Super Kamiokande detector

De super-Kamiokande detector is een ondergronds gevestigde 50.000 ton wegende tank water (op ongeveer 1 km diepte). Het water in de tank doet dienst als voor neutrino's, als de detectie van de bijproducten van neutrinointeractie.

alt
Binnenin de enorme tank van de Super Kamiokande

De binnenoppervlakte van de tank is uitgevoerd met 11.146 lichte collectoren van 50cm diameter, "photo-multiplier buizen" genaamd. Naast de binnendetector, die voor fysicastudies wordt gebruikt, is een extra laag van water (de buitendetector) ook van lichte sensorinstrumenten voorzien om om het even welke geladen deeltje te ontdekken dat het centrale volume binnenkomt, en het te beschermen door om het even welk neutron te absorberen dat in de nabijgelegen rots worden geproduceerd.

Naast de lichte collectoren en het water, is een bos van elektronica, computers, kaliberbepalingsapparaten, en het materiaal van de waterreiniging geïnstalleerd in of dichtbij de detectorholte.

De Duits-Franse astronoom Hermann Mayer Salomon Goldschmidt ontdekt de planetoïde 44 Nysa. Deze planetoïde draait in 3,77 jaar om de Zon, in een ellipsvormige baan die bijna 4° helt ten opzichte van de ecliptica. Het hemellichaam draait in 6,5 uur om zijn as en wordt door spectraalanalyse ingedeeld bij de E-type planetoïden.

NGC 2022