Spacepage
donderdag, 23 februari 2012 05:33

Sterrenkunde op de iPhone en iPad

iPad iPad Foto: Apple

De komst van de iPhone en de iPad heeft voor een ware revolutie gezorgd op vlak van applicaties en programma's. Vandaag de dag beschikt Apple's App Store over meer dan 500 000 applicaties die makkelijk kunnen gedownload worden op je iPhone of iPad. Alles samen werden tot op heden al meer dan 10 miljard applicaties gedownload uit Apple's App Store.

Dankzij getalenteerde software ontwikkelaars van over de hele wereld kan je nu uw iPhone of iPad gebruiken als educatief platform of handig hulpmiddel. Zo werden er ook op sterrenkundig vlak de afgelopen jaren verschillende kwalitatieve applicaties ontwikkeld die er hebben voor gezorgd dat je de complete sterrenhemel met alle bijhorende informatie binnen handbereik hebt. Daarnaast zorgen deze applicaties er ook voor dat je op de hoogte blijft van het laatste nieuws op vlak van sterrenkunde of dat je tijdens het waarnemen geen zware atlassen of naslagwerken meer hoeft mee te nemen. In dit artikel bespreken we de meest bekende en efficiënte sterrenkundige iPhone en iPad applicaties die vandaag de dag door duizenden mensen gebruikt worden.

Star Walk (2,99$)

Star WalkWie de applicatie Star Walk op zijn iPhone of iPad heeft, mag alle astronomische kennis vergeten. Richt je Apple-toestel naar de nachtelijke sterrenhemel en je ziet op je scherm naar welke sterren, planeten of andere astronomische objecten je aan het kijken bent. Daarnaast kan je met Star Walk makkelijk opzoeken welke meteorenzwermen er in het jaar te zien zijn of welke van de belangrijkste satellieten zichtbaar zijn. De applicatie is gekoppeld aan je gps van je iPhone of iPad waardoor de sterrenhemel op je toestel altijd dezelfde is als de sterrenhemel boven je hoofd. Als dat nog allemaal niet genoeg is, kan je de tijd terugdraaien naar bijvoorbeeld twee weken of het jaar 1722 om de stand van de sterren en de planeten op te zoeken. Naast de prachtig gedetailleerde sterrenkaarten, bevindt zich in Star Walk ook nog een uitgebreide database aan close-up foto's van planeten, planetaire nevels en sterrenstelsels. Kortom Star Walk is een 'must have' applicatie voor iedereen die van sterrenkunde houdt.

Luminos (2,99$)

LuminosLuminos brengt het universum zeer gedetailleerd op je iPhone of iPad. Dankzij deze applicatie kan je makkelijk sterrenbeelden, sterren, planeten, asteroïden, sterrenstelsels en andere hemelobjecten in real-time en op jou exacte locatie terugvinden. Door de tijd aan te passen van het ingebouwde planetarium in Luminos kan je makkelijk zien wat er de volgende dagen zoal te bewonderen is aan de sterrenhemel. Amateur-astronomen en waarnemers kunnen dankzij de ingebouwde kalender ook makkelijk opzoeken welke planeten er te zien zijn op jou locatie. Voor de gedreven waarnemers zijn het telescoop en logboek onderdeel binnen Luminos het meest interessant. Zo kan je al je technische specificaties van je telescoop opslaan in deze applicatie en kan je ook in een logboek bijhouden wat je allemaal al waargenomen hebt. Liefhebbers van Messier en Herschel objecten kunnen met Luminos makkelijk hun waarnemingen bijhouden.

Exoplanet (Gratis)

ExoplanetDe gratis applicatie Exoplanet is een pareltje voor iedereen die op de hoogte wil blijven in verband met de zoektocht naar planeten rondom andere sterren (exoplaneten). Exoplanet is één grote database met daarin alle eigenschappen, ontdekkingsmethodes en achtergrondinformatie van de tot op heden gekende exoplaneten. Dankzij deze applicatie kan je ondermeer zien hoe dicht of ver een exoplaneet tot zijn moederster staat en hoe groot of klein exoplaneten zijn vergeleken met planeten uit ons zonnestelsel. Daarnaast kan je met Exoplanet ook opzoeken waar een bepaalde exoplaneet zich aan de sterrenhemel bevindt en waar hun positie zich bevindt in ons sterrenstelsel.

