Winnaars Nobelprijs natuurkunde

Max Planck (1918)

Max Planck

Max Planck zorgde voor veel bijdragen op het gebied van de theoretische fysica en werd beroemd als de stichter van de kwantumtheorie. Zijn theorieën zorgden voor een revolutie van ons begrijpen van de atomaire en subatomaire processen en hebben, als één van de fundamentele theorieën van de twintigste eeuw, gezorgd voor industriële en militaire toepassingen die elk aspect van een moderne maatschappij beïnvloeden. Voor zijn ontwikkeling van de kwantumtheorie ontving Max Planck in 1918 de Nobelprijs voor de Natuurkunde.

De Russische ruimtesonde Venera 9 stuurt vanop het oppervlak van de planeet Venus televisiebeelden terug naar de Aarde. Ondanks een dicht wolkendek en dichte atmosfeer bleek het op Venus even helder als op een bewolkte dag op Aarde. Venera 9 werd op 8 juni 1975 in de ruimte gebracht. De lander bleef gedurende 53 minuten functioneren en verzamelde gegevens betreffende temperatuur, luchtdruk, windsnelheden en bodemgesteldheid. Daarna begaf het tuig onder de helse condities op Venus. Foto: Roscosmos