Wat zijn neutrino's

Neutrino's zijn één van de fundamentele deeltjes die het heelal maken. Zij zijn ook één van meest minst begrepen deeltjes.

Neutrino's zijn gelijkaardig aan het vertrouwdere elektron, met één essentieel verschil: neutrino's dragen geen elektrische last. Omdat neutrino's elektrisch neutraal zijn, worden zij niet beïnvloed door de elektromagnetische krachten die zich op elektronen voordoen. Neutrino's worden slechts beïnvloed door een "zwakke" sub-atomische kracht van een veel korter bereik dan elektromagnetisme, en kan daarom door grote afstanden in materie overgaan zonder erdoor te worden beïnvloed. Als neutrino's massa hebben, staan zij ook met betrekking tot de zwaartekracht met andere massieve deeltjes in wisselwerking, maar de ernst is veruit het zwakst van de vier bekende krachten.

Neutrino’s vullen waarschijnlijk een groot deel van de onzichtbare materie van het heelal. Terwijl je dit artikel aan het lezen bent, zijn er waarschijnlijk al ettelijke miljoenen neutrino’s door je heen gevlogen. Ze ontstaan bij radioactief verval, bij kernfusiereacties in de sterren, en vooral in hele grote hoeveelheden bij supernovae. Een groot deel van de kosmische straling bestaat uit neutrino’s.

Bij de big-bang zijn massa’s van deze deeltjes ontstaan. Ze zijn niet rechtstreeks waar te nemen, maar voor het eerst zijn fluctuaties in hun dichtheid waargenomen, of laten we zeggen dat rimpels in de neutrino-oceaan zijn ontdekt.De ontdekking bevestigt huidige kosmologische theorieën en theorieën uit de deeltjesfysica en brengt ons alweer een stap dichter tot de ontdekking van één van de heilige gralen binnen de kosmologie, namelijk om de neutrino’s te vinden die door de big-bang zijn ontstaan.

Er zijn drie soorten neutrino's gekend; er is sterk bewijsmateriaal dat er geen extra neutrino's bestaan, tenzij hun eigenschappen onverwacht zeer verschillend zijn van de bekende types. Elk type of "aroma" van neutrino zijn verwant met een geladen deeltje (dat de corresponderende neutrino zijn naam geeft). Vandaar, wordt "elektronenneutrino" geassocieerd met het elektron, en twee andere neutrino's worden geassocieerd met zwaardere versies van het elektron genoemd muon en tau (de elementaire deeltjes worden vaak geëtiketteerd met Griekse brieven, om de leek te verwarren).

De tabel hieronder toont de bekende type neutrino's (en hun elektrisch geladen partners).

Neutrino ne nm nt