Spacepage

Op NASA's Wallops Flight Facility in de Amerikaanse staat Virginia is op 28 oktober 2014 een Antares draagraket, met in zijn vrachtruim de vierde Cygnus vrachtmodule, kort na de lancering neergestort. Zowel NASA alsook Orbital Sciences Corp. lieten weten dat er niemand gewond raakte. Voor de commerciële bevoorrading van het internationale ruimtestation ISS is deze mislukte lancering wel een zware tegenslag.

Voor het eerst hebben astronomen met behulp van ALMA een lint van gas en stof gedetecteerd tussen een omvangrijke buitenschijf en de binnenste regionen van een dubbelstersysteem. Deze structuur zou verantwoordelijk kunnen zijn voor de instandhouding van een tweede, kleinere schijf van planeetvormend materiaal, die anders allang geleden verdwenen zou zijn.

SA-1 (Saturn Apollo-1) was de eerste belangrijke testvlucht van een Saturn I raket uit het Amerikaanse Apollo Maanprogramma. Dit was de eerste lancering van een gloednieuwe generatie draagraketten die veel groter en krachtiger waren dan raketten die voorheen werden gelanceerd.

November wordt ook wel de ‘nevelmaand’ of ‘slachtmaand’ genoemd en is de elfde maand van het jaar in de gregoriaanse kalender. In dit artikel bespreken we wat er zoal te zien is aan de sterrenhemel in november 2013.

Sinds 6 augustus 2014 bevindt de Europese ruimtesonde Rosetta zich in een baan om de komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko. Terwijl het ruimtetuig het oppervlak van deze komeet gedetailleerd in kaart brengt, worden tal van prachtige foto's van de vier kilometer grote komeetkern naar de Aarde gestuurd. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de meest indrukwekkende foto's die Rosetta van deze komeet naar de Aarde stuurt.

China heeft op donderdag 23 oktober 2014 een experimentele ruimtecapsule gelanceerd richting de Maan. Dit ruimtetuig moet tijdens zijn missie de technologie uittesten voor de toekomstige Chinese Chang'e 5 Maanlander die in 2017 bodemstalen van het Maanoppervlak terug naar de Aarde moet brengen. Het experimentele ruimtetuig Chang'e 5-T1 vertrok om 20u00 Belgische tijd vanop de Xichang lanceerbasis en werd in de ruimte gebracht door middel van een krachtige Chinese CZ-3C draagraket.

Dit gebeurde vandaag in 1941

Vandaag verschijnt in 1941 voor het eerst het Amerikaanse sterrenkundige tijdschrift Sky & Telescope. Vandaag de dag is dit één van 's werelds populairste magazines over sterrenkunde, telescopen en waarnemen. Logo: Sky & Telescope

M19, ook gekend als NGC 6273, is een bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Ophiuchus. Opvallend is dat deze bolhoop zich, in tegenstelling tot de meeste anderen, zich heel dicht bij…

Guidestar magazine

Spacepage wordt aan onze bezoekers blijvend gratis aangeboden maar om de hoge kosten om de site online te houden te drukken moeten we wel het nodige budget kunnen verzamelen. Ook jij kunt uw bijdrage leveren door Spacepage en Guidestar te ondersteunen met uw donatie zodat we u blijvend kunnen voorzien van nieuws, artikelen en ons digitaal magazine.

Doel bereikt!