Spacepage

Lees of download nu gratis de meest recente editie van het populaire digitale magazine Guidestar. Met deze maand artikelen over vier eeuwen selenografie, de Paris Air Show, de tachtigste verjaardag van het Zeiss planetariumtoestel in Brussel, de Vlaamse ruimtevaartdagen, Nutella en klimaatsverandering, Astropolis, tien vragen over New Horizons en 10 jaar SLR op Mount Stromlo.

Dit oogstrelende beeld van een verzameling van kleurrijke sterren en gaswolken is vastgelegd met de Wide Field Imager (WFI), een camera van de 2,2-meter MPG/ESO-telescoop van de ESO-sterrenwacht op La Silla (Chili). Het gaat om een open sterrenhoop die bekendstaat als NGC 2367, een jonge groep sterren in het hart van een enorme, oude structuur aan de rand van de Melkweg. De heldere sterrenhoop NGC 2367 staat op een afstand van ongeveer 7000 lichtjaar in het sterrenbeeld Grote Hond.

Na een reis van meer dan negen jaar zal de Amerikaanse ruimtesonde New Horizons in juli 2015 aankomen bij de dwergplaneet Pluto en zijn manen. Voor het eerst in de geschiedenis zal een ruimtetuig Pluto en zijn manen van nabij verkennen. Zo moet dit onbemande ruimtetuig op 14 juli 2015 met een snelheid van 13,7 kilometer per seconde langs het oppervlak van de dwergplaneet Pluto vliegen waarna New Horizons zal doorvliegen naar Charon. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de meest indrukwekkende foto's die New Horizons van deze verre werelden terug naar de Aarde stuurt.

Op zondag 28 juni 2015 is een Falcon 9 draagraket van het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX enkele minuten na de start van de lancering geëxplodeerd. Aan boord van de private draagraket bevond zich het Dragon ruimtetuig dat bevoorrading naar het internationale ruimtestation ISS had moeten brengen. De mislukte lancering zou volgens de eerste analyses te wijten zijn aan een overdruk van de zuurstoftank in de tweede rakettrap.

Nieuwe waarnemingen met ESO’s Very Large Telescope hebben uitgewezen dat het elliptische reuzenstelsel Messier 87 in de loop van de afgelopen miljard jaar een compleet middelgroot sterrenstelsel heeft opgeslokt. Een team van astronomen heeft voor het eerst duidelijk bewijs voor deze gebeurtenis kunnen vinden, door de bewegingen van 300 gloeiende planetaire nevels in kaart te brengen. Ook is licht van het compleet uiteengerukte slachtoffer gedetecteerd.

Europa heeft in de nacht van maandag 22 op dinsdag 23 juni 2015 de tweede Sentinel aardobservatiesatelliet met succes in de ruimte gebracht. De Sentinel-2A satelliet vertrok om 03u51 Belgische tijd vanop de Europese lanceerbasis in Frans-Guyana en werd ongeveer 55 minuten later probleemloos uitgezet in een lage baan om de Aarde.

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft nieuwe beelden van de dwergplaneet Pluto vrijgegeven waarop steeds meer details te zien zijn. Zo zijn op beelden, die gemaakt werden tussen 5 en 18 juni 2015, voor het eerst duidelijk heldere en donkere gebieden te zien die volgens wetenschappers een bewijs zijn dat er verschillende soorten landschappen bestaan op deze ijzige wereld.

Ondanks het feit dat de maand juli onder amateur-astronomen gekend staat om zijn 'grijze nachten' (doordat de Zon niet volledig ondergaat, wordt het niet volledig donker) zijn er toch enkele leuke nachtelijke hemelverschijnselen te zien. Zo kunnen we in juli 2015 de planeten Mercurius, Venus en Jupiter aanschouwen alsook vallende sterren tellen afkomstig van de Cyniden en Delta-Aquariden meteorenzwermen. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van wat er aan de sterrenhemel te zien is in juli 2015.

Dit gebeurde vandaag in 1990

De Europese ruimtesonde Giotto vliegt een tweede maal langs de Aarde en wordt opnieuw geactiveerd. Hierna begeeft deze onbemande ruimtesonde zich naar de komeet Grigg-Skjellerup waar het ruimtetuig op 10 juli 1992 bij aankomt. Giotto maakte in 1986 deel uit van een reeks ruimtetuigen die in eerste instantie de komeet Halley onderzochten. Foto: ESA

Zonnekijkdag
26 augustus 2015
SpaceUp Belgium
05 september 2015
06 september 2015

De planetaire nevel NGC 6445, ook gekend onder de naam 'Box Nebula', is terug te vinden in het sterrenbeeld Sagittarius (Boogschutter) en heeft magnitude 11.2. Zijn vorm is uiterst grillig …

Guidestar magazine

Spacepage wordt aan onze bezoekers blijvend gratis aangeboden maar om de hoge kosten om de site online te houden te drukken moeten we wel het nodige budget kunnen verzamelen. Ook jij kunt uw bijdrage leveren door Spacepage en Guidestar te ondersteunen met uw donatie zodat we u blijvend kunnen voorzien van nieuws, artikelen en ons digitaal magazine.

Doel bereikt!