ESA centra: ESTRACK

De 35-meter grote schotelantenne van ESA's Cebreros grondstation in Spanje De 35-meter grote schotelantenne van ESA's Cebreros grondstation in Spanje

Om de informatie van satellieten en ruimtesondes te kunnen ontvangen op Aarde heeft men ondermeer grondstations met schotelantennes nodig. Het European Space Tracking Network (ESTRACK) is een netwerk van verschillende grondstations die de onmisbare schakel zijn tussen tal van ESA-projecten in de ruimte en vluchtleiders en wetenschappers op Aarde. Binnen het ESTRACK netwerk beschikt het Europese ruimtevaartagentschap over negen eigen grondstations en vier grondstations die gedeeld worden met andere organisaties.

Elk ESTRACK grondstation is verschillend aangezien deze ingezet worden voor verschillende doeleinden en projecten. Het netwerk beschikt in totaal over twee 35 meter diameter, zeven 15 meter diameter, één 13 meter, één 12 meter, één 5,5 meter diameter en zes GPS-TDAF antennes. Daarnaast bevinden zich op de facilitaiten van het ESTRACK ook nog eens elf kleinere antennes met een diameter tussen 9 en 2,5 meter. Alle antennes van het ESTRACK kunnen vanop afstand bediend worden vanuit het ESTRACK Control Centre dat zich in het European Space Astronomy Centre (ESAC) bevindt in Spanje. Enkele van de enorme schotelantennes van het ESTRACK maken ook deel uit van ESA's Deep Space Antenna netwerk dat de communicatie voorziet met verre ruimtesondes.

Maspalomas station
De 15 meter diameter Maspalomas schotelantenne - Foto: ESA

ESA's ESTRACK grondstations:

• New Norcia Station (Australië)
  • Perth Station (Australië)
  • Redu Station (België)
  • Kourou Station (Frans-Guyana)
  • Cebreros Station (Spanje)
  • Maspalomas Station (Gran Canaria, Spanje)
  • Villafranca Station (Spanje)
  • Kiruna Station (Zweden)
  • Santa Maria (Italië)

Dit gebeurde vandaag in 1910

De Italiaanse astronoom Vincenzo Cerulli ondekt de 320 kilometer grote planetoïde 704 Interamnia. Deze planetoïde bevindt zich in het buitenste deel van de planetoïdengordel tussen de banen van de planeten Mars en Jupiter en heeft een vrij elliptische baan die zich geheel in de planetoïdengordel bevindt. Interamnia wordt door spectraalanalyse ingedeeld bij de F-type planetoïden die een relatief laag albedo hebben.

M39, ook gekend als NGC 7092, is een heldere maar schaarse open sterrenhoop in het sterrenbeeld Cygnus (Zwaan). Deze cluster telt slechts een 30-tal sterren en staat op een afstand…