Spacepage

In de nacht van maandag 27 op dinsdag 28 april 2015 heeft het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX succesvol een communicatiesatelliet in de ruimte gebracht in opdracht van Turkmenistan. De Falcon 9 draagraket vertrok om 01u03 Belgische tijd vanop de Cape Canaveral lanceerbasis en zette de TurkmenAlem52E/MonacoSat communicatiesatelliet 32 minuten later uit in een tijdelijke baan om de Aarde.

Een krachtige Europese Ariane 5 draagraket heeft op zondag 26 mei 2015 vanuit Frans-Guyana in Zuid-Amerika opnieuw twee communicatiesatellieten met succes in de ruimte gebracht. Dit was de eerste maal dat Europa in 2015 een Ariane 5 raket lanceerde. Tijdens deze lancering werden twee communicatiesatellieten voor zowel militaire alsook civiele toepassingen in de ruimte gebracht.

De vijfde maand van het nieuwe jaar wordt in de volksmond ook wel de 'bloeimaand' of 'Mariamaand' genoemd. Voor amateur-astronomen is mei 2015 een interessante maand doordat de planeet Saturnus in oppositie is met de Zon, Venus schittert aan de avondhemel en we kunnen genieten van de eta Aquariden meteorenzwerm. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van wat er zoal aan de sterrenhemel te zien is in mei 2015.

Afgelopen week kwam op de Europese lanceerbasis in Frans-Guyana Europa's nieuwste aardobservatiesatelliet Sentinel 2A aan. Deze 1,2 ton wegende satelliet moet op 12 juni 2015 met behulp van een Vega raket in de ruimte gebracht worden waarna de kunstmaan minstens zeven jaar lang het aardoppervlak in verschillende spectrale banden gedetailleerd in kaart moet brengen. Zo moet deze satelliet het steeds veranderende aardoppervlak zeer gedetailleerd in beeld brengen.

Op 24 april 2015 is het exact 25 jaar geleden dat de Hubble Space Telescope in de ruimte werd gebracht. De astronomie heeft de afgelopen 25 jaar revolutionaire ontwikkelingen en ontdekkingen gekend die voor een groot deel te danken zijn aan het succes van de Hubble Space Telescope. Om de verjaardag van deze populaire en succesvolle ruimtetelescoop te vieren, heeft men een spectaculaire foto gepubliceerd van de gigantische cluster Westerlund 2.

Astronomen hebben, met behulp van de HARPS ‘planetenjager’ van de ESO-sterrenwacht op La Silla in Chili, voor het eerst het spectrum gedetecteerd van zichtbaar licht dat door een exoplaneet werd weerkaatst. De waarnemingen hebben nieuwe informatie opgeleverd over het beroemde object 51 Pegasi b – de eerste exoplaneet die bij een normale ster is ontdekt.

In april 2015 is het exact 25 jaar geleden dat de Verenigde Staten tijdens een Space Shuttle-missie de legendarische Hubble Space Telescope in de ruimte brachten. De astronomie heeft de afgelopen 25 jaar revolutionaire ontwikkelingen en ontdekkingen gekend die voor een groot deel te danken zijn aan het succes van de Hubble Space Telescope. Om dit zilveren jubileum in de kijker te zetten, selecteerde Spacepage 25 legendarische foto's van planeten, planetaire nevels, stervormingsgebieden en sterrenstelsels. Alvast veel kijkplezier ...

Astronomen hebben met een telescoop op Aarde en een ruimtetelescoop een planeet rondom een andere ster ontdekt die op een afstand staat van maar liefst 13 000 lichtjaar in de richting van het centrum van de Melkweg. Hierdoor is dit één van de verste planeten die tot op heden werden ontdekt. Deze exoplaneet werd ontdekt met behulp van de zogeheten 'microlensing' techniek waarmee in het verleden nog verre exoplaneten werden ontdekt.

Dit gebeurde vandaag in 2001

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis in Kazachstan wordt de Sojoez TM-32 ruimtecapsule gelanceerd. Aan boord bevinden zich de twee kosmonauten Talgat Musabayev en Yuri Baturin alsook de Amerikaanse ondernemer Dennis Tito die 's werelds eerste ruimtetoerist wordt. Voor zijn zeven dagen durend verblijf aan boord van het internationale ruimtestation ISS betaalde Tito 20 miljoen dollar. De ruimtevlucht van Tito werd georganiseerd door het bedrijf Space Adventures, Ltd. dat later nog verschillende 'toeristen' naar het ISS laat brengen. Foto: Roscosmos

M49 is een helder elliptisch sterrenstelsel dicht bij het centrum van de bekende Virgocluster. De Virgocluster is een cluster van ongeveer 2 000 sterrenstelsels in het noordelijk deel van het…

Guidestar magazine

Spacepage wordt aan onze bezoekers blijvend gratis aangeboden maar om de hoge kosten om de site online te houden te drukken moeten we wel het nodige budget kunnen verzamelen. Ook jij kunt uw bijdrage leveren door Spacepage en Guidestar te ondersteunen met uw donatie zodat we u blijvend kunnen voorzien van nieuws, artikelen en ons digitaal magazine.