Moon Globe (Gratis)

Moon GlobeOoit al de Maan in je handen gehad? Met de gratis applicatie Moon Globe is dit geen enkel probleem! Dankzij Moon Globe kan je op je iPhone of iPad het verlaten oppervlak van onze trouwe buur verkennen alsof je er zelf opliep. Je kan de vele kraters, valleien en bergketens op het Maanoppervlak gedetailleerd verkennen door in of uit te zoomen. Daarnaast kan je met deze applicatie ook overschakelen naar een 'telescope mode' waardoor je de Maan ziet vanop jou locatie op Aarde. Dankzij het ingebouwde kompas in de applicatie kan je ook opzoeken waar de Maan zich bevindt aan de hemel. Moon Globe is een zeer handig hulpmiddel voor bewonderaars van onze trouwe buur.

Stellarium (Gratis)

StellariumDonkere sterrenhemels worden in de meeste Westerse landen een uitzondering. De gratis applicatie voor de iPhone en iPad Stellarium brengt hier echter verandering in doordat je dankzij deze applicatie een echt planetarium binnen handbereik hebt. Dankzij Stellarium hoef je niet meer 's nachts in de kou te staan staren naar de sterrenhemel maar kan je alle sterrenbeelden, bijhorende sterren, planeten en Messier-objecten aanschouwen vanuit je luie zetel. Stellarium toont je een realistische sterrenhemel zoals deze boven je hoofd te zien is. Duw op een ster, planeet of ander astronomisch object en je krijgt hierover alle elementaire gegevens te zien. Stellarium is vooral een zeer handige applicatie voor de beginnende amateur-astronoom die zijn weg nog moet zoeken tussen de vele sterrenbeelden.

Pocket Universe (2,99$)

Pocket UniverseNet als Stellarium is Pocket Universe een uitstekende iPhone en iPad applicatie waarmee je de nachtelijke sterrenhemel leert kennen. Door gebruik te maken van Pocket Universe moeten vragen als 'wat is dat daar aan de hemel?' tot het verleden horen. De speciale 'Show Me' modus leidt je naar de bekendste sterren, planeten, sterrenbeelden en sterrenstelsels. Daarnaast blijf je dankzij de ingebouwde 'Tonight's Sky' en 'Objects & Events' tools up-to-date over wat er zich 's nachts allemaal boven je hoofd afspeelt. Een ingebouwde Constellation Quiz moet je uiteindelijk op een speelse manier ook meer leren over de nachtelijke sterrenhemel. Dankzij de ingebouwde database met daarin meer dan 10 000 sterren, meteorenzwermen, sterrenbeelden, manen van Jupiter en Saturnus en alle Messier-objecten heeft geen enkel astronomisch object voor jou nog geheimen.

Download

Astronomy Picture of the Day (Gratis)

APODDe vele grote observatoria op Aarde en telescopen in de ruimte hebben ervoor gezorgd dat we vaak prachtige foto's te zien krijgen van sterrenstelsels, planetaire nevels, planeten of interstellaire gaswolken. Veel van deze indrukwekkende foto's zijn nu ook te bekijken via de gratis Astronomy Picture of the Day applicatie waarin dagelijks een nieuwe astronomische foto in de kijker gezet wordt. Dankzij deze applicatie kan je de prachtige astronomische foto's van Astronomy Picture of the Day ook opslaan op je iPhone of iPad of kan je ze delen met anderen. Ben je gek van ondermeer de laatste Hubble-foto's? Dan is deze applicatie zeker iets voor jou!

Astronomy (0,79€)

AstronomyHoe groot is de planeet Jupiter? Uit wat bestaat de atmosfeer van de planeet Mars? Wanneer landde de eerste ruimtetuigen op het oppervlak van de Maan? Op al deze vragen kan je vanaf nu makkelijk een antwoord geven dankzij de iPhone en iPad applicatie Astronomy. In tegenstelling tot veel andere astronomische applicaties toont Astronomy je geen gedetailleerde sterrenhemel maar wel een uitgebreide gids met daarin alle informatie die je ooit zocht. Dankzij de applicatie Astronomy kom je alles te weten over ondermeer de verkenning van ons zonnestelsel, de geschiedenis van de sterrenkunde en de vele objecten uit ons zonnestelsel en Melkwegstelsel.

Planets (Gratis)

PlanetsDe gratis applicatie Planets werd inmiddels al meer dan 3 miljoen keer gedownload en is een onmisbare tool geworden voor iedereen die alles wil weten over de planeten uit ons zonnestelsel. Planets toont je ondermeer in real-time de stand van de planeten, de Zon, de sterrenbeelden en de ecliptica. Daarnaast kan je met deze applicatie makkelijk opzoeken wanneer welke planeet het best zichtbaar is vanop jou locatie. Ook de belangrijkste bijhorende informatie over de planeten en hun manen zoals hun eigenschappen is makkelijk terug te vinden dankzij deze applicatie.

Mars Globe (Gratis)

Mars GlobeOoit al een rondleiding gekregen op de mysterieuze planeet Mars? Dankzij de gratis applicatie Mars Globe is dit geen enkele probleem! Mars Globe neemt je mee naar het oppervlak van de planeet Mars en leert je alles over zijn inslagkraters, reusachtige vulkanen en ravijnen. Met deze iPhone en iPad applicatie kan je het Marsoppervlak zeer gedetailleerd verkennen alsof je er zelf overvloog. De applicatie beschikt over een database met daarin meer dan 1 500 objecten van het Marsoppervlak waar je alles kan over leren. Mars Globe is de 'must-have' applicatie voor iedereen die geboeid is door de 'rode planeet'.

SkySafari (14,90$)

SkySafariSkySafari is wellicht één van de bekendste sterrenkundige iPhone en iPad applicaties en heeft ongetwijfeld het meest te bieden. Deze 'MacWorld 2010 Best-Of-Show Winner' applicatie werd niet meteen ontwikkeld voor de beginnende amateur-astronoom maar eerder voor de ervaren waarnemer. SkySafari is een krachtig planetarium dat een database bezit waarin maar liefst 300 000 sterren en 30 000 deep-sky objecten werden opgenomen. Deze applicatie toont je de sterrenhemel zoals deze te zien is boven je hoofd vanop jou locatie en bezit ook een uitgebreide gids met daarin informatie over de planeten, sterrenbeelden en sterrenkundige objecten. Dankzij honderden prachtige foto's kan je ook meteen zien hoe een object er echt uitziet. De ingebouwde 'Night Vision' zorgt er ondermeer ook voor dat je SkySafari makkelijk kan gebruiken tijdens het waarnemen. Wanneer je beschikt over een computer gestuurde telescoop kan je SkySafari op je iPhone of iPad ook gebruiken om je telescoop te richten naar een bepaald object.

SkySafari 3 Pro (31,99$)

SkySafari 3 ProVoor wie niet genoeg krijgt van SkySafari is er nog de SkySafari 3 Pro versie. Deze applicatie werd door het bekende astronomische tijdschrift Sky & Telescope omschreven als 'revolutionair' en zal volgens de ontwikkelaars je blik op het universum voor eeuwig doen veranderen. Ondanks het feit dat de vorige versies van SkySafari al zeer uitgebreid waren, gaat met bij SkySafari 3 Pro nog een stap verder. Zo beschikt deze applicatie over de grootste database aan objecten (meer dan 15 miljoen sterren, meer dan 740 000 sterrenstelsels tot magnitude 18 en meer dan 550 000 zonnestelsel-objecten). Eén van de redenen waarom deze applicatie duur is, is omdat deze de mogelijkheid biedt je telescoop te verbinden met SkySafari 3 Pro. Zo zal SkySafari 3 Pro een GoTo of Push-To telescoop naar eender welk object richten die jij op je iPhone of iPad aanduid. Daarnaast vertelt SkySafari 3 Pro je ook naar welk object je aan de sterrenhemel aan het kijken bent door de iPhone of iPad te richten naar eender welk object.

HubbleZoom (0,79€)

HubbleZoomDe applicatie HubbleZoom is in de top-100 terug te vinden van de meest educatieve applicaties uit Apple's App Store. Hier is dan ook een reden voor aangezien je met deze iPhone en iPad applicatie makkelijk kan inzoomen in 's werelds mooiste astronomische foto's gemaakt door de Hubble Space Telescope. Hubble Zoom beschikt momenteel over 400 van de mooiste Hubble-foto's die je meer leren over ons zonnestelsel, sterrenstelsel of de kosmos. Deze applicatie is een prachtig eerbetoon aan 's werelds bekendste en meest succesvolle ruimtetelescoop en is leuke tool voor iedereen die houdt van astrofotografie.

3D Sun (Gratis)

3D SunOnze ster, de Zon, speelt de laatste jaren steeds meer een belangrijkere rol in het onderzoek naar het klimaat op Aarde of bepaalde natuurfenomenen. Wetenschappers hebben al kunnen aantonen dat wanneer de Zon actief is (zonne-uitbarstingen) wij op Aarde hier ook de gevolgen van kunnen merken. De gratis applicatie 3D Sun geeft je een mooi beeld over hoe onze ster in elkaar zit en wat er zoals gebeurd op de Zon. Dankzij 3D Sun kan je op de hoogte blijven van de laatste zonne-activiteit en kan je de laatste hoge resolutiebeelden zien die gemaakt werden door verschillende zonne-observatoria in de ruimte. 3D Sun leert je alles over onze ster en haar activiteit!

NGC (Gratis)

NGCAmateur-astronomen kennen ongetwijfeld de New General Catalogue (NGC) waarin zich 7 840 astronomische objecten bevinden. In de gratis NGC-applicatie werden inmiddels al 1 700 objecten opgenomen die zeer eenvoudig op te vragen zijn. Selecteer één van de vele NGC-objecten en je krijgt de naam van het object, het type, het sterrenbeeld waarin dit zich bevindt en zijn positie te zien. NGC voor de iPhone en iPad is een onmisbare tool voor iedere amateur-astronoom die houdt van het waarnemen van deep-sky objecten.

Messier List (Gratis)

Messier ListDe gratis iPhone en iPad applicatie Messier List is een 'must-have' applicatie voor iedereen die geboeid is door sterrenkunde en waarnemen. Zoals zijn naam het al verklapt, verteld deze applicatie je alles over de bekende Messier lijst die bestaat uit 110 bekende astronomische objecten zoals sterrenhopen, nevels en sterrenstelsels. Dankzij deze applicatie kom je alles te weten over de 110 Messier-objecten zoals hun positie aan de hemel of wanneer deze zichtbaar zijn aan de nachtelijke sterrenhemel. Naast de vele informatie die je krijgt over de Messier-objecten krijg je ook nog eens prachtige foto's te zien van deze objecten. Kortom Messier List is een zeer handige tool voor wie meer wil leren over de bekende Messier-objecten!

Starmap (11,99$)

StarmapNaast Star Walk is Starmap wellicht de meeste bekende planetarium-applicatie. Deze kwalitatieve en interactieve applicatie beschikt over een sterrenkaart met meer dan 350 000 sterren en vele deep-sky objecten. Deze applicatie werd geschreven door een ervaren astronoom en werd zo ontwikkeld dat de applicatie tijdens echte observaties een handig hulpmiddel kan zijn. Naast de sterrenkaart biedt Starmap ook een Maankalender, een tijdsanimatie, GPS-ondersteuning zodat je locatie wordt herkend en een complete efemeris inclusief Maanfasen aan.

Download

Portal to the Universe (Gratis)

Portal To The UniverseDe gratis applicatie Portal to the Universe wordt gesteund door de European Southern Observatory (ESO) en de European Space Agency en is een handige tool waarmee je op de hoogte blijft van alle laatste sterrenkundige ontwikkelingen en ontdekkingen. Deze applicatie geeft je een eenvoudig overzicht van ondermeer het laatste sterrenkundige nieuws, de laatste nieuwe podcasts en blogs. Portal to the Universe werd ontwikkeld naar aanleiding van het International Year of Astronomy.

Download

Vanop de Cape Canaveral lanceerbasis wordt de Amerikaanse Maanlander Surveyor 2 in de ruimte gebracht. Door het falen van een tussentijdse koerscorrectie werd de controle over het ruimtevaartuig op 22 september verloren. Foto: NASA

M74, ook gekend als NGC 628, is een spectaculair spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Pisces (Vissen) dat we vanuit bovenaanzicht bekijken (ook wel 'face-on' genaamd in het Engels). Op langbelichte…

Guidestar magazine

Spacepage wordt aan onze bezoekers blijvend gratis aangeboden maar om de hoge kosten om de site online te houden te drukken moeten we wel het nodige budget kunnen verzamelen. Ook jij kunt uw bijdrage leveren door Spacepage en Guidestar te ondersteunen met uw donatie zodat we u blijvend kunnen voorzien van nieuws, artikelen en ons digitaal magazine.

Doel bereikt!