De super-Kamiokande detector is een ondergronds gevestigde 50.000 ton wegende tank water (op ongeveer 1 km diepte). Het water in de tank doet dienst als voor neutrino's, als de detectie van de bijproducten van neutrinointeractie.

alt
Binnenin de enorme tank van de Super Kamiokande

De binnenoppervlakte van de tank is uitgevoerd met 11.146 lichte collectoren van 50cm diameter, "photo-multiplier buizen" genaamd. Naast de binnendetector, die voor fysicastudies wordt gebruikt, is een extra laag van water (de buitendetector) ook van lichte sensorinstrumenten voorzien om om het even welke geladen deeltje te ontdekken dat het centrale volume binnenkomt, en het te beschermen door om het even welk neutron te absorberen dat in de nabijgelegen rots worden geproduceerd.

Naast de lichte collectoren en het water, is een bos van elektronica, computers, kaliberbepalingsapparaten, en het materiaal van de waterreiniging geïnstalleerd in of dichtbij de detectorholte.

Sander

Oprichter & beheerder van Spacepage & Poollicht.beSterrenkunde en ruimteweer redacteur.

De Amerikaans-Europese ruimtesonde Ulysses vliegt op een afstand van 430 000 kilometer langs de planeet Jupiter. Ulysses gebruikte Jupiter als een zogeheten 'zwaartekrachtsslinger' zodat de baan het ruimtetuig gewijzigd werd aangezien deze op weg was naar de Zon. Tussen 1994 en 1995 vloog Ulysses voor het eerst boven de noord- en zuidpool van de Zon. Ulysses was de eerste ruimtesonde die de poolgebieden van onze ster bestudeerde. Foto: NASA