Spacepage

In de nacht van dinsdag 29 op woensdag 30 juli 2014 bracht Europa met succes zijn vijfde en laatste Automated Transfer Vehicle (ATV) in de ruimte. De 74ste Ariane 5 draagraket vertrok om 01u47 Belgische tijd vanop het ELA-3 lanceerplatform op de Europese lanceerbasis in Frans-Guyana en zette 63 minuten later probleemloos de 20,2 ton zware onbemande vrachtmodule uit in een lage baan om de Aarde op een hoogte van 270 kilometer.

De voorbije winter en lente in België waren opvallend warm en droog. Mei en juni 2014 gaan zelfs de geschiedenis in als wereldwijd de warmste maanden sinds het begin van de meteorologische waarnemingen. Misschien heb je zelf ook al in je tuin gestaan en je afgevraagd hoe je sommige planten in leven kon houden?

De achtste maand van het jaar in de gregoriaanse kalender werd genoemd naar de princeps Gaius Iulius Caesar Octavianus (Augustus) en behoort onder amateur-astronomen nog steeds tot de zogeheten 'grijze nachten' (doordat de Zon niet volledig ondergaat, wordt het niet volledig donker). Toch zijn er in augustus 2014 enkele leuke nachtelijke hemelverschijnselen te zien. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van wat er aan de sterrenhemel te zien is in augustus 2014.

Op deze frappante nieuwe opname van de ESO-sterrenwacht op La Silla in Chili steekt een verzameling jonge sterren af tegen een achtergrond van wolken van gloeiend gas en banden van stof. De sterrenhoop zelf, bekend als NGC 3293, was ongeveer tien miljoen jaar geleden ook weinig meer dan een wolk van gas en stof, maar is nu veranderd in een heldere familie van sterren. Sterrenhopen als deze zijn kosmische laboratoria die astronomen in staat stellen om meer te weten te komen over de levensloop van sterren.

Astronomen hebben uit gegevens afkomstig van de Amerikaanse Kepler ruimtetelescoop een exoplaneet ontdekt die een omlooptijd heeft van maar liefst 704 aardse dagen. Dit wil zeggen dat een jaar op deze planeet 704 aardse dagen duurt. Doordat de meeste van de 1 800 bekende exoplaneten een veel kortere omlooptijd hebben, is dit dan ook een bijzondere ontdekking!

Op donderdag 17 juli 2014 is de Amerikaanse ruimtevaarder Henry Warren "Hank" Hartsfield overleden. Deze gewezen testpiloot voor de Amerikaanse luchtmacht ging tijdens zijn carrière als astronaut driemaal de ruimte in met Amerikaanse ruimteveren.

De twee Amerikaanse astronauten David R. Scott en James B. Irwin maken aan boord van hun 'Falcon' Maanlander tijdens de Apollo 15 ruimtemissie een zachte landing op het Maanoppervlak in het Hadley–Apennine gebied. Voor de vierde keer in de geschiedenis bevinden zich mensen op het oppervlak van de Maan.

NGC 7009 is een prachtige planetaire nevel die ook gekend is onder de naam 'Saturnusnevel'. Het object dankt zijn bijnaam doordat dit bij kleine vergrotingen lijkt op de planeet Saturnus.…

Guidestar magazine

Spacepage wordt aan onze bezoekers blijvend gratis aangeboden maar om de hoge kosten om de site online te houden te drukken moeten we wel het nodige budget kunnen verzamelen. Ook jij kunt uw bijdrage leveren door Spacepage en Guidestar te ondersteunen met uw donatie zodat we u blijvend kunnen voorzien van nieuws, artikelen en ons digitaal magazine.

Doel bereikt!