Spacepage

Astronomen hebben met behulp van de Amerikaanse Kepler ruimtetelescoop voor het eerst in de bewoonbare zone van een ster een planeet ontdekt die ietsje groter is dan de Aarde en vloeibaar water zou kunnen bevatten. Een echte tweelingzus van de Aarde is deze planeet echter niet aangezien deze rondom een ander type ster draait.

Nadat een Amerikaanse Falcon 9 draagraket op 18 april 2014 succesvol het Dragon bevoorradingstuig in de ruimte bracht, werd het onbemande ruimtevrachtschip ongeveer veertig uur later vastgehecht aan het internationale ruimtestation ISS. Aan boord van de Dragon bevindt zich meer dan twee ton bevoorrading.

De Virgocluster is een bekende cluster van sterrenstelsels dat zich in het noordelijk deel van het sterrenbeeld Maagd (Virgo) bevindt. Deze cluster bestaat uit ongeveer 1 500 sterrenstelsels en maakt op zijn beurt deel uit van de Virgosupercluster. De afstand van de Virgocluster tot de Aarde bedraagt ongeveer vijftig miljoen lichtjaar waardoor dit de dichtstbijzijnde grote cluster is.

In de sterrenkunde is een occultatie, ook wel 'bedekking' genoemd, een gebeurtenis waarbij een groter voorgrondobject zich voor een kleiner achtergrondobject voortbeweegt. Enkele mooie voorbeelden van occultaties zijn ondermeer sterbedekkingen wanneer de Maan voor een ster beweegt of een bedekking van een ster door een planeet.

Vanop de Amerikaanse lanceerbasis Cape Canaveral in Florida is op donderdag 10 april 2014 met succes een Atlas V draagraket gelanceerd met aan boord een geheime Amerikaanse satelliet voor het National Reconnaissance Office (NRO). De 45te Atlas V raket vertrok om 19u45 Belgische tijd vanop lanceercomplex SLC-41 waarna enkele minuten later de berichtgeving met de media werd stopgezet omwille van de geheime lading aan boord van de draagraket.

Ongeveer zes uur nadat vanop de Bajkonoer lanceerbasis in Kazachstan een onbemand Progress bevoorradingstuig in de ruimte werd gebracht, koppelde het ruimtetuig zich probleemloos aan het internationale ruimtestation ISS. Aan boord van dit Russisch ruimtetuig bevindt zich brandstof, zuurstof, water en voedsel.

Dit gebeurde vandaag in 2009

De Swift Gamma-Ray Burst Mission satelliet detecteert een gammaflits met een roodverschuiving van 8,2. Hieruit blijkt dat de gammaflits GRB 090423 een afstand heeft van 13,1 miljard lichtjaar wat op dat moment het verst bekende object in het heelal is.

M9 is een zeer geconcentreerde en heldere bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Ophiuchus (Slangendrager) gevuld met zwakke sterren. Doordat dit object zich dicht bij de Melkweg bevindt, wordt het gedeeltelijk…

Guidestar magazine

Spacepage wordt aan onze bezoekers blijvend gratis aangeboden maar om de hoge kosten om de site online te houden te drukken moeten we wel het nodige budget kunnen verzamelen. Ook jij kunt uw bijdrage leveren door Spacepage en Guidestar te ondersteunen met uw donatie zodat we u blijvend kunnen voorzien van nieuws, artikelen en ons digitaal magazine.

Nog 2% tot doel