Spacepage

Astronomen hebben met een telescoop op Aarde en een ruimtetelescoop een planeet rondom een andere ster ontdekt die op een afstand staat van maar liefst 13 000 lichtjaar in de richting van het centrum van de Melkweg. Hierdoor is dit één van de verste planeten die tot op heden werden ontdekt. Deze exoplaneet werd ontdekt met behulp van de zogeheten 'microlensing' techniek waarmee in het verleden nog verre exoplaneten werden ontdekt.

Na een reis van meer dan negen jaar zal de Amerikaanse ruimtesonde New Horizons in juli 2015 aankomen bij de dwergplaneet Pluto en zijn manen. Voor het eerst in de geschiedenis zal een ruimtetuig Pluto en zijn manen van nabij verkennen. Zo moet dit onbemande ruimtetuig op 14 juli 2015 met een snelheid van 13,7 kilometer per seconde langs het oppervlak van de dwergplaneet Pluto vliegen waarna New Horizons zal doorvliegen naar Charon. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de meest indrukwekkende foto's die New Horizons van deze verre werelden terug naar de Aarde stuurt.

Astronomen hebben voor het eerst laten zien hoe de stervorming in ‘dode’ sterrenstelsels miljarden jaren geleden sputterend ten einde kwam. Met behulp van ESO’s Very Large Telescope en de Hubble-ruimtetelescoop van NASA en ESA hebben zij ontdekt dat er in de buitendelen van deze stelsels nog steeds sterren werden geproduceerd, maar in de binnendelen niet meer. Het stilvallen van de sterproductie lijkt dus in de kern te zijn begonnen en heeft zich vervolgens naar buiten toe verspreid.

Mogelijk is voor het eerst waargenomen hoe donkere materie, anders dan via de zwaartekracht, andere donkere materie beïnvloedt. Waarnemingen van botsende sterrenstelsels, verricht met ESO’s Very Large Telescope en de Hubble-ruimtetelescoop van NASA en ESA, hebben de eerste intrigerende aanwijzingen opgeleverd over de aard van deze mysterieuze component van het heelal.

Het Amerikaanse commerciële ruimtevaartbedrijf Space Exploration Technologies (SpaceX), heeft op dinsdag 14 april 2015 het Dragon ruimtetuig voor de achtste maal met succes in de ruimte gebracht. De volgende dagen zal het commerciële bevoorradingstuig zich op eigen kracht tot bij het internationale ruimtestation ISS brengen waarna men de Dragon met behulp van een robotarm zal vasthechten aan het ruimtestation.

Het Amerikaanse lanceerbedrijf United Launch Alliance (ULA) heeft op maandag 13 april 2015 tijdens het 31ste Space Symposium de naam en plannen bekend gemaakt voor zijn nieuwste draagraket. Het Next Generation Launch System (NGLS) heet vanaf heden officieel 'Vulcan' en moet binnen enkele jaren de Atlas V en Delta 4 raketten vervangen voor het lanceren van Amerikaanse gouvernementele en wetenschappelijke satellieten.

Het Amerikaanse succesvolle ruimtevaartbedrijf SpaceX gaat op dinsdag 14 april 2015 opnieuw een onbemand Dragon ruimtevaartuig lancering dat voor de zesde maal het internationale ruimtestation ISS moet bevoorraden. De lancering is voorzien voor 22u10 Belgische tijd en wordt uitgevoerd vanop de Cape Canaveral lanceerbasis met behulp van een Falcon 9 draagraket. Via dit artikel kan u de lancering LIVE volgen!

Uit een nieuw en uitgebreid onderzoek is gebleken dat onze ster, de Zon, een nakomertje is. Zo is het duidelijk geworden dat de Zon later is ontstaan dan de meeste sterren in de Melkweg die ongeveer tien miljard jaar geleden zijn ontstaan tijdens een periode waarin sterren aan hoog tempo werd geproduceerd in voorlopers van spiraalstelsels.

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis in Kazachstan wordt het Saljoet 1 ruimtestation in de ruimte gebracht. Dit is 's werelds eerste ruimtestation en wordt in juni 1971 voor het eerst bewoond door de Sojoez 11 bemanning. Saljoet 1 heeft bij zijn lancering een gewicht van 18,2 ton, is 15,8 meter lang en bestaat uit vier compartimenten waarvan één dienst deed als woon- en werkruimte. Het belangrijkste doel van de Saljoet 1 was het testen van (toen) nog nooit eerder in de ruimte gebruikte systemen. Daarnaast zou het ruimtestation worden gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek. Het hoofdinstrument, een telescoop, kon echter niet gebruikt worden omdat de beschermkap na de lancering niet was losgekomen. Foto: Roscosmos

M36 is een open sterrenhoop in het sterrenbeeld Auriga (Voerman). De afstand tot het object werd bepaald op 4 100 lichtjaar en de leeftijd van M36 wordt geschat op 25…

Guidestar magazine

Spacepage wordt aan onze bezoekers blijvend gratis aangeboden maar om de hoge kosten om de site online te houden te drukken moeten we wel het nodige budget kunnen verzamelen. Ook jij kunt uw bijdrage leveren door Spacepage en Guidestar te ondersteunen met uw donatie zodat we u blijvend kunnen voorzien van nieuws, artikelen en ons digitaal magazine.