Dit gebeurde vandaag in 1969

Het Russische ruimtetuig Sojoez 5 met aan boord kosmonaut Boris Volynov keert terug naar de Aarde en landt ongeveer 200 kilometer ten zuidoosten van Qostanaynaar. De Sojoez 5 terugkeercapsule kwam als gevolg van technische problemen met de remraketten veel te hard neer op de Aarde waardoor Boris Volynov er een gebroken kaak en enkele afgebroken tanden aan overhield. Tijdens de Sojoez 5 ruimtemissie koppelde het ruimtetuig zich in een baan om de Aarde vast aan de Sojoez 4 ruimtecapsule. Foto: Roscosmos

M83 is een sterrenstelsel in het sterrenbeeld Hydra (Waterslang) dat deels een spiraal en deels een balkspiraalstelsel is. Doordat we het sterrenstelsel langs boven bekijken, zijn de spiraalarmen duidelijk zichtbaar.…