Missies naar Venus

Magellan

De Magellan Venusverkenner

Op 4 mei 1989 werd de Amerikaanse Magellan Venusverkenner in de ruimte gebracht. Deze 1 ton zware ruimtesonde was het eerste tuig voor planetair onderzoek dat gelanceerd werd door middel van een Space Shuttle. Dit was tevens ook de eerste Amerikaanse ruimtesonde richting Venus sinds 1978.

Venera

Venera 13 op Venus

Venera betekent in het Russisch zoveel als "Venus" en het Venera project van de Sovjet-Unie had dan ook als doel de planeet Venus voor het eerst te verkennen en het oppervlak ervan in kaart brengen. Tussen februari 1961 en december 1984 werden meer dan 15 Russische ruimtesondes gelanceerd onder het Venera project en hiermee werd Rusland het eerste land in de wereld dat een ruimtesonde in een baan van een andere planeet kon brengen.

Geboortedag van de Duits-Deense astronoom Heinrich Louis d'Arrest. Hij ontdekte gedurende zijn carrière als sterrenkundige verschillende kometen, de planetoïde Freia en 342 deep sky objecten. Heinrich Louis d'Arrest was ook mede-ontdekker van de planeet Neptunus en gaf een catalogus uit met daarin meer dan 200 nevels.

De planetaire nevel NGC 1535 in het sterrenbeeld Eridanus is van magnitude 9.6. Deze nevel is opgebouwd uit een heldere kleine ring met daarrond een halo. In grote instrumenten heeft…