Neptunus, een krater op de Maan en een planetoïde warden naar John Couch Adams genoemd.

M82, ook gekend als het 'Sigaarstelsel', is samen met M81 wellicht het bekendste paar sterrenstelsels aan de nachtelijke hemel. Beide objecten zijn in eenzelfde beeldveld zichtbaar bij lage vergrotingen. Zowel…