Het Voskhod ruimteprogramma

Voskhod 1

De Voskhod 1 ruimtecapsule wordt met zijn raket overgebracht naar het lanceercomplex

Op 12 oktober 1964 werd vanop de Bajkonoer lanceerbasis in de toenmalige Sovjet-Unie het eerste bemande ruimtetuig gelanceerd dat meer dan één ruimtevaarder aan boord had. Het Voskhod ruimteprogramma was het antwoord van de Sovjet-Unie op de plannen van het Amerikaanse Gemini ruimteproject. Aan boord van deze eerste bemande Voskhod ruimtecapsule bevonden zich voor het eerst ook niet militairen. Deze missie duurde uiteindelijk niet meer dan één dag aangezien al gauw bleek dat de vijf meter lange Voskhod ruimtecapsule veel te klein was voor drie kosmonauten.

Voskhod 2

Kosmonaut Leonov tijdens 's werelds eerste ruimtewandeling

Na het succes van de eerste bemande Vokhod ruimtemissie werd op 18 maart 1965 een tweede bemande Voskhod capsule in de ruimte gebracht. Ditmaal bevonden er zich twee kosmonauten aan boord van het ruimtetuig en werd voor het eerst in de geschiedenis van de ruimtevaart een ruimtewandeling uitgevoerd. Later zou echter blijken dat deze missie bijna was uitgedraaid in een ramp.

Dit gebeurde vandaag in 1941

In Cambridge overlijdt de Amerikaanse astronome Annie Jump Cannon. Zij werd begin van de 20ste eeuw vooral bekend door haar werk aan de catalogisering van sterren aan de hand van hun spectra. Uit haar jarenlange arbeid kwam de Henry Draper Catalog voort waarin ongeveer 225 000 sterren gecategoriseerd werden naar hun spectraalklasse.

NGC 7000 is een prachtige emissienevel in het sterrenbeeld Cygnus (Zwaan). Deze nevel kreeg ook de bijnaam 'The North America Nebula'. Zijn bijnaam heeft het object te danken aan zijn…