Spacepage

De afgelopen weken stond de natuurkundegemeenschap op zijn kop aangezien er op sociale media geruchten de ronde deden dat er voor het eerst zwaartekrachtsgolven zouden zijn gedetecteerd. Vandaag, 11 februari 2016, werd uiteindelijk bevestigd dat wetenschappers voor het eerst zwaartekrachtsgolven hebben gedetecteerd met behulp van het Laser Interferometer Gravitational-wave Observatory (LIGO). Zwaartekrachtsgolven, minieme rimpels in de ruimtetijd, werden honderd jaar geleden voorspelt door de bekende natuurkundige Albert Einstein en kunnen ontstaan waneer twee zwarte gaten fuseren of als zware sterren aan het einde van hun leven ontploffen.

Op deze nieuwe foto van de ESO-sterrenwacht op La Silla in Chili is een pas gevormde ster te zien die de kosmische wolken in zijn omgeving aanlicht. De stofdeeltjes in de uitgestrekte wolken rond de ster HD 97300 verstrooien het licht ervan zoals mist het licht van een autokoplamp verstrooit. Het resultaat is de reflectienevel IC 2631. Hoewel HD 97300 nu nog het stralende middelpunt vormt, is het stof dat hem zo opvallend maakt een voorbode van de geboorte van nog meer sterren, die de show wel eens zouden kunnen gaan stelen.

Noord-Korea heeft laten weten dat het communistische land op zondag 7 februari 2016 met succes een satelliet in de ruimte heeft gebracht met behulp van een zelf ontwikkelde langeafstandsraket. De lancering wordt internationaal gezien als provocerend en verschillende landen zoals de Verenigde Staten, Japan en Zuid-Korea roepen dan ook op Noord-Korea strengere sancties op te leggen. Door de omstreden lancering wordt met spoed een zitting gevraagd van de VN-Veiligheidsraad.

Op 3 februari 1966 was de Russische Luna 9 ruimtesonde 's werelds eerste onbemande ruimtetuig dat een zachte landing uitvoerde op het oppervlak van de Maan. Het ruimtevaartuig werd op 31 januari 1966 gelanceerd vanop de Bajkonoer lanceerbasis en werd uitgerust met radioappartuur, wetenschappelijke apparatuur en een camera. Luna 9 was de twaalfde poging van de Russen om een ruimtetuig zacht te laten landen op de Maan en moest de mens de eerste beelden vanop het oppervlak van een ander hemellichaam.

Op donderdag 4 februari 2016 is in West Palm Beach in Florida de gewezen Amerikaanse ruimtevaarder Edgar Mitchell overleden. Mitchell maakte in februari 1971 deel uit van de Apollo 14 ruimtevlucht en wandelde samen met astronaut Alan Shepard op het oppervlak van de Maan. Mitchell overleed een dag voor de 45ste verjaardag van Apollo 14 ruimtevlucht.

Deze week werd opnieuw een belangrijke fase in de bouw van de James Webb Space Telescope voltooid. Zo werd het 18de en laatste segment van de hoofdspiegel van deze nieuwe ruimtetelescoop op zijn voorziene plek geplaatst waardoor de bouw van de hoofdspiegel klaar is. Hierdoor werd een nieuwe mijlpaal bereikt in de bouw van een nieuwe ruimtetelescoop die op een dag de succesvolle Hubble Space Telescope moet vervangen.

Astronomen hebben met de telescopen ALMA en IRAM voor het eerst een rechtstreekse meting gedaan van de temperatuur van de grote stofdeeltjes in het buitenste deel van een planeet-vormende schijf rond een jonge ster. Door een nieuwe techniek toe te passen op een object dat de bijnaam Vliegende Schotel draagt, hebben zij ontdekt dat de deeltjes veel kouder zijn dan verwacht: –266 graden Celsius.

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis in Kazachstan is op vrijdag 