Spacepage

Astronomen hebben uit gegevens afkomstig van de Amerikaanse Kepler ruimtetelescoop een exoplaneet ontdekt die een omlooptijd heeft van maar liefst 704 aardse dagen. Dit wil zeggen dat een jaar op deze planeet 704 aardse dagen duurt. Doordat de meeste van de 1 800 bekende exoplaneten een veel kortere omlooptijd hebben, is dit dan ook een bijzondere ontdekking!

Op donderdag 17 juli 2014 is de Amerikaanse ruimtevaarder Henry Warren "Hank" Hartsfield overleden. Deze gewezen testpiloot voor de Amerikaanse luchtmacht ging tijdens zijn carrière als astronaut driemaal de ruimte in met Amerikaanse ruimteveren.

De Amerikaanse Apollo 11 bemande ruimtemissie was de vijfde bemande ruimtevlucht uit het Apollo Maanprogramma. Het zou de eerste missie worden waarbij twee mensen een zachte landing zouden maken op het oppervlak van de Maan. De bemanning bestond uit drie ervaren, jonge astronauten waarvan Neil Armstrong gezagvoerder was.

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft op woensdag 2 juli 2014 haar eerste satelliet in de ruimte gebracht die de uitstoor van CO2 (koolstofdioxide) in de atmosfeer van de Aarde gaat meten. Met het Orbiting Carbon Observatory 2 (OCO-2) willen wetenschappers uiteindelijk de menselijke en natuurlijke uitstoot van het broeikasgas gedetailleerd in kaart brengen.

De vrij onbekende wolk van gas en stof Gum 15 is de geboorteplaats van hete jonge sterren. Deze prachtige, maar verwoestende sterren tasten het aanzien van hun moedernevel aan… Tot de dood erop volgt.

Lees of download nu gratis de meest recente editie van het populaire digitale wetenschappelijke Guidestar. Met deze maand artikelen over ondermeer NASA's Orion ruimtevaartuig, de HIPPARCOS satelliet, zomerse juweeltjes aan de sterrenhemel, het Milroy Observatory in Australië en een spectroscopische survey van Alpha- en P Cygni.

Dit gebeurde vandaag in 1999

Vanop het Kennedy Space Center in Florida wordt het Amerikaanse ruimteveer Columbia gelanceerd met aan boord vijf astronauten waaronder de Fransman Michel Tognini. In het vrachtruim van het ruimteveer bevindt zich het Amerikaanse Chandra X-ray Observatory dat succesvol werd uitgezet in een baan om de Aarde. Op dat moment is het Chandra X-ray Observatory de meest geavanceerde ruimtetelescoop die waarnemingen verricht in het röntgengebied.

M32 is één van de satellietstelsels van het bekende sterrenstelsel M31, net zoals M110, NGC 185 en NGC 147. Deze twee laatste zijn moeilijk te vinden en bevinden zich ver…

Guidestar magazine

Spacepage wordt aan onze bezoekers blijvend gratis aangeboden maar om de hoge kosten om de site online te houden te drukken moeten we wel het nodige budget kunnen verzamelen. Ook jij kunt uw bijdrage leveren door Spacepage en Guidestar te ondersteunen met uw donatie zodat we u blijvend kunnen voorzien van nieuws, artikelen en ons digitaal magazine.

Doel bereikt!