Mir modules: Kvant-2

(1 Stem)
De Kvant-2 module De Kvant-2 module Foto: NASA

Nadat de Kvant-1 module in 1987 gelanceerd en vastgehecht werd aan het Russische Mir ruimtestation, werd op 26 november 1989 de derde module voor dit ruimtestation in de ruimte gebracht vanop de Bajkonoer lanceerbasis in Kazakstan. Hierdoor kreeg het complex er 61,9 kubieke meter aan leef- en werkruimte bij.

Deze 19,6 ton zware Kvant-2 module hechtte zich op 6 december 1989 vast aan de Mir basismodule van het ruimtestation nadat het gelanceerd werd door een krachtige Proton draagraket. Met deze nieuwe module kreeg het ruimtestation er nu een luchtsluis bij waardoor kosmonauten vanaf dan ook ruimtewandelingen konden uitvoeren. Het ruimtestation kreeg er met de komst van de Kvant-2 module ook tal van nieuwe wetenschappelijke experimenten en onderdelen bij.

MarsDe Kvant-2 module

De Kvant-2 module was de eerste module uit het Mir ruimteprogramma waarvan de plannen gebaseerd waren op die van het Russische TKS ruimtetuig. Deze 12,2 meter lange module was onderverdeeld in drie compartimenten waarvan één dienst deed als luchtsluis. De andere twee ruimten werden gebruikt als cargo, opslag- en experimentenruimte. Voor de Kvant-2 module gekoppeld werd aan het Mir ruimtestation moesten de ruimtewandelingen uitgevoerd worden via de luchtsluis aan boord van de Mir basismodule. Dankzij de komst van Kvant-2 hoefde men de luchtsluis van de basismodule niet langer af te sluiten tijdens zogeheten 'Extra-Vehicular Activities' (EVA's). Binnenin de Kvant-2 module werden voor het eerst ook Orlan ruimtepakken ondergebracht die men gebruikte bij het uitvoeren van ruimtewandelingen. Deze module had ook de Saljoet 5B computer aan boord die een verbeterde versie was van de Argon 16B computer dat zich in de basismodule bevond van het Mir ruimtestation. Verder beschikte Kvant-2 ook over een douche die de ruimtevaarders konden gebruiken en er werd ook een toestel in gemonteerd waarmee men water kon halen uit menselijke urine. Op wetenschappelijk vlak werden in de Kvant-2 module een hoge resolutie camera, verschillende spectrometers en zes nieuwe gyroscopen ondergebracht die de oudere gyroscopen uit de Kvant-1 module moesten vervangen. De module beschikte aan de buitenkant over twee zonnepanelen die samen een oppervlakte hadden van 56 vierkante meter. Hiermee kon men 6,7 kW aan energie opwekken.

MarsDe Kvant-2 module gekoppeld aan de Mir basismodule - Foto: NASA

Dit gebeurde vandaag in 1906

Overlijden van de Amerikaanse natuurkundige en astronoom Samuel Pierpont Langley. Hij was de uitvinder van de bolometer en zijn infrarood-waarnemingen van de Maan werden door Svante Arrhenius gebruikt om het effect van kooldioxide op de temperatuur van de Aarde te berekenen. Na zijn studies aan de English High School of Boston werd hij in 1867 de eerste directeur van het Allegheny Observatory in Pittsburgh, Pennsylvania. In 1887 werd hij de derde directeur van het Smithsonian Institution waarna Langley ook het Smithsonian Astrophysical Observatory oprichtte.

Messier 81 (Bodestelsel)