Spacepage

Enkele weken voor de allereerste lancering van de nieuwe Angara 5 draagraket werd deze nieuwe Russische raket al eens naar het lanceercomplex gebracht voor een reeks belangrijke testen. De Angara 5 is een zogeheten ‘heavy-lift launch vehicle’ en moet in de nabije toekomst de verouderde Proton raketten vervangen. Het is geleden sinds de jaren '80 dat er nog eens een gloednieuwe zware draagraket verscheen op een Russische lanceerbasis.

Het Amerikaanse ruimtevaartuig Orion, ook gekend onder de naam ‘Orion Multi-Purpose Crew Vehicle’ (MPCV), moet in de toekomst mensen naar het internationale ruimtestation ISS brengen alsook naar de Maan en verder. Begin december 2014 zal dit nieuwe ruimtevaartuig een eerste keer in de ruimte gebracht worden. Verwacht wordt dat de eerste bemande ruimtevlucht met het Orion ruimtevaartuig pas na 2020 zal plaatsvinden. In dit artikel gaan we dieper in op dit nieuwe ruimtevaartuig, zijn bijhorende superraket en de eerste geplande testvluchten.

Nieuwe waarnemingen met ESO’s Very Large Telescope (VLT) in Chili hebben een opvallende eendracht aan het licht gebracht in de grootste structuren van het heelal. Een Europees onderzoeksteam heeft ontdekt dat de rotatie-assen van de centrale superzware zwarte gaten in een steekproef van quasars die miljarden lichtjaren van elkaar verwijderd zijn evenwijdig aan elkaar staan. Het team heeft ook vastgesteld dat de rotatie-assen van deze quasars de neiging hebben om zich te richten naar de grote structuren van het kosmische web waartoe zij behoren.

Ruimtevaartdeskundigen en waarnemers van satellieten maken zich zorgen om een mysterieus object dat door Rusland eerder dit jaar in een baan om de Aarde werd gebracht. Zo zou dit object, dat de naam '2014-28E' draagt, volgens sommigen een ruimtewapen kunnen zijn aangezien het object enkele bijzondere baanmanoeuvres heeft uitgevoerd en Rusland de identiteit van dit object nog niet heeft bekendgemaakt.

De Europese ruimtevaartorganisatie ESA heeft een indrukwekkende foto vrijgegeven waarop mooi de landing van de kleine lander Philae te zien is op het oppervlak van de komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko. Op deze foto zien we hoe Philae op 12 november 2014 over het komeetoppervlak scheert en uiteindelijk een eerste keer landt. De beelden werden gemaakt door de Rosetta ruimtesonde die op dat moment op een hoogte van 15,5 kilometer boven de komeet vloog.

De prachtige, imposante sterrenstelsels, hoe ontstaan en evolueren ze? Wetenschappers wilden dit bestuderen aan de hand van de evolutie van sterren en dat in ultraviolette straling met behulp van een speciale ruimtetelescoop die de 'naam 'Galaxy Evolution Explorer' kreeg (GALEX). Met de Galaxy Evolution Explorer ruimtetelescoop wilden sterrenkundigen vooral achterhalen wanneer de sterren en elementen die nu in het Melkwegstelsel worden waargenomen gevormd zijn.

De Russische ruimtesonde Venera 9 maakt na een geslaagde landing de eerste foto's van het oppervlak van de planeet Venus. Dit was de eerste keer in de ggeschiedenis van de ruimtevaart dat een ruimtetuig in een baan om Venus werd gebracht en dat een lander beelden vanop een andere planeet terug naar de Aarde stuurde. Foto: Roscosmos

Het sterrenbeeld Orion bestaat voor een groot deel uit een gigantisch nevelcomplex waarvan de bekende Orionnevel (M42) een opvallende verheldering is. Ook de reflectienevel M78 maakt echter deel uit van…

Guidestar magazine

Spacepage wordt aan onze bezoekers blijvend gratis aangeboden maar om de hoge kosten om de site online te houden te drukken moeten we wel het nodige budget kunnen verzamelen. Ook jij kunt uw bijdrage leveren door Spacepage en Guidestar te ondersteunen met uw donatie zodat we u blijvend kunnen voorzien van nieuws, artikelen en ons digitaal magazine.

Doel bereikt!