Spacepage

Goed nieuws voor de ruimtesonde New Horizons, na een systeemanomalie op 4 juli kan het haar wetenschappelijke missie terug aanvatten vanaf 7 juli en blijft het zo op koers voor de flyby op 14 juli.

De ruimtesonde New Horizons ondervond op 4 juli een anomalie in de boordcomputer waardoor het contact met de Aarde verbroken werd. Communicatie werd intussen hersteld en de sonde verkeert nog in goede conditie.

Lees of download nu gratis de meest recente editie van het populaire digitale magazine Guidestar. Met deze maand artikelen over vier eeuwen selenografie, de Paris Air Show, de tachtigste verjaardag van het Zeiss planetariumtoestel in Brussel, de Vlaamse ruimtevaartdagen, Nutella en klimaatsverandering, Astropolis, tien vragen over New Horizons en 10 jaar SLR op Mount Stromlo.

Dit oogstrelende beeld van een verzameling van kleurrijke sterren en gaswolken is vastgelegd met de Wide Field Imager (WFI), een camera van de 2,2-meter MPG/ESO-telescoop van de ESO-sterrenwacht op La Silla (Chili). Het gaat om een open sterrenhoop die bekendstaat als NGC 2367, een jonge groep sterren in het hart van een enorme, oude structuur aan de rand van de Melkweg. De heldere sterrenhoop NGC 2367 staat op een afstand van ongeveer 7000 lichtjaar in het sterrenbeeld Grote Hond.

Na een reis van meer dan negen jaar zal de Amerikaanse ruimtesonde New Horizons in juli 2015 aankomen bij de dwergplaneet Pluto en zijn manen. Voor het eerst in de geschiedenis zal een ruimtetuig Pluto en zijn manen van nabij verkennen. Zo moet dit onbemande ruimtetuig op 14 juli 2015 met een snelheid van 13,7 kilometer per seconde langs het oppervlak van de dwergplaneet Pluto vliegen waarna New Horizons zal doorvliegen naar Charon. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de meest indrukwekkende foto's die New Horizons van deze verre werelden terug naar de Aarde stuurt.

Op zondag 28 juni 2015 is een Falcon 9 draagraket van het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX enkele minuten na de start van de lancering geëxplodeerd. Aan boord van de private draagraket bevond zich het Dragon ruimtetuig dat bevoorrading naar het internationale ruimtestation ISS had moeten brengen. De mislukte lancering zou volgens de eerste analyses te wijten zijn aan een overdruk van de zuurstoftank in de tweede rakettrap.

Nieuwe waarnemingen met ESO’s Very Large Telescope hebben uitgewezen dat het elliptische reuzenstelsel Messier 87 in de loop van de afgelopen miljard jaar een compleet middelgroot sterrenstelsel heeft opgeslokt. Een team van astronomen heeft voor het eerst duidelijk bewijs voor deze gebeurtenis kunnen vinden, door de bewegingen van 300 gloeiende planetaire nevels in kaart te brengen. Ook is licht van het compleet uiteengerukte slachtoffer gedetecteerd.

Europa heeft in de nacht van maandag 22 op dinsdag 23 juni 2015 de tweede Sentinel aardobservatiesatelliet met succes in de ruimte gebracht. De Sentinel-2A satelliet vertrok om 03u51 Belgische tijd vanop de Europese lanceerbasis in Frans-Guyana en werd ongeveer 55 minuten later probleemloos uitgezet in een lage baan om de Aarde.

Dit gebeurde vandaag in 1988

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis in Kazachstan wordt de Russische Phobos 1 ruimtesonde in de ruimte gebracht. Omwille van communicatieproblemen verliest men op weg naar Mars het contact met deze ruimtesonde.

Gateway to SPACE: The Exhibition
18 juli 2015
08 november 2015
StarNights 2015
20 augustus 2015
22 augustus 2015
Zomerschool sterrenkunde 2015
23 augustus 2015
26 augustus 2015
SpaceUp Belgium
05 september 2015
06 september 2015

M51, ook wel bekend onder de naam 'Draaikolknevel', is een opvallend sterrenstelsel iets ten zuiden van de 'steel' van de Grote Beer. Het indrukwekkende sterrenstelsel, dat zich in het sterrenbeeld…

Guidestar magazine

Spacepage wordt aan onze bezoekers blijvend gratis aangeboden maar om de hoge kosten om de site online te houden te drukken moeten we wel het nodige budget kunnen verzamelen. Ook jij kunt uw bijdrage leveren door Spacepage en Guidestar te ondersteunen met uw donatie zodat we u blijvend kunnen voorzien van nieuws, artikelen en ons digitaal magazine.

Doel bereikt!