Mercury-Atlas 2

De tweede Mercury-Atlas missie (MA-2) uit het Amerikaanse Mercury ruimteprogramma was net als de eerste missie onbemand en had vooral als taak te testen hoe de Atlas raket en Mercury ruimtecapsule zich gedroegen tijdens een suborbitale vlucht. De Atlas raket had na de rampzalige eerste Mercury-Atlas missie tal van vernieuwingen ondergaan en werd op 21 februari 1961 probleemloos gelanceerd vanop lanceercomplex 14 te Cape Canaveral waarna het de onbemande Mercury ruimtecapsule tot op een hoogte bracht van 183 kilometer.

Lancering van de Atlas raket met bovenop de Mercury ruimtecapsule.

In tegenstelling tot de eerste Mercury-Atlas missie deden zich tijdens deze vlucht geen technische problemen voor bij de raket en bracht deze de onbemande Mercury ruimtecapsule tot op een hoogte van 183 kilometer waarna de capsule begon aan zijn terugkeer in de atmosfeer. Tijdens deze 17 minuten lange ruimtevlucht bereikte de ruimtecapsule een snelheid van 21 287 kilometer per uur en kwam deze 2 305 kilometer van het lanceercomplex terecht in de Atlantische Oceaan waar het werd opgevist door reddingsteams. De 1,15 ton zware ruimtecapsule die gebruikt werd tijdens deze succesvolle testvlucht werd later tentoongesteld in het Museum of Natural Science in Houston.

Meer in deze categorie: « Mercury-Atlas 1 Mercury-Atlas 3 »

De Duitse astronoom Ernst Wilhelm Leberecht Tempel ontdekt vanuit Marseille de planetoïde 65 Cybele die werd genoemd naar een moedergodin uit de Frygische mythologie. Deze planetoïde heeft een diameter van 240 kilometer en draait in 4 041 uur om haar eigen as. Dit hemellichaam wordt door spectraalanalyse ingedeeld bij de C-type planetoïden wat betekent dat ze een relatief laag albedo heeft en een donker oppervlak. Tijdens een sterbedekking in 1979 ontdekten astronomen aanwijzingen voor een natuurlijke satelliet met een diameter van ongeveer elf km.

NGC 3184 is een zogeheten 'face-on' sterrenstelsel en bevindt zich in het sterrenbeeld Grote Beer (Ursa Major). Dit spiraalvormig sterrenstelsel staat op een afstand van 40 miljoen lichtjaar van de…