Spacepage

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft een voorlopig nieuw doel gekozen voor zijn ruimtesonde New Horizons die in juli 2015 voor het eerst langs de dwergplaneet Pluto vloog. Het voorlopige nieuwe doel van New Horizons is het Kuipergordelobject 2014 MU69 dat zich op een afstand van 1,6 miljard kilometer van Pluto bevindt. Volgend jaar valt de beslissing of New Horizons deze ijzige wereld een bezoekje mag brengen.

Een kleine satelliet met de omvang van een schoendoos zal in de nabije toekomst naar de Maan gestuurd worden om het aanwezige bevroren water in het oppervlak van onze trouwe buur in kaart te brengen. Deze bijzondere satelliet wordt ontwikkeld en gebouwd door onderzoekers en studenten van de Arizona State University en zal door NASA's Space Launch System naar de Maan worden gebracht.

India heeft op donderdag 27 augustus 2015 met succes een Indiase communicatiesatelliet in de ruimte gebracht. De 49 meter lange Geosynchronous Satellite Launch Vehicle (GSLV) draagraket vertrok om 13u22 Belgische tijd vanop het Satish Dhawan Space Center en zette de 2,1 ton zware GSAT 6 satelliet zeventien minuten later probleemloos uit in een tijdelijke baan om de Aarde.

Op maandag 1 september 2015 begint de weerkundige herfst en de astronomische herfst, ook wel 'equinox' genoemd, start vervolgens op 23 september. In september worden de nachten opvallend langer waardoor dit voor veel amateur-astronomen de start is van een nieuw seizoen van interessante waarnemingen. In dit artikel bespreken we wat er zoal te zien aan de sterrenhemel in september 2015.

De vijfde Japanse HTV vrachtmodule is op maandag 24 augustus 2015 succesvol vastgehecht aan het internationale ruimtestation ISS. Het meer dan tien ton zware gevaarte werd op 19 augustus 2015 probleemloos in de ruimte gebracht waarna de onbemande vrachtmodule vijf dagen later met behulp van een robotarm werd vastgemaakt aan de Harmony koppelingsmodule van het ruimtestation.

De succesvolle ruimtesonde Cassini heeft voor de laatste maal prachtige close-up opnamen gemaakt van de Saturnusmaan Dione. Twee van deze opnamen tonen veel meer details op het oppervlak van deze ijsmaan dan eerdere opnamen. Cassini is momenteel bezig met zijn laatste scheervluchten langs enkele Saturnusmanen waardoor dit de laatste beelden zijn van Dione.

Open sterrenhopen, zoals de hier afgebeelde, doen het niet alleen goed op foto’s. De meeste sterren ontstaan binnen sterrenhopen, en astronomen kunnen deze sterrenhopen gebruiken om leven en dood van sterren te onderzoeken. De sterrenhoop op deze foto is vastgelegd met de Wide Field Imager (WFI) van de ESO-sterrenwacht op La Silla in Chili. Hij staat bekend als IC 4651 en bestaat uit sterren die zeer uiteenlopende kenmerken vertonen.

Het idee lijkt afkomstig uit een Hollywood sciencefictionfilm en toch is het volgens een Canadees bedrijf mogelijk om dit te realiseren. Zo wil het bedrijf Thoth Technology Inc. een twintig kilometer hoge toren bouwen die bestaat uit opblaasbare segmenten. In de toren bevindt zich een lift die mensen en vrachten tot op twintig kilometer hoogte kan brengen. Bovenop deze toren zou zich uiteindelijk een groot platform bevinden van waarop ruimtetuigen en raketten kunnen gelanceerd worden. Op deze manier zou deze bijzondere lift meer dan dertig procent brandstof kunnen besparen wanneer men vanop de toren mensen of satellieten in de ruimte wil brengen.

David C. Jewitt en Jane X. Luu ontdekken vanop het Mauna Kea Observatory op Hawaii het object (15760) 1992 QB1. Dit was, naast de dwergplaneet Pluto en zijn maan Charon, het eerste Transneptunisch object dat ooit werd ontdekt. Transneptunisch objecten zijn planetoïden of dwergplaneten die zich buiten de baan van de planeet Neptunus bevinden.

Op het Astroforum...

09 oktober 2015
data-reductiedag spetroscopie
17 oktober 2015 08:00
17 oktober 2015 15:00

Het prachtige spiraalvormig sterrenstelsel NGC 7331 in het sterrenbeeld Pegasus is van magnitude 10.4. Het is één van de grotere stelsels die aan de nachtelijke hemel te bewonderen zijn maar…

Guidestar magazine

Spacepage wordt aan onze bezoekers blijvend gratis aangeboden maar om de hoge kosten om de site online te houden te drukken moeten we wel het nodige budget kunnen verzamelen. Ook jij kunt uw bijdrage leveren door Spacepage en Guidestar te ondersteunen met uw donatie zodat we u blijvend kunnen voorzien van nieuws, artikelen en ons digitaal magazine.

Doel bereikt!