Pic du Midi Observatory

Pic du Midi observatorium Pic du Midi observatorium

Pic du Midi de Bigorre is een berg met een hoogte van 2 877 meter die gelegen is in de Hautes-Pyrénées, Frankrijk, en bekend is om zijn astronomisch observatorium. De bouw van dit observatorium begon in 1878. Vandaag de dag bevinden zich hier tal van telescopen, een restaurant, een interactief museum en een onderzoekscentrum.

De top van de Pic du Midi de Bigorre is bereikbaar door middel van 2 kabelbanen. Eenmaal men zich op het observatorium bevindt, heeft men een prachtig uitzicht over de Pyreneeën. Dit observatorium is één van de belangrijkste astronomische onderzoekscentra uit Europa vanwege zijn geschikte waarnemingsomstandigheden. Jaarlijks bezoeken ongeveer 110 000 toeristen dit hoog gelegen centrum.

Het Pic du Midi observatorium.

In 1908 was een reflector telescoop het eerste instrument op de bergtop dat klaar was voor gebruik. In 1946 werd een tweede astronomisch instrument toegevoegd aan het observatorium dat bestond uit een 60 centimeter spiegeltelescoop. Het Amerikaanse ruimtevaartagentschap NASA financierde in 1963 de bouw van een 106 centimeter spiegeltelescoop die als doel had gedetailleerde foto's te maken van het Maanoppervlak in het kader van het bemande Apollo ruimteprogramma. In 1980 werd een Cassegrain telescoop gebouwd met een diameter van 206 centimeter op het Pic du Midi observatorium die de naam "Bernard Lyot Telescope" kreeg en vandaag de dag nog steeds de grootste telescoop in Frankrijk is. De 106 centimeter spiegeltelescoop van de NASA wordt momenteel gebruikt voor het bestuderen van de planeten. Op 29 februari 1980 werd met dit instrument de Saturnusmaan Helene ontdekt. Naast de traditionele telescopen vindt men op het Pic du Midi observatorium ook nog een coronograaf waarmee wetenschappers de corona van onze zon bestuderen. Dit instrument draagt de naam 'HACO-CLIMSO'.

Dit gebeurde vandaag in 1903