Astrofotografie

Hoe fotografeer je de Zon?

Opname van de Zon gemaakt met een Canon 450D DSLR gemonteerd op een Sky-Watcher 4-in f/9 refractor telescoop (1/4000 sec, IS0 200)

De Zon is ongetwijfeld het meest bekende en waargenomen hemellichaam aan onze hemel. Toch kan het waarnemen van onze ster heel wat schade veroorzaken indien men niet de juiste middelen gebruikt. Door echter gebruik te maken van een simpele filter kan je prachtige beelden maken van de Zon en van zonnevlekken. Dankzij dit uitgebreid artikel kan je leren hoe je de Zon het beste kan fotograferen met een digitale spiegelreflexcamera (DSLR).

Hoe fotografeer je het internationale ruimtestation ISS?

Een passage van het ISS

Een passage van het internationale ruimtestation ISS is ongetwijfeld één van de mooiste zaken die we vanuit onze tuin of vanop ons terras aan de sterrenhemel kunnen zien. Doordat we het ISS vaak kunnen zien overvliegen, wemelt het op het internet dan ook van prachtige foto’s waarop een ISS-passage zichtbaar is als een opvallende ‘star trail’ (sterrenspoor). Dankzij dit uitgebreid artikel kan je leren hoe je het internationale ruimtestation het best kan fotograferen met een digitale spiegelreflexcamera (DSLR).

Hoe fotografeer je de maan?

Een opname van de maan terwijl deze niet helemaal vol is.

Eén van de mooiste objecten die je aan de nachtelijke hemel kan fotograferen, is de maan. Dit object is bijzonder geliefd bij fotografen doordat de maan zich makkelijk laat fotograferen en deze regelmatig te zien aan de hemel in verschillende fasen. Het lijkt misschien moeilijk om de maan te fotograferen maar eigenlijk is dit vrij eenvoudig. Het enige wat je nodig hebt is een camera met een goede telelens, een statief en enige kennis van fotografie. In dit artikel wordt uitgebreid uitgelegd hoe je onze prachtige maan het best fotografeert.

Hoe fotografeer je de sterrenhemel? Hot!

De Melkweg.

De sterrenhemel en Melkweg fotograferen blijft voor heel veel fotografen een interessant iets. Een mooie foto van de Melkweg toont de pracht van de sterrenhemel en vertelt ons meer over onze locatie in het heelal. Toch blijkt het fotograferen van de sterrenhemel en de Melkweg velen af te schrikken ook al is dit makkelijker dan je denkt. In dit artikel wordt grondig uitgelegd hoe je de sterrenhemel en de Melkweg het best fotografeert en met wat je allemaal rekening hoeft te houden.

De Oostenrijkse astronoom Johann Palisa ontdekt vanuit Wenen de 52 kilometer grote planetoïde 253 Mathilde. Deze planetoïde behoort tot het C-type en zou genoemd zijn naar de vrouw van de sterrenkundige Moritz Loewy. In juni 1997 bracht de Amerikaanse ruimtesonde NEAR Shoemaker een bezoek aan deze planetoïde. Foto: NASA