Het Voskhod ruimteprogramma

Voskhod 1

De Voskhod 1 ruimtecapsule wordt met zijn raket overgebracht naar het lanceercomplex

Op 12 oktober 1964 werd vanop de Bajkonoer lanceerbasis in de toenmalige Sovjet-Unie het eerste bemande ruimtetuig gelanceerd dat meer dan één ruimtevaarder aan boord had. Het Voskhod ruimteprogramma was het antwoord van de Sovjet-Unie op de plannen van het Amerikaanse Gemini ruimteproject. Aan boord van deze eerste bemande Voskhod ruimtecapsule bevonden zich voor het eerst ook niet militairen. Deze missie duurde uiteindelijk niet meer dan één dag aangezien al gauw bleek dat de vijf meter lange Voskhod ruimtecapsule veel te klein was voor drie kosmonauten.

Voskhod 2

Kosmonaut Leonov tijdens 's werelds eerste ruimtewandeling

Na het succes van de eerste bemande Vokhod ruimtemissie werd op 18 maart 1965 een tweede bemande Voskhod capsule in de ruimte gebracht. Ditmaal bevonden er zich twee kosmonauten aan boord van het ruimtetuig en werd voor het eerst in de geschiedenis van de ruimtevaart een ruimtewandeling uitgevoerd. Later zou echter blijken dat deze missie bijna was uitgedraaid in een ramp.

De Britse astronoom en wiskundige Thomas Harriot richt als eerste een telescoop op de Maan, slechts vier maanden voor Galileo Galilei. Harriot was ook de eerste persoon die een tekening maakte van de Maan aan de hand van waarnemingen met een telescoop. In december 1610 observeerde Harriot ook zonnevlekken.

M22 is de derde helderste bolvormige sterrenhoop aan de sterrenhemel en is terug te vinden in het sterrenbeeld Sagittarius (Schutter). Deze prachtige bolhoop zou nog een stuk helderder zijn, mocht …