CSA centra: David Florida Laboratory

Het David Florida Laboratory werd in september 1972 geopend en is de belangrijkste assemblage en testfaciliteit van de Canadian Space Agency (CSA). Dit complex bevindt zich in Shirley's Bay ten westen van Ottowa en werd genoemd naar een pionier van het Canadese ruimtevaartprogramma C. David Florida. Sinds zijn opening is het David Florida Laboratory enkel maar uitgebreid waardoor het vandaag de dag beschikt over tal van testruimten en technische faciliteiten. In het verleden werden naast Canadese satellieten zoals Radarsat-1 in het David Florida Laboratory ook kunstmanen voor Brazilië, Indonesië en Europa getest. Het Britse telecommunicatiebedrijf Inmarsat gebruikt het David Florida Laboratory als zijn belangrijkste faciliteit voor het testen van antennes. Daarnaast liet het Amerikaanse ruimtevaartagentschap NASA in dit centrum ook het Orbiter Boom Sensor System ontwikkelen waarmee het hitteschild van de ruimteveren gecontroleerd worden tijdens elke missie. Het David Florida Laboratory is één van de weinige plaatsen op de wereld waar men de simulatie van een lancering en de vijandige omgeving van de ruimte kan nabootsen.

John H. Chapman Space Centre
Het David Florida Laboratory - Foto: CSA

In de Verenigde Staten wordt in Chicago Frank Donald Drake geboren. Na zijn studies astronomie aan de Cornell-universiteit en Harvard-universiteit werkt hij als radioastronoom bij het National Radio Astronomy Observatory (NRAO). In 1961 presenteert hij voor het eerst zijn vergelijking van Drake. Dit is een formule om aan de hand van waarschijnlijkheden een schatting te maken van hoeveel buitenaardse beschavingen er bestaan in het heelal. Hij schreef samen met Carl Sagan ook de Areciboboodschap. Dit is een radioboodschap die de ruimte in werd gestuurd ter gelegenheid van de heropening van het Arecibo-observatorium in 1974.

M65, M66 en NGC 3628 zijn drie spiraalstelsels in het sterrenbeeld Leo (Leeuw) die vlak bij elkaar liggen. De eerste twee worden gescheiden door slechts 21'. Samen vormen deze drie…