Spacepage

Europa heeft op vrijdag 27 maart 2015 twee Galileo-navigatiesatellieten succesvol in de ruimte gebracht. Vanop de Europese lanceerbasis in Frans-Guyana vertrokken de kunstmanen om 22u46 Belgische tijd aan boord van een Sojoez draagraket die het duo enkele uren later uitzette in een baan om de Aarde op een hoogte van ongeveer 23 522 kilometer.

Op vrijdag 27 maart 2015 werd een internationale crew in de ruimte gebracht waarvan twee ruimtevaarders één jaar lang gaan leven en werken aan boord van het internationale ruimtestation ISS. Het Sojoez TMA-16M ruimtetuig vertrok om 20u42 Belgische tijd vanop de Bajkonoer lanceerbasis in Kazachstan en koppelde zich minder dan zes uur later succesvol aan het 400 ton wegende ruimtestation dat op een hoogte van ongeveer 400 kilometer rond de Aarde cirkelt.

De beste waarnemingen tot nu toe van de stofrijke gaswolk G2 bevestigen dat hij zijn kleinste afstand tot het superzware zwarte gat in het centrum van de Melkweg in mei 2014 is gepasseerd, en die gebeurtenis heeft overleeft. Het nieuwe resultaat van ESO’s Very Large Telescope laat zien dat het object niet erg is uitgerekt en nog steeds heel compact is.

Vanop de Amerikaanse Cape Canaveral lanceerbasis in Florida is op woensdag 25 maart 2015 een nieuwe GPS-navigatiesatelliet in de ruimte gebracht. De raketmotoren van deze 29ste Delta 4 draagraket werden omstreeks 19u36 Belgische tijd tot ontbranding gebracht waarna de krachtige draagraket de GPS 2F-6 kunstmaan 3 uur en 15 minuten later uitzette in de juiste baan om de Aarde op een hoogte van 20 370 kilometer.

Op de planeet Mars werd op dinsdag 24 maart 2015 de eerste officiële marathon afgelegd. Niet door de mens maar wel door de Amerikaanse Marsrover Opportunity. Dit is de eerste maal in de geschiedenis van de ruimtevaart dat een onbemand ruimtetuig een afstand van meer dan 42 kilometer aflegt op het oppervlak van een ander hemellichaam.

De vierde maand van het nieuwe jaar wordt in de volksmond ook wel 'grasmaand', 'pasmaand' of 'eiermaand' genoemd. Voor amateur-astronomen is april 2015 een zeer interessante maand doordat we de planeten Mercurius, Venus en Jupiter goed kunnen waarnemen en we kunnen genieten van de Lyriden meteorenzwerm. In dit uitgebreid artikel wordt een overzicht gegeven van wat er zoal aan de sterrenhemel te zien is in april 2015.

Nieuwe waarnemingen met APEX en andere telescopen laten zien dat de ster die Europese astronomen in 1670 aan de hemel zagen verschijnen geen nova was, maar een veel zeldzamer, heftiger verschijnsel: een stellaire botsing. De gebeurtenis was spectaculair genoeg om waarneembaar te zijn met het blote oog, maar de sporen die deze achterliet waren heel vaag. Pas na een zorgvuldige analyse met behulp van submillimetertelescopen kon het 340 jaar oude raadsel worden opgelost.

Op vrijdag 27 en zaterdag 28 maart 2015 kan je op meer dan 25 plaatsen in Vlaanderen ‘s avonds bij mooi weer gaan kijken naar de Maan, de planeet Jupiter met zijn manen, sterrenstelsels en andere hemelobjecten. Sterrenwachten en amateur-astronomen zetten die dagen op de verschillende waarnemingsplaatsen in Vlaanderen hun telescopen buiten waardoor je die avond de Maan, de planeet Jupiter en andere prachtige objecten met eigen ogen kan bewonderen.

Dit gebeurde vandaag in 1987

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis in Kazachstan wordt de Kvant-1 module in de ruimte gebracht. Deze 20,6 ton zware module wordt op 9 april 1987 in een baan om de Aarde aan de basismodule gekoppeld van het Mir ruimtestation. De Kvant-1 module had in totaal een lengte van 5,3 meter en bestond uit drie compartimenten. In twee ruimtes konden kosmonauten leven en werken. Het derde compartiment was enkel geschikt voor wetenschappelijke experimenten. Deze module beschikte over een totale leefruimte van 40 kubieke meter. Aan boord bevond zich ondermeer een röntgentelescoop, een ultraviolettetelescoop, een breedbeeldcamera en tal van röntgenexperimenten. Foto: NASA

M87 is een gigantisch elliptisch sterrenstelsel dat deel uit maakt van de bekende Virgocluster. Het sterrenstelsel is van het type E0-E1, zo goed als bolvormig. M87 is waarschijnlijk het grootste…

Guidestar magazine

Spacepage wordt aan onze bezoekers blijvend gratis aangeboden maar om de hoge kosten om de site online te houden te drukken moeten we wel het nodige budget kunnen verzamelen. Ook jij kunt uw bijdrage leveren door Spacepage en Guidestar te ondersteunen met uw donatie zodat we u blijvend kunnen voorzien van nieuws, artikelen en ons digitaal magazine.