Spacepage

Donderdag 4 december 2014 wordt een zeer belangrijke dag voor het Amerikaanse bemande ruimtevaartprogramma. Op die dag zal voor het eerst de gloednieuwe Orion ruimtecapsule gelanceerd worden in het kader van een eerste cruciale testvlucht. De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA wil in de toekomst dit nieuwe ruimtetuig gebruiken om mensen naar de Maan, planetoïden en de planeet Mars te brengen.

Op 1 december start de weerkundige winter. De maand december wordt in de volksmond dan ook wel de ‘donkere maand’ of ‘wintermaand’ genoemd en is voor veel amateur-astronomen één van de betere maanden om met de telescoop naar buiten te gaan. Eén van de hoogtepunten in december is ongetwijfeld de Geminiden meteorenzwerm. Ontdek via dit uitgebreid artikel wat er allemaal te zien is aan de sterrenhemel in december 2014.

Onze noorderburen organiseren op woensdag 3 december 2014 een sterrenkundig evenement waar we jaloers mogen op zijn. Zo wordt op die dag om 21u25 op de Nederlandse televisie (NPO 1) het unieke live-programma ‘Heel Nederland Kijkt Sterren’ uitgezonden waarmee men het grote publiek wil meenemen op een reis tussen de sterren.

Op zondag 23 november 2014 werd een internationale crew in de ruimte gebracht die zes maanden lang gaan leven en werken aan boord van het internationale ruimtestation ISS. Het Sojoez TMA-15M ruimtetuig vertrok om 22u01 Belgische tijd vanop de Bajkonoer lanceerbasis in Kazachstan en koppelde zich minder dan zes uur later succesvol aan het 400 ton wegende ruimtestation dat op een hoogte van 418 kilometer rond de Aarde cirkelt.

Tijdens een bijeenkomst van ESA's Science Programme Committee (SPC) in het European Space Astronomy Centre in Madrid werd beslist dat zes succesvolle Europese ruimtemissies verlengd worden. Zo krijgen de zes ESA projecten Cluster, INTEGRAL, Mars Express, PROBA-2, SOHO en XMM-Newton opnieuw de nodige financiële middelen zodat deze belangrijke missies nog tot en met 31 december 2016 operationeel kunnen blijven.

Enkele weken voor de allereerste lancering van de nieuwe Angara 5 draagraket werd deze nieuwe Russische raket al eens naar het lanceercomplex gebracht voor een reeks belangrijke testen. De Angara 5 is een zogeheten ‘heavy-lift launch vehicle’ en moet in de nabije toekomst de verouderde Proton raketten vervangen. Het is geleden sinds de jaren '80 dat er nog eens een gloednieuwe zware draagraket verscheen op een Russische lanceerbasis.

Dit gebeurde vandaag in 1932

De Belgische astronoom Eugène Joseph Delporte ontdekt in Ukkel de planetoïde 1932 WC die later de naam '1274 Delportia' krijgt. Naast 1274 Delportia ontdekt deze Belgische sterrenkundige nog 65 andere planetoïden en verschillende kometen. Zijn belangrijkste ontdekking was de planetoïde 1221 Amor die de naam gaf aan de Amor planetoïden.

NGC 7009 is een prachtige planetaire nevel die ook gekend is onder de naam 'Saturnusnevel'. Het object dankt zijn bijnaam doordat dit bij kleine vergrotingen lijkt op de planeet Saturnus.…

Guidestar magazine

Spacepage wordt aan onze bezoekers blijvend gratis aangeboden maar om de hoge kosten om de site online te houden te drukken moeten we wel het nodige budget kunnen verzamelen. Ook jij kunt uw bijdrage leveren door Spacepage en Guidestar te ondersteunen met uw donatie zodat we u blijvend kunnen voorzien van nieuws, artikelen en ons digitaal magazine.

Doel bereikt!