Fysici en wiskundigen

Richard Feynman

De fysica uit de twintigste eeuw werd vooral bepaald door twee grote denkbeelden: de twee theorieën van de relativiteit en de kwantummechanica die respectievelijk ontstonden rond de jaren 1915 en 1925. Tussen deze twee data in ligt het jaar 1918, en in de lente van dat jaar werd een icoon van de moderne kwantumfysica geboren: Richard P. Feynman. Deze Amerikaans natuurkundige en Nobelprijswinnaar was zeer invloedrijk op het gebied van de kwantumelektrodynamica en stond stond ook bekend als brandkastkraker, nachtclubgast, tekenaar, bongospeler en kenner van de Mayacultuur.

Albert Einstein

Albert Einstein hoort bij de kleine groep van bekendste en belangrijkste natuurkundigen, volgens sommigen is hij zelfs de grootste. Zelfs het kleinste kind herkent het gezicht van de man die tegenwoordig synoniem staat voor intelligentie. Zijn belangrijkste verwezenlijkingen zijn waarschijnlijk de twee relativiteitstheorieën, maar hij speelde eveneens een belangrijke rol in de uitbouw van de kwantummechanica en andere theorieën. In 1921 kreeg Albert Einstein de Nobelprijs natuurkunde voor zijn werk over het 'foto-elektrisch effect', dat hij in 1905 publiceerde samen met zijn speciale relativiteitstheorie en drie andere artikels, en andere bijdragen tot de natuurkunde. In de fotochemie is er een eenheid naar hem genoemd en ook het chemisch element nummer 99, 'Einsteinium', is naar de bekende natuurkundige genoemd.

Stephen Hawking

Stephen Hawking was een beroemde Brits wis- en natuurkundige en kosmoloog die tientallen binnenlandse en buitenlandse onderscheidingen in ontvangst mocht nemen. Ondanks het feit dat hij verlamd was en communiceerde via een spraakcomputer wordt hij beschouwd als één van de grootste wetenschappers van de twintigste eeuw. Zo is Stephen Hawking de ontdekker van de Hawkingstraling die ervoor zorgt dat zwarte gaten uiteindelijk verdampen. Bij het grote publiek is hij echter bekend als de schrijver van 'A brief history of Time' dat een internationale bestseller werd. Dit populair wetenschappelijk boek werd in tientallen talen vertaald en werd miljoenen keren verkocht.

Nicholas Copernicus

Mikolaj Kopernik, beter bekend als 'Nicholas Copernicus', was een Poolse wiskundige en sterrenkundige die ballistiek, wiskunde en geneeskunde had gestudeerd aan de universiteiten van Krakauw, Bologna, Rome, Padua en Ferrara. Copernicus raakte geïnteresseerd in de sterrenkunde en publiceerde een vroege versie van het heliocentrische model van het zonnestelsel in zijn bekende 'Commentariolus' (1512). In dit model was de Zon het centrum van het zonnestelsel. Dit idee was niet nieuw, gelijkaardige theorieën waren al voorgesteld door Aristarchus en Nicholas van Cusa, maar Copernicus werkte deze voorstelling ook in wiskundige termen uit.

Archimedes van Syracuse

Archimedes van Syracuse wordt door veel wetenschappers beschouwd als één van de grootste wetenschappers ooit. Hij was een oude Griek, een wetenschapper die zich onder meer verdiepte in de wiskunde, de fysica, de techniek, de astronomie en zelfs de filosofie. Hij werd in 287 voor Christus geboren in de Griekse kolonie, op het eiland Sicilië. Archimedes werd vooral een populair figuur mede dankzij zijn verdiensten voor Syracuse in de Tweede Punische Oorlog, tegen de Romeinen die de stad wouden veroveren. Zo zou hij de Romeinen op afstand hebben gehouden met machines die hij zelf had uitgevonden en hij zou de uitvinder van de katrol geweest zijn waardoor hij met één hand makkelijk een groot schip kon verplaatsen.

Pythagoras

Pythagoras was een Griekse filosoof en in mindere mate ook een wiskundige. Hij werd in de tweede helft van de zesde eeuw voor Christus geboren op het eiland Samos, dat voor de kust van Klein-Azië in de Egeïsche Zee ligt. Hij kreeg een zeer goede opvoeding en en opleiding en kreeg lessen over filosofie, lierspel en poëzie. Als jongeman verliet hij Samos om te ontsnappen aan het tirannieke bewind van Polycrates. Pythagoras was volgens de oude bronnen de eerste die zichzelf filosoof noemde en werd door sommigen als één van de Zeven Wijzen beschouwd. Vandaag de dag kent iedereen deze Griekse filosoof door een wiskundige stelling die zijn naam draagt: de stelling van Pythagoras.

Lancering van het Europese Infrared Space Observatory (ISO) voor observaties in infrarood licht. De 480 miljoen dollar dure ruimtetelescoop werd ontwikkeld door ESA, in samenwerking met ISAS uit Japan en NASA. Gemiddeld verrichtte ISO 45 observaties per omloop van 24 uur. De levensduur van ISO was ruim 900 omlopen waardoor er meer dan 26 000 wetenschappelijke waarnemingen werden uitgevoerd. De enorme hoeveelheid wetenschappelijke data is tussen 1998 en 2006 uitgebreid verwerkt en gearchiveerd. De data afkomstig van ISO heeft uiteindelijk geleid tot vele astronomische ontdekkingen. Foto: ESA