Soorten nevels: Protoplanetaire nevel

De protoplanetaire nevel NGC 3918 De protoplanetaire nevel NGC 3918 Foto: NASA / ESA

Een protoplanetaire nevel is een astronomisch object welke zich vormt wanneer een ster evolueert in een planetaire nevel. Eenmaal een ster aan het einde van haar levensjaren is gekomen, stoot deze zijn buitenste lagen af waardoor ze een protoplanetaire nevel vormt. Deze straalt een sterke infrarode straling uit en vormt uiteindelijk een reflectienevel.

Protoplanetaire nevels kunnen meer dan 1000 jaar bestaan. Wanneer meer en meer materiaal van het oppervlak van de ster verdwijnt, worden steeds diepere lagen blootgesteld die aanzienlijk heter zijn. Wanneer het oppervlak van de ster 30 000 graden Kelvin bereikt, is er voldoende ultraviolette straling aanwezig om het uitgestoten gas te ioniseren. Vanaf dit moment wordt de protoplanetaire nevel een emissienevel en een volledig grootgebrachte planetaire nevel. In sommige gevallen wordt een protoplanetaire nevel nooit een planetaire nevel wanneer de uitgestoten gassen zich uitzetten en zich verspreiden voordat de ster ioniserende straling uitstraalt. In dit geval krijgt het object soms de naam luie planetaire nevel.

Overlijden van de Amerikaanse astronoom Clyde William Tombaugh die tientallen planetoïden ontdekte en in 1930 ook de dwergplaneet Pluto ontdekte. Tussen 1930 en 2006 werd Pluto beschouwd als de negende planeet van het zonnestelsel. Tijdens zijn werk fotografeerde hij 65% van de hemel en bracht hij duizenden uren door met onderzoek van de miljoenen afbeeldingen van sterren. Tombaugh was wellicht ook de meest vooraanstaande astronoom die ooit zelf melding maakte van ufo's. Zo zag hij op 20 augustus 1949 verscheidene ufo's in de buurt van Las Cruces in New Mexico. Hij beschreef hen als zes tot acht rechthoekige lichten.

M103, ook gekend als NGC 7654, is een open sterrenhoop in het sterrenbeeld Cassiopeia van ongeveer 170 sterren dat op 8 000 lichtjaar van ons verwijderd is. De jonge cluster…