Spacepage

Op deze nieuwe opname van ESO’s Very Large Telescope komt de komeetglobule CG4 over als de wijd opengesperde muil van een reusachtig kosmisch monster. Hoewel hij op de foto groot en helder lijkt, is dit eigenlijk een zwakke nevel, die voor amateur-astronomen maar moeilijk te herkennen is. De precieze aard van CG4 blijft een mysterie. In 1976 werden op foto’s, genomen met de UK Schmidt Telescope in Australië, verscheidene langwerpige komeet-achtige objecten ontdekt.

De tweede maand van het nieuwe jaar wordt in de volksmond ook wel 'schrikkelmaand', 'slijkmaand' of 'regenmaand' genoemd en werd genoemd naar de Romeinse god Februus, de god van de purificatie en onderwereld. In dit uitgebereid artikel wordt een overzicht gegeven wat er zoal aan de sterrenhemel te zien is in februari 2015.

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft een nieuwe foto vrijgegeven van de dwergplaneet Ceres waarop een mysterieuze heldere vlek op te zien is. De foto werd op 13 januari 2015 gemaakt door de Amerikaanse ruimtesonde Dawn die zich in maart in een baan om Ceres zal begeven. Op het moment dat de foto werd vrijgegeven konden wetenschappers niet verklaren wat deze opvallende heldere juist is.

De technologiereus Google gaat samen met de investeringsmaatschappij Fidelity Investments één miljard dollar investeren in het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX. Hierdoor worden Google en Fidelity Investments voor 10% eigenaar van het succesvolle ruimtevaartbedrijf en willen zij op die manier hun steentje bijdragen aan de bouw van 's werelds grootste netwerk van satellieten.

De Verenigde Staten hebben op 21 januari 2014 met succes een militaire communicatiesatelliet in de ruimte gebracht die deel zal uitmaken van het Mobile User Objective System (MUOS) communicatienetwerk. De 200ste Atlas-Centaur draagraket vertrok om 02u04 Belgische tijd vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida en zette de 6,8 ton zware MUOS-1 communicatiesatelliet drie uur later probleemloos uit in een geostationaire overdrachtbaan.

Antarctica is het continent rond de Zuidpool en wordt omringd door de Atlantische, Indische en de Stille oceaan. Het is het vijfde grootste continent maar is het koudste en heeft de laagste luchtvochtigheid. Het zuidelijkste continent werd pas in 1820 ontdekt maar inmiddels zijn er een zestigtal (wetenschappelijke) zuidpool stations actief. De eigenlijke landmassa is bedekt met kilometer dikke ijslaag en het Antarctisch plateau, een gebied met een hoogte boven de 3000 meter, is bijna zo groot als Australië.

Na elf jaar is de Britse Beagle-2 Marslander eindelijk teruggevonden. Het kleine tuigje werd aan de hand van hoge resolutiebeelden, afkomstig van NASA's Mars Reconnaissance Orbiter (MRO), uiteindelijk toch nog ontdekt. Dat meldt de Europese ruimtevaartorganisatie ESA.

Meteoriet komt van het Grieks "meteoros” en betekent: "hoog in de lucht". Elke meteoriet die op Aarde terechtkomt, krijgt de geografische plaats als naam. Dit is echter niet altijd evident aangezien meteorieten tijdens hun inslag uit elkaar kunnen vallen en dus over enkele kilometers verspreid kunnen worden. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de meest bekende meteorieten die op Aarde werden teruggevonden.

Dit gebeurde vandaag in 1989

De Russische onbemande ruimtesonde Phobos 2 komt in een baan om de planeet Mars terecht. Phobos 2 werd op 12 juli 1988 in de ruimte gebracht en het 2,6 ton zware ruimtetuig moest net als zijn voorganger, Phobos 1, de interplanetaire ruimte onderzoeken, de Zon observeren en de planeet Mars bestuderen. Bij zijn aankomst bij de planeet Mars stuurde het ruimtetuig 37 foto's van de Marsmaan Phobos terug naar de Aarde. Op 27 maart 1989 verloor men alle contact met de Russische Phobos 2. Foto: NASA

De planetaire nevel NGC 5189 is terug te vinden in het zuidelijke sterrenbeeld Musca (Vlieg) en bevindt zich op een afstand van 1 800 lichtjaar van de Aarde. NGC 5189…

Guidestar magazine

Spacepage wordt aan onze bezoekers blijvend gratis aangeboden maar om de hoge kosten om de site online te houden te drukken moeten we wel het nodige budget kunnen verzamelen. Ook jij kunt uw bijdrage leveren door Spacepage en Guidestar te ondersteunen met uw donatie zodat we u blijvend kunnen voorzien van nieuws, artikelen en ons digitaal magazine.