Spacepage

De beste waarnemingen tot nu toe van de stofrijke gaswolk G2 bevestigen dat hij zijn kleinste afstand tot het superzware zwarte gat in het centrum van de Melkweg in mei 2014 is gepasseerd, en die gebeurtenis heeft overleeft. Het nieuwe resultaat van ESO’s Very Large Telescope laat zien dat het object niet erg is uitgerekt en nog steeds heel compact is.

Vanop de Amerikaanse Cape Canaveral lanceerbasis in Florida is op woensdag 25 maart 2015 een nieuwe GPS-navigatiesatelliet in de ruimte gebracht. De raketmotoren van deze 29ste Delta 4 draagraket werden omstreeks 19u36 Belgische tijd tot ontbranding gebracht waarna de krachtige draagraket de GPS 2F-6 kunstmaan 3 uur en 15 minuten later uitzette in de juiste baan om de Aarde op een hoogte van 20 370 kilometer.

Op de planeet Mars werd op dinsdag 24 maart 2015 de eerste officiële marathon afgelegd. Niet door de mens maar wel door de Amerikaanse Marsrover Opportunity. Dit is de eerste maal in de geschiedenis van de ruimtevaart dat een onbemand ruimtetuig een afstand van meer dan 42 kilometer aflegt op het oppervlak van een ander hemellichaam.

De vierde maand van het nieuwe jaar wordt in de volksmond ook wel 'grasmaand', 'pasmaand' of 'eiermaand' genoemd. Voor amateur-astronomen is april 2015 een zeer interessante maand doordat we de planeten Mercurius, Venus en Jupiter goed kunnen waarnemen en we kunnen genieten van de Lyriden meteorenzwerm. In dit uitgebreid artikel wordt een overzicht gegeven van wat er zoal aan de sterrenhemel te zien is in april 2015.

Nieuwe waarnemingen met APEX en andere telescopen laten zien dat de ster die Europese astronomen in 1670 aan de hemel zagen verschijnen geen nova was, maar een veel zeldzamer, heftiger verschijnsel: een stellaire botsing. De gebeurtenis was spectaculair genoeg om waarneembaar te zijn met het blote oog, maar de sporen die deze achterliet waren heel vaag. Pas na een zorgvuldige analyse met behulp van submillimetertelescopen kon het 340 jaar oude raadsel worden opgelost.

Op vrijdag 27 en zaterdag 28 maart 2015 kan je op meer dan 25 plaatsen in Vlaanderen ‘s avonds bij mooi weer gaan kijken naar de Maan, de planeet Jupiter met zijn manen, sterrenstelsels en andere hemelobjecten. Sterrenwachten en amateur-astronomen zetten die dagen op de verschillende waarnemingsplaatsen in Vlaanderen hun telescopen buiten waardoor je die avond de Maan, de planeet Jupiter en andere prachtige objecten met eigen ogen kan bewonderen.

Het Shuttle-Mir programma was een bemand ruimtevaartprogramma dat werd uitgevoerd door de Verenigde Staten en Rusland. Het programma bestond uit enkele Space Shuttle missies waarbij men een bezoek bracht aan het Russische Mir ruimtestation. Het doel van dit programma was om beide ruimtevaartnaties nauwer te laten samenwerken in de ruimte met het oog op een toekomstig internationale ruimtestation.

Een zonsverduistering, ook wel 'eclips' genoemd, is een prachtig astronomisch verschijnsel waarbij we de Maan langzaam voor de Zon zien bewegen. Afhankelijk van de positie van de Zon, Maan en Aarde kunnen er twee tot vijf zonsverduisteringen per jaar plaatsvinden. Helaas is het geen alledaags fenomeen aangezien eclipsen slechts zeer plaatselijk zichtbaar zijn op de wereld. Dit artikel geeft een overzicht van alle zonsverduisteringen die tussen 2015 en 2050 plaatsvinden en zichtbaar zijn in België.

Dit gebeurde vandaag in 1958

Lancering vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida van de Amerikaanse ruimtesonde Explorer 3 voor onderzoek naar kosmische straling en micrometeorieten. De satelliet werd in een elliptische baan om de Aarde gebracht en had ongeveer hetzelfde ontwerp als de succesvolle Explorer 1 satelliet. oto: NASA

NGC 925 is een balkspiraalstelsel dat zich twee graden ten oosten bevindt van de ster gamma Tri in het sterrenbeeld Triangulum (Driehoek). Dit sterrenstelsel heeft magnitude 9.9 en staat 28,1…

Guidestar magazine

Spacepage wordt aan onze bezoekers blijvend gratis aangeboden maar om de hoge kosten om de site online te houden te drukken moeten we wel het nodige budget kunnen verzamelen. Ook jij kunt uw bijdrage leveren door Spacepage en Guidestar te ondersteunen met uw donatie zodat we u blijvend kunnen voorzien van nieuws, artikelen en ons digitaal magazine.