Spacepage

Deze spectaculaire opname van de sterrenhoop Messier 47 is gemaakt met de Wide Field Imager-camera van de 2,2-meter MPG/ESO-telescoop van de ESO-sterrenwacht op La Silla (Chili). Deze jonge open sterrenhoop wordt gedomineerd door een paar dozijn heldere, blauwe sterren, maar bevat ook enkele rode reuzensterren die daar duidelijk bij afsteken. Messier 47 staat op een afstand van ongeveer 1 600 lichtjaar in het sterrenbeeld Puppis (de ‘achtersteven’ van het mythologische schip Argo).

Wetenschappers van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA hebben laten weten dat het Sample Analysis at Mars (SAM) instrument aan boord van de Marsrover Curiosity pieken heeft ontdekt in het methaangehalte van de Marsatmosfeer. Zo was eind 2013 en begin 2014 de hoeveelheid gemeten methaan in de atmosfeer van Mars tien keer zo hoog als normaal. Daarnaast heeft het SAM-instrument ook koolstofhoudende verbindingen ontdekt in bodemmonsters op Mars.

Rusland heeft in de nacht van zondag 14 op maandag 15 december 2014 een krachtige Proton raket gelanceerd met aan boord een Russische communicatiesatelliet. Dit was de 400ste keer dat Rusland een Proton raket gebruikte voor het in de ruimte brengen van een vracht sinds deze halverwege de jaren '60 voor het eerst werd gelanceerd. Daarnaast was dit ook de eerste commerciële lancering met een Proton raket in tien maanden.

Naast chondrieten kent de groep van de steenmeteorieten ook nog de achondrieten. Het woord achondriet betekent 'zonder chondrulen'. Dit komt omdat de temperatuur bij de vorming van dit sort meteorieten niet hoger was dan 950° Celsius waardoor er geen chondrulen konden gevormd worden. In tegenstelling tot de chondrieten zijn de achondrieten gevormd door een verhittingsproces in de moeder-planetoïde. Ooit waren chondrieten maar de primaire structuur die werd vernietigd tijdens de opbouw van de planeet. Ze omvatten meteorieten uit de planetoïdengordel, de maan en planeet Mars.

In India treft men momenteel de laatste voorbereidingen voor de eerste lancering van een gloednieuwe draagraket. Zo wil India vanop het Satish Dhawan Space Centre tussen 15 en 20 december 2014 voor het eerst een GSLV Mark III raket lanceren. India wil met deze nieuwe draagraket zwaardere satellieten tot in een geostationaire baan om de Aarde brengen en wil deze raket ook gebruiken voor bemande ruimtemissies.

Het succesvolle Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX gaat op 19 december 2014 iets demonstreren wat nog nooit eerder in de ruimtevaart werd geprobeerd. Zo zal het bedrijf die dag, wanneer er opnieuw een Dragon ruimtecargo wordt gelanceerd richting ISS ruimtestation, proberen om de onderste rakettrap van de Falcon 9 raket te laten landen op een drijvend platform in de Atlantische Oceaan. Indien SpaceX hierin slaagt, staat het bedrijf opnieuw een stap dichter bij de ontwikkeling van een herbruikbare draagraket wat op termijn ruimtevaart goedkoper moet maken.

Chondrieten zijn de meest voorkomende soort van meteorieten. Deze vormen ongeveer 85% van alle meteorieten die op onze Aarde zijn gevonden. Ze zijn gevormd in de beginperiode van het zonnestelsel, toen uit het stof van de zonnenevel door accretie (het proces waarbij materie samentrekt zodat veel kleine deeltjes een paar grotere worden) grotere brokstukken zijn ontstaan. Dankzij dit uitgebreid artikel kom je alles te weten over dit soort van meteorieten.

De maand december is niet enkel gekend om Kerstmis of oudejaarsavond maar het is ook de maand waarin we kunnen genieten van de prachtige Geminiden meteorenzwerm. Onder kenners worden de Geminiden omschreven als één van de actiefste zwermen en ook één mooiste jaarlijkse meteorenzwermen die het zeker waard zijn om de koude nachten even te trotseren.

Dit gebeurde vandaag in 1958

In de Verenigde Staten wordt vanop de Cape Canaveral lanceerbasis de Signal Communications by Orbiting Relay Equipment (SCORE) satelliet in de ruimte gebracht met behulp van een Atlas raket. SCORE had ondermeer een bandrecorder aan boord met een opname van een kerstboodschap door president Eisenhower die dankzij deze missie werd uitgezonden vanuit de ruimte. De recorder functioneerde dertien dagen en kon ook andere boodschappen opnemen om deze later uit te zenden. Dit was de eerste maal dat een Atlas raket een satelliet in de ruimte bracht alsook de eerste maal dat men een communicatiesysteem testte vanuit een baan om de Aarde. Foto: USAF

M85 is het meest noordelijke lid uit de bekende Virgocluster van sterrenstelsels. Dit object is een lenticulair sterrenstelsel van het type S0 en lijkt hard op M84. Opvallend is dat…

Guidestar magazine

Spacepage wordt aan onze bezoekers blijvend gratis aangeboden maar om de hoge kosten om de site online te houden te drukken moeten we wel het nodige budget kunnen verzamelen. Ook jij kunt uw bijdrage leveren door Spacepage en Guidestar te ondersteunen met uw donatie zodat we u blijvend kunnen voorzien van nieuws, artikelen en ons digitaal magazine.

Doel bereikt!