Winnaars Nobelprijs natuurkunde

Max Planck (1918)

Max Planck

Max Planck zorgde voor veel bijdragen op het gebied van de theoretische fysica en werd beroemd als de stichter van de kwantumtheorie. Zijn theorieën zorgden voor een revolutie van ons begrijpen van de atomaire en subatomaire processen en hebben, als één van de fundamentele theorieën van de twintigste eeuw, gezorgd voor industriële en militaire toepassingen die elk aspect van een moderne maatschappij beïnvloeden. Voor zijn ontwikkeling van de kwantumtheorie ontving Max Planck in 1918 de Nobelprijs voor de Natuurkunde.

Vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida wordt de Lunar Orbiter 5 in de ruimte gebracht. Hert doel van deze missie was om foto's te nemen van potentiële landingsplekken voor het Apollo Maanproject en het Surveyorproject. Op 5 augustus 1967 kwam Lunar Orbiter 5 aan bij de Maan waarna de ruimtesonde honderden foto's van het Maanoppervlak naar de Aarde stuurde. Foto: NASA