Spacepage

Toen Kazachstan in 1991 de Sovjet-Unie verliet om onafhankelijk te worden, zat het Russische ruimtevaartprogramma met een groot probleem. Doordat de belangrijkste Russische lanceerbasis, de Bajkonoer Cosmodrome, zich plots in een ander land bevond, was de Sovjet-Unie verplicht deze te huren van hun nieuwe buurland indien men de activiteiten op deze lanceerbasis wou verderzetten.

Sinds 6 augustus 2014 bevindt de Europese ruimtesonde Rosetta zich in een baan om de komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko. Terwijl het ruimtetuig het oppervlak van deze komeet gedetailleerd in kaart brengt, worden tal van prachtige foto's van de vier kilometer grote komeetkern naar de Aarde gestuurd. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de meest indrukwekkende foto's die Rosetta van deze komeet naar de Aarde stuurt.

Maandag 22 september 2014 wordt een belangrijke dag voor de Amerikaanse ruimtevaart en de exploratie van het zonnestelsel. Die dag moet de Amerikaanse ruimtesonde Mars Atmosphere and Volatile Evolution (MAVEN) omstreeks 04u00 Belgische tijd aankomen bij de planeet Mars. MAVEN werd op 18 november 2013 in de ruimte gebracht en moet ondermeer onderzoeken waarom Mars geëvolueerd is tot een koude, droge woestijnwereld.

Bijna drie maand hebben we moeten wachten op een X-klasse uitbarsting maar vandaag was het eindelijk zover met zonnevlekkengebied 2158 die toch vrij verassend erg zwaar uitbarstte met een langdurige X1.6 uitbarsting. Het gebied was al verantwoordelijk voor een erg zware uitbarsting op de farside van de Zon maar was zeer rustig toen hij zichtbaar kwam op 4 september 2014.

Deze nieuwe opname van de VLT Survey Telescope van de ESO-sterrenwacht op Paranal, in het noorden van Chili, toont een grote samenballing van sterren: de bolvormige sterrenhoop Messier 54 (M54). Deze sterrenhoop lijkt als vele andere, maar heeft een geheim. M54 hoort niet bij de Melkweg, maar maakt deel uit van een klein satellietstelsel: het Sagittarius-dwergstelsel. Dankzij deze exotische afkomst hebben astronomen, met behulp van de Very Large Telescope (VLT), kunnen onderzoeken of ook sterren buiten de Melkweg onvoorzien weinig lithium bevatten.

Afgelopen weekend zijn de inwoners van de Nicaraguaanse hoofdstad Managua opgeschrikt door een krachtige explosie die wellicht werd veroorzaakt door een inslag van een kleine meteoriet. Aangezien de meteoriet neerkwam in een bosachtig gebied vielen er geen slachtoffers en bleef de materiële schade beperkt.

Dit gebeurde vandaag in 1996

Vanop het Kennedy Space Center in Florida wordt het ruimteveer Atlantis gelanceerd (STS-79) met aan boord zes Amerikaanse astronauten. Tijdens deze bemande ruimtevlucht koppelt het ruimteveer zich aan het Russische ruimtestation Mir. De Amerikaanse astronaute Shannon Lucid, die op dat moment al 188 dagen in de ruimte verbleef aan boord van Mir, keert met het ruimteveer Atlantis terug naar de Aarde. Foto: NASA

M108, ook gekend als NGC 3556, is een spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Ursa Major (Grote Beer) van het type Sc. Het object is eveneens een 'edge-on' stelsel wat wil…

Guidestar magazine

Spacepage wordt aan onze bezoekers blijvend gratis aangeboden maar om de hoge kosten om de site online te houden te drukken moeten we wel het nodige budget kunnen verzamelen. Ook jij kunt uw bijdrage leveren door Spacepage en Guidestar te ondersteunen met uw donatie zodat we u blijvend kunnen voorzien van nieuws, artikelen en ons digitaal magazine.

Doel bereikt!