Spacepage

De achtste maand van het jaar in de gregoriaanse kalender werd genoemd naar de princeps Gaius Iulius Caesar Octavianus (Augustus) en behoort onder amateur-astronomen nog steeds tot de zogeheten 'grijze nachten' (doordat de Zon niet volledig ondergaat, wordt het niet volledig donker). Toch zijn er in augustus 2015 enkele leuke nachtelijke hemelverschijnselen te zien. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van wat er aan de sterrenhemel te zien is in augustus 2015.

Na een reis van meer dan negen jaar is de Amerikaanse ruimtesonde New Horizons in juli 2015 aangekomen bij de dwergplaneet Pluto en zijn manen. Voor het eerst in de geschiedenis verkende een ruimtetuig Pluto en zijn manen van nabij. Zo moest dit onbemande ruimtetuig op 14 juli 2015 met een snelheid van 13,7 kilometer per seconde langs het oppervlak van de dwergplaneet Pluto vliegen waarna New Horizons doorvloog naar de maan Charon. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de meest indrukwekkende foto's die New Horizons van deze verre werelden terug naar de Aarde stuurt.

Wetenschappers van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA hebben op donderdag 23 juli 2015 bekend gemaakt dat ze een 'grotere en oudere neef' van de Aarde hebben ontdekt rondom een andere ster. Zo draait de exoplaneet Kepler 452b rondom een ster die veel gelijkenissen vertoont met de Zon en draait deze planeet éénmaal om de 385 dagen om zijn moederster. Volgens de betrokken wetenschappers zijn de eigenschappen van deze exoplaneet sterk vergelijkbaar met die van de Aarde.

Op woensdag 22 juli 2015 werd een internationale crew in de ruimte gebracht die zes maanden lang gaan leven en werken aan boord van het internationale ruimtestation ISS. Het Sojoez TMA-17M ruimtetuig vertrok om 23u02 Belgische tijd vanop de Bajkonoer lanceerbasis in Kazachstan en koppelde zich minder dan zes uur later succesvol aan het 400 ton wegende ruimtestation dat op een hoogte van ongeveer 400 kilometer rond de Aarde cirkelt.

Een internationaal team van astronomen heeft met behulp van de 3,6-meter ESO-telescoop een planeet opgespoord die niet alleen veel op Jupiter lijkt, maar ook op dezelfde afstand om een zonachtige ster draait. Volgens de huidige theorieën geven planeten met massa’s als die van Jupiter vorm aan de planetenstelsels waar zij deel van uitmaken. Het feit dat een planeet met een Jupiterachtige massa en omloopbaan om HIP 11915 draait, opent de mogelijkheid dat het planetenstelsel rond deze zonachtige ster op ons eigen zonnestelsel lijkt.

Goed nieuws voor de ruimtesonde New Horizons, na een systeemanomalie op 4 juli kan het haar wetenschappelijke missie terug aanvatten vanaf 7 juli en blijft het zo op koers voor de flyby op 14 juli.

De ruimtesonde New Horizons ondervond op 4 juli een anomalie in de boordcomputer waardoor het contact met de Aarde verbroken werd. Communicatie werd intussen hersteld en de sonde verkeert nog in goede conditie.

Lees of download nu gratis de meest recente editie van het populaire digitale magazine Guidestar. Met deze maand artikelen over vier eeuwen selenografie, de Paris Air Show, de tachtigste verjaardag van het Zeiss planetariumtoestel in Brussel, de Vlaamse ruimtevaartdagen, Nutella en klimaatsverandering, Astropolis, tien vragen over New Horizons en 10 jaar SLR op Mount Stromlo.

Dit gebeurde vandaag in 1964

Vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida wordt de Amerikaanse Ranger 7 ruimtesonde gelanceerd. Na een succesvolle lancering naderde Ranger 7 drie dagen later de Maan. In de laatste negentien minuten van zijn vlucht werden de camera's ingeschakeld en stuurde het ruimtetuig 4 316 foto's naar de Aarde van het Maanoppervlak. Foto: NASA

Nacht van de Vallende Sterren
12 augustus 2015 20:00
12 augustus 2015 23:00
StarNights 2015
20 augustus 2015
22 augustus 2015
Zomerschool sterrenkunde 2015
23 augustus 2015
26 augustus 2015
SpaceUp Belgium
05 september 2015
06 september 2015

M92 is een ondergewaardeerde bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Hercules. Dit komt doordat de meeste waarnemers enkel op zoek gaan naar de grotere en meer bekende bolhoop M13. De helderste…

Guidestar magazine

Spacepage wordt aan onze bezoekers blijvend gratis aangeboden maar om de hoge kosten om de site online te houden te drukken moeten we wel het nodige budget kunnen verzamelen. Ook jij kunt uw bijdrage leveren door Spacepage en Guidestar te ondersteunen met uw donatie zodat we u blijvend kunnen voorzien van nieuws, artikelen en ons digitaal magazine.

Doel bereikt!