Super Kamiokande detector

De super-Kamiokande detector is een ondergronds gevestigde 50.000 ton wegende tank water (op ongeveer 1 km diepte). Het water in de tank doet dienst als voor neutrino's, als de detectie van de bijproducten van neutrinointeractie.

alt
Binnenin de enorme tank van de Super Kamiokande

De binnenoppervlakte van de tank is uitgevoerd met 11.146 lichte collectoren van 50cm diameter, "photo-multiplier buizen" genaamd. Naast de binnendetector, die voor fysicastudies wordt gebruikt, is een extra laag van water (de buitendetector) ook van lichte sensorinstrumenten voorzien om om het even welke geladen deeltje te ontdekken dat het centrale volume binnenkomt, en het te beschermen door om het even welk neutron te absorberen dat in de nabijgelegen rots worden geproduceerd.

Naast de lichte collectoren en het water, is een bos van elektronica, computers, kaliberbepalingsapparaten, en het materiaal van de waterreiniging geïnstalleerd in of dichtbij de detectorholte.

Dit gebeurde vandaag in 1955

In New Jersey overlijdt op 76-jarige leeftijd Albert Einstein. Hij wordt algemeen gezien als één van de belangrijkste natuurkundigen uit de geschiedenis en is vooral bekend geworden door het opstellen van de relativiteitstheorie. In het algemeen wordt 1905 als het vruchtbaarste jaar in Einsteins wetenschappelijke leven beschouwd. De meeste natuurkundigen zijn het erover eens dat drie van deze artikelen (over de Brownse beweging, het foto-elektrisch effect en de speciale relativiteitstheorie) elk een Nobelprijs waard zouden zijn.

M105 is een sterrenstelsel dat vlak bij de sterrenstelsels M95 en M96 ligt in het sterrenbeeld Leo (Leeuw). Samen vormen ze de Leo I of de M96 groep. De afstand…