Winnaars Nobelprijs natuurkunde

Max Planck (1918)

Max Planck

Max Planck zorgde voor veel bijdragen op het gebied van de theoretische fysica en werd beroemd als de stichter van de kwantumtheorie. Zijn theorieën zorgden voor een revolutie van ons begrijpen van de atomaire en subatomaire processen en hebben, als één van de fundamentele theorieën van de twintigste eeuw, gezorgd voor industriële en militaire toepassingen die elk aspect van een moderne maatschappij beïnvloeden. Voor zijn ontwikkeling van de kwantumtheorie ontving Max Planck in 1918 de Nobelprijs voor de Natuurkunde.

Dit gebeurde vandaag in 1916

Een meteoriet van meer dan 600 gram treft een huis nabij het stadje Baxter in de Amerikaanse staat Missouri. De neergekomen meteoriet is van het type chondriet (L6) en werd teruggevonden op de zolder van een huis. Een plaatselijke krant schreef over de neergekomen meteoriet die tot eind de jaren '30 eigendom bleef van de eigenaars van het huis waarna deze werd gekocht door H.H. Nininger.

M95, ook gekend als NGC 3351, behoort samen met M96 en M105 tot de Leo-1 groep van sterrenstelsels. De onderlinge afstand tussen de twee eerste bedraagt slechts 42' waardoor ze…