De oerknal, evolutie en einde van het heelal

Artistieke impressie van de Big Bang

In de fysische kosmologie is de zogeheten 'Big Bang' (in het Nederlands gekend als de 'oerknal') een wetenschappelijke theorie die beschrijft hoe het universum ontstond uit een enorme dichte en hete vorm, ongeveer 13.7 miljard jaar geleden. Deze theorie is gebaseerd op de waarnemingen die onder andere de uitzetting van de ruimte aantonen, en werd ook aangetoond door de Hubble roodverschuiving van verafgelegen sterrenstelsels. Geëxtrapoleerd uit het verleden tonen deze observaties aan dat het universum zich uitzette vanuit een vorm waarin alle materie en energie van het universum omvatte en extreem heet en dicht was. Fysici zijn het er echter niet over eens wat hiervoor gebeurde, alhoewel de algemene relativiteitstheorie een gravitationele bijzonderheid voorspelt.

Het einde van het heelal

Zoals er gissingen en theorieën bestaan over wat er gebeurde in het erg vroege heelal zijn ook hier fundamentele vooruitgangen in de fysica nodig als we willen weten wat er met enige zekerheid met ons heelal zal gebeuren. In dit artikel overlopen we kort enkele van de meest gangbare mogelijkheden rond het einde van het heelal.

Vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida wordt de eerste Mariner ruimtesonde gelanceerd met behulp van een Atlas-Agena B raket. Het doel van deze missie was een scheervlucht langs de planeet Venus maar omwille van verschillende technische problemen heeft men de draagraket 293 seconden na lift-off moeten vernietigen aangezien de raket niet meer bestuurbaar was en uit koers raakte. Foto: NASA