Spacepage

Nadat astronomen in 2012 voor het eerst een planeet hadden ontdekt buiten ons zonnestelsel dat net als de prachtige planeet Saturnus over een ringenstelsel beschikt, blijken deze ringen nu gigantisch groot te zijn. Sterrenkundigen vermoeden nu ook dat er in het ringenstelsel al een gigantische maan is ontstaan.

Op vrijdag 20 maart 2015 vindt er een totale zonsverduistering plaats die in de Benelux te zien zal zijn als een mooie gedeeltelijke eclips. Zo zullen we vanuit België en Nederland tussen 09u26 en 11u45 uur de Maan gedeeltelijk voor de Zon zien schuiven. Het maximum van deze verduistering vindt plaats omstreeks 10u40. Op dat moment zal ongeveer 83% van de diameter van onze ster bedekt zijn.

Op deze nieuwe opname van ESO’s Very Large Telescope komt de komeetglobule CG4 over als de wijd opengesperde muil van een reusachtig kosmisch monster. Hoewel hij op de foto groot en helder lijkt, is dit eigenlijk een zwakke nevel, die voor amateur-astronomen maar moeilijk te herkennen is. De precieze aard van CG4 blijft een mysterie. In 1976 werden op foto’s, genomen met de UK Schmidt Telescope in Australië, verscheidene langwerpige komeet-achtige objecten ontdekt.

De tweede maand van het nieuwe jaar wordt in de volksmond ook wel 'schrikkelmaand', 'slijkmaand' of 'regenmaand' genoemd en werd genoemd naar de Romeinse god Februus, de god van de purificatie en onderwereld. In dit uitgebereid artikel wordt een overzicht gegeven wat er zoal aan de sterrenhemel te zien is in februari 2015.

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft een nieuwe foto vrijgegeven van de dwergplaneet Ceres waarop een mysterieuze heldere vlek op te zien is. De foto werd op 13 januari 2015 gemaakt door de Amerikaanse ruimtesonde Dawn die zich in maart in een baan om Ceres zal begeven. Op het moment dat de foto werd vrijgegeven konden wetenschappers niet verklaren wat deze opvallende heldere juist is.

De technologiereus Google gaat samen met de investeringsmaatschappij Fidelity Investments één miljard dollar investeren in het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX. Hierdoor worden Google en Fidelity Investments voor 10% eigenaar van het succesvolle ruimtevaartbedrijf en willen zij op die manier hun steentje bijdragen aan de bouw van 's werelds grootste netwerk van satellieten.

De Verenigde Staten hebben op 21 januari 2014 met succes een militaire communicatiesatelliet in de ruimte gebracht die deel zal uitmaken van het Mobile User Objective System (MUOS) communicatienetwerk. De 200ste Atlas-Centaur draagraket vertrok om 02u04 Belgische tijd vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida en zette de 6,8 ton zware MUOS-1 communicatiesatelliet drie uur later probleemloos uit in een geostationaire overdrachtbaan.

Antarctica is het continent rond de Zuidpool en wordt omringd door de Atlantische, Indische en de Stille oceaan. Het is het vijfde grootste continent maar is het koudste en heeft de laagste luchtvochtigheid. Het zuidelijkste continent werd pas in 1820 ontdekt maar inmiddels zijn er een zestigtal (wetenschappelijke) zuidpool stations actief. De eigenlijke landmassa is bedekt met kilometer dikke ijslaag en het Antarctisch plateau, een gebied met een hoogte boven de 3000 meter, is bijna zo groot als Australië.

Dit gebeurde vandaag in 1958

Lancering vanop Cape Canaveral van de 14 kilogram zware Explorer 1 satelliet. Dit is de eerste satelliet dat door de Verenigde Staten succesvol in een baan om de Aarde wordt gebracht. Aan boord van deze satelliet bevond zich onder andere een geigerteller dat ontwikkeld werd door James Van Allen van de State University of Iowa waarmee gordels van geladen deeltjes rond de aarde werden ontdekt. Deze gordels kregen later de naam 'Van Allen-gordels'. Op 31 maart 1970 brandde de Explorer 1 satelliet terug op in de atmosfeer van de Aarde. Foto: NASA

Het prachtige spiraalvormige sterrenstelsel NGC 4535 is terug te vinden in het sterrenbeeld Virgo (Maagd) en heeft magnitude 9.8. Dit sterrenstelsel maakt deel uit van de gigantische Virgocluster dat uit…

Guidestar magazine

Spacepage wordt aan onze bezoekers blijvend gratis aangeboden maar om de hoge kosten om de site online te houden te drukken moeten we wel het nodige budget kunnen verzamelen. Ook jij kunt uw bijdrage leveren door Spacepage en Guidestar te ondersteunen met uw donatie zodat we u blijvend kunnen voorzien van nieuws, artikelen en ons digitaal magazine.