Mercury-Atlas 2

De tweede Mercury-Atlas missie (MA-2) uit het Amerikaanse Mercury ruimteprogramma was net als de eerste missie onbemand en had vooral als taak te testen hoe de Atlas raket en Mercury ruimtecapsule zich gedroegen tijdens een suborbitale vlucht. De Atlas raket had na de rampzalige eerste Mercury-Atlas missie tal van vernieuwingen ondergaan en werd op 21 februari 1961 probleemloos gelanceerd vanop lanceercomplex 14 te Cape Canaveral waarna het de onbemande Mercury ruimtecapsule tot op een hoogte bracht van 183 kilometer.

Lancering van de Atlas raket met bovenop de Mercury ruimtecapsule.

In tegenstelling tot de eerste Mercury-Atlas missie deden zich tijdens deze vlucht geen technische problemen voor bij de raket en bracht deze de onbemande Mercury ruimtecapsule tot op een hoogte van 183 kilometer waarna de capsule begon aan zijn terugkeer in de atmosfeer. Tijdens deze 17 minuten lange ruimtevlucht bereikte de ruimtecapsule een snelheid van 21 287 kilometer per uur en kwam deze 2 305 kilometer van het lanceercomplex terecht in de Atlantische Oceaan waar het werd opgevist door reddingsteams. De 1,15 ton zware ruimtecapsule die gebruikt werd tijdens deze succesvolle testvlucht werd later tentoongesteld in het Museum of Natural Science in Houston.

Meer in deze categorie: « Mercury-Atlas 1 Mercury-Atlas 3 »

Dit gebeurde vandaag in 1932

De Belgische astronoom Eugène Joseph Delporte ontdekt in Ukkel de planetoïde 1932 WC die later de naam '1274 Delportia' krijgt. Naast 1274 Delportia ontdekt deze Belgische sterrenkundige nog 65 andere planetoïden en verschillende kometen. Zijn belangrijkste ontdekking was de planetoïde 1221 Amor die de naam gaf aan de Amor planetoïden.

M39, ook gekend als NGC 7092, is een heldere maar schaarse open sterrenhoop in het sterrenbeeld Cygnus (Zwaan). Deze cluster telt slechts een 30-tal sterren en staat op een afstand…