Super Kamiokande detector

De super-Kamiokande detector is een ondergronds gevestigde 50.000 ton wegende tank water (op ongeveer 1 km diepte). Het water in de tank doet dienst als voor neutrino's, als de detectie van de bijproducten van neutrinointeractie.

alt
Binnenin de enorme tank van de Super Kamiokande

De binnenoppervlakte van de tank is uitgevoerd met 11.146 lichte collectoren van 50cm diameter, "photo-multiplier buizen" genaamd. Naast de binnendetector, die voor fysicastudies wordt gebruikt, is een extra laag van water (de buitendetector) ook van lichte sensorinstrumenten voorzien om om het even welke geladen deeltje te ontdekken dat het centrale volume binnenkomt, en het te beschermen door om het even welk neutron te absorberen dat in de nabijgelegen rots worden geproduceerd.

Naast de lichte collectoren en het water, is een bos van elektronica, computers, kaliberbepalingsapparaten, en het materiaal van de waterreiniging geïnstalleerd in of dichtbij de detectorholte.

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt de 5,7 ton zware Luna 22 ruimtesonde gelanceerd. Op 2 juni 1974 kwam Luna 22 aan in een baan om de Maan waarna het ruimtetuig ondermeer onderzoek verrichtte naar het magnetische veld van de Maan, naar micrometeorieten, naar kosmische straling en naar de samenstelling van Maanrotsen. Luna 22 bleef uiteindelijk vijftien maanden lang foto's naar de Aarde sturen.

M95, ook gekend als NGC 3351, behoort samen met M96 en M105 tot de Leo-1 groep van sterrenstelsels. De onderlinge afstand tussen de twee eerste bedraagt slechts 42' waardoor ze…