Spacepage

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft bij de lucht- en ruimtevaartgigant Boeing een eerste bemande ruimtevlucht besteld. Zo moet Boeing eind 2017 vier ruimtevaarders naar en van het internationale ruimtestation ISS brengen met behulp van de nieuwe CST-100 ruimtecapsule. Dit zal de eerste maal zijn in de geschiedenis dat een Amerikaans bedrijf in opdracht van NASA mensen in de ruimte zal brengen.

Na een reis van meer dan negen jaar zal de Amerikaanse ruimtesonde New Horizons in juli 2015 aankomen bij de dwergplaneet Pluto en zijn manen. Voor het eerst in de geschiedenis zal een ruimtetuig Pluto en zijn manen van nabij verkennen. Zo moet dit onbemande ruimtetuig op 14 juli 2015 met een snelheid van 13,7 kilometer per seconde langs het oppervlak van de dwergplaneet Pluto vliegen waarna New Horizons zal doorvliegen naar Charon. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de meest indrukwekkende foto's die New Horizons van deze verre werelden terug naar de Aarde stuurt.

In het helderste gedeelte van deze gloeiende nevel, die RCW 34 wordt genoemd, wordt gas sterk verhit door jonge sterren. Dit uitdijende gas baant zich vervolgens een weg door het koelere gas in de omgeving. Eenmaal aangekomen bij de rand van de gaswolk, stroomt het met kracht de lege ruimte in, zoals de inhoud van een pas ontkurkte fles champagne – een proces dat ‘champagnevloed’ wordt genoemd.

Op 1 juni start de weerkundige zomer. Twintig dagen later begint officieel de astronomische zomer dat sterrenkundigen ook wel het 'solsticium' heten. De maand juni werd genoemd naar de Romeinse godin, Juno, de vrouw van Jupiter. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van wat er allemaal aan de sterrenhemel te zien is in juni 2015.

Astronomen hebben met behulp van de Amerikaanse WISE infraroodsatelliet een ver sterrenstelsel ontdekt dat meer licht geeft dan 300 biljoen zonnen. Ter vergelijking: dit sterrenstelsel is 25 000 keer helderder dan de Melkweg. Hierdoor is dit het helderste sterrenstelsel dat ooit werd ontdekt.

Astronomen hebben, met behulp van ESO’s Very Large Telescope in Chili, de meest gedetailleerde opname ooit gemaakt van de Medusanevel. Toen de ster in het hart van deze nevel aan zijn pensioen begon, blies hij zijn buitenlagen de ruimte in. Daarbij is deze kleurrijke nevel ontstaan. De foto geeft een indruk van het uiteindelijke lot van de zon, die ook in een object van dit type zal veranderen.

Alle kinderen uit het bijzonder (speciaal) onderwijs en kwetsbare kinderen moeten de kans krijgen de sterrenhemel te bewonderen met behulp van een telescoop. Dat is het uitgangspunt van de Werkgroep Kijkerbouw van de Volkssterrenwacht Armand Pien, naar een idee van Jean-Pierre Grootaerd en Harrie Rutten. Scholen voor bijzonder (speciaal) onderwijs en instellingen voor kinderen met een beperking kunnen via sponsoring een prachtige telescoop aankopen voor een symbolisch bedrag.

Op woensdag 20 mei 2015 is vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida voor de vierde maal een klein militair onbemand ruimteveer gelanceerd. Een Atlas V draagraket, met aan boord het Orbital Test Vehicle (OTV-4), vertrok om 17u05 Belgische tijd vanop het SLC-41 lanceercomplex en zette het kleine onbemande ruimteveer succesvol uit in een lage baan om de Aarde.

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt de 5,7 ton zware Luna 22 ruimtesonde gelanceerd. Op 2 juni 1974 kwam Luna 22 aan in een baan om de Maan waarna het ruimtetuig ondermeer onderzoek verrichtte naar het magnetische veld van de Maan, naar micrometeorieten, naar kosmische straling en naar de samenstelling van Maanrotsen. Luna 22 bleef uiteindelijk vijftien maanden lang foto's naar de Aarde sturen.

NGC 7026 is een planetaire nevel die we kunnen terugvinden in het sterrenbeeld Zwaan (Cygnus). Deze planetaire nevel heeft een opvallend uiterlijk aangezien één van de twee kanten helderder is…

Guidestar magazine

Spacepage wordt aan onze bezoekers blijvend gratis aangeboden maar om de hoge kosten om de site online te houden te drukken moeten we wel het nodige budget kunnen verzamelen. Ook jij kunt uw bijdrage leveren door Spacepage en Guidestar te ondersteunen met uw donatie zodat we u blijvend kunnen voorzien van nieuws, artikelen en ons digitaal magazine.

Doel bereikt!