Spacepage

In de nacht van zondag 1 op maandag 2 maart 2015 heeft het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX twee communicatiesatellieten succesvol in de ruimte gebracht. De Falcon 9 draagraket vertrok om 04u50 Belgische tijd vanop de Cape Canaveral lanceerbasis en zette de Eutelsat 115 West B en ABS 3A satellieten 35 minuten later uit in een tijdelijke baan om de Aarde.

Volgens de Amerikaanse luchtmacht (USAF) is op 3 februari 2015 een twintig jaar oude weersatelliet in een baan om de Aarde uit elkaar gespat. Hierdoor zouden nu meer dan veertig brokstukken aan ruimteafval extra rond de Aarde cirkelen. Hoe het komt dat deze satelliet uit elkaar is gespat, is nog onduidelijk.

Rusland heeft de afgelopen dagen laten verstaan dat het van plan is om tot 2024 deel uit te maken van het internationale ruimtestation ISS. Na 2024 wil Rusland zijn drie modules van het bestaande ISS afkoppelen en gebruiken als eigen ruimtestation. Dat kondigde het Russische federale ruimtevaartbureau Roscosmos aan.

Lees of download nu gratis de meest recente editie van het populaire digitale magazine Guidestar. Met deze maand artikelen over de nieuwe generatie 30-meter klasse telescopen, de hoogtepunten aan de sterrenhemel in maart 2015, de Zvjezdano Selo sterrenwacht in Kroatië, spectroscopie in het virtueel observatorium en de kleine PICASSO satelliet.

Wetenschappers van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA staan voor een nieuw raadsel. Zo is er op recente beelden van de dwergplaneet Ceres, die gemaakt werden door de Dawn ruimtesonde, een nieuwe lichtgevende vlek te zien nadat eerder ook al een soortgelijke vlek werd opgemerkt. Tot op heden kunnen deze twee 'vlekken' door onderzoekers nog niet verklaard worden.

Met het MUSE-instrument op ESO’s Very Large Telescope is de tot nu toe beste driedimensionale weergave van het verre heelal gemaakt. Door slechts 27 uur naar het Hubble Deep Field South te staren, zijn in dit kleine hemelgebied de afstanden, bewegingen en andere eigenschappen van meer sterrenstelsels gemeten dan ooit tevoren. De waarnemingen gaan verder dan die van de Hubble-ruimtetelescoop en laten objecten zien die nooit eerder zijn waargenomen.

De derde maand van het nieuwe jaar wordt in de volksmond ook wel 'lentemaand', 'buienmaand' of 'guldenmaand' genoemd en werd genoemd naar de Romeinse god Mars, de god van de oorlog. In dit uitgebreid hemeljournaal wordt een overzicht gegeven van wat er zoal aan de sterrenhemel te zien is in maart 2015.

Als onze ogen geschikt waren om gammastraling te zien, zouden we ongeveer twee keer per dag bijna verblind worden door een heldere flits, helderder dan enige andere bron aan de hemel. In deze uitbarstingen van gammastraling, die door astronomen 'gamma-ray bursts' (GRB's) worden genoemd, wordt in een aantal minuten meer energie uitgestraald dan de Zon in haar hele levensloop van tien miljard jaar zal doen.

Lancering vanop het Kennedy Space Center van het Amerikaanse ruimtetuig Apollo 9 met aan boord de astronauten James A. McDivitt, David R. Scott en Russell L. Schweickart. Tijdens deze testmissie werd in een baan om de Aarde een koppeling gemaakt tussen de Command Service Module en de Lunar Module. Ook voerden de astronauten nog ruimtewandelingen uit en testte ze een nieuw ruimtepak. Dit was de eerste maal dat een bemande ruimtecapsule zich in de ruimte koppelde met een Maanlander waarna de crew zich van het ene ruimtetuig naar het andere begaf. Op 13 maart 1969 keerde de Apollo 9 bemanning terug naar de Aarde. Foto: NASA

M46, of NGC 2437, is een zeer rijke open sterrenhoop met zo'n 500 sterren die men kan terugvinden in het sterrenbeeld Puppis (Achtersteven). De leeftijd van deze cluster wordt geschat…

Guidestar magazine

Spacepage wordt aan onze bezoekers blijvend gratis aangeboden maar om de hoge kosten om de site online te houden te drukken moeten we wel het nodige budget kunnen verzamelen. Ook jij kunt uw bijdrage leveren door Spacepage en Guidestar te ondersteunen met uw donatie zodat we u blijvend kunnen voorzien van nieuws, artikelen en ons digitaal magazine.