Missies naar asteroïden en kometen

Giotto

De Giotto ruimtesonde

Het jaar 1986 stond helemaal in het teken van de prachtige komeet Halley. Deze periodieke komeet maakt éénmaal om de 75,3 jaar een omwenteling om de zon en werd in 466 voor Christus al ontdekt door een Griekse schrijver. Aangezien wetenschappers tot 1986 nog niet veel wisten over de samenstelling en de kern van een komeet besloot de Europese ruimtevaartorganisatie ESA een ruimtesonde te bouwen die een bezoek moest brengen aan de komeet Halley.

Hayabusa

Artistieke impressie van de Hayabusa ruimtesonde

De Japanse Hayabusa ruimtemissie bestond uit een onbemande ruimtesonde en een kleine lander die in september 2005 een bezoek brachten aan het Near Earth Object (NEO) 25143 Itokawa. NEO's worden ook wel 'aardscheerders' genoemd. Dit zijn asteroïden of brokstukken met een zodanige baan om de zon dat ze de baan van de Aarde kruisen of zich zeer dicht in de buurt van onze planeet bevinden.

NEAR Shoemaker

Opname van Eros

De Amerikaanse Near Earth Asteroid Rendezvous (NEAR) Shoemaker missie was een eerste project uit NASA's Discovery Program. Tijdens deze complexe ruimtemissie bracht de onbemande NEAR Shoemaker ruimtesonde een bezoek aan het Near Earth Object (NEO) 433 Eros waar het uiteindelijk ook in februari 2001 op landde.

Sakigake (MS-T5)

Sakigake

De Sakigake ruimtesonde was het eerste Japanse interplanetaire ruimtetuig. Dit 138 kilogram zware ruimtetuig werd op 7 januari 1985 in de ruimte gebracht en bracht op 11 maart 1986 een bezoek aan de komeet Halley. Sakigake was de voorloper van de Japanse Suisei missie en bezorgde Japanse wetenschappers en ingenieurs een hoop nieuwe informatie over interplanetaire ruimtemissies.

Vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida wordt de Amerikaanse satelliet Vanguard 3 in de ruimte gebracht. Vanguard 3 was uitgerust met een magnetometer, röntgendetectors en detectors voor het opsporen van micrometeorieten, het bestuderen van het magnetisch veld van de Aarde en het meten van effect van röntgenstraling van de zon op de dampkring. Na 83 dagen te hebben gefunctioneerd, ontving men van Vanguard 3 geen signalen meer. Foto: NASA