Ruimtetelescopen

Akari

In maart 2010 werd een nieuwe overzichtskaart van het heelal in infrarode straling gepubliceerd aan het de hand van gegevens afkomstig van de Akari ruimtetelescoop

Akari was de naam van een Japanse ruimtetelescoop dat een overzichtskaart maakte van het heelal in infrarode straling. Deze Japanse satelliet werd in februari 2006 in de ruimte gebracht en maakte ondermeer een nieuwe hoge resolutie overzichtskaart van de hemel in het infrarode deel van het spectrum.

Galaxy Evolution Explorer (GALEX)

Artistieke impressie van de Galaxy Evolution Explorer ruimtetelescoop

De prachtige, imposante sterrenstelsels, hoe ontstaan en evolueren ze? Wetenschappers wilden dit bestuderen aan de hand van de evolutie van sterren en dat in ultraviolette straling met behulp van een speciale ruimtetelescoop die de 'naam 'Galaxy Evolution Explorer' kreeg (GALEX). Met de Galaxy Evolution Explorer ruimtetelescoop wilden sterrenkundigen vooral achterhalen wanneer de sterren en elementen die nu in het Melkwegstelsel worden waargenomen gevormd zijn.

Maak kennis met de James Webb Space Telescope Hot!

Artistieke impressie van de James Webb Space Telescope.

Na vele jaren van uitstel lijkt het er in 2021 dan toch eindelijk te komen. Dan moet de lang verwachte opvolger van de succesvolle Hubble Space Telescope, de James Webb Space Telescope, eindelijk in de ruimte gebracht worden. De James Webb Space Telescope is een optische infraroodtelescoop met een hoofdspiegel die een diameter heeft van 6,5 meter waarmee astronomen onder andere licht willen opvangen van sterren en sterrenstelsels die kort na de oerknal werden gevormd. Deze ambitieuze ruimtetelescoop werd ontworpen en gebouwd door NASA met belangrijke bijdragen van Europa (ESA) en Canada (CSA).

De twee Amerikaanse astronomen Alan Hale en Thomas Bopp ontdekken de komeet Hale-Bopp. De komeet was in 1997 gedurende lange tijd (18 maanden) met het blote oog zichtbaar en is wellicht hierdoor de meest geobserveerde komeet van de 20ste eeuw.

M29, ook gekend als NGC 6913, is een open sterrenhoop gelegen in het sterrenbeeld Cygnus (Zwaan). Indien deze sterrenhoop niet in ons sterrenstelsel zou liggen, zou hij een stuk spectaculairder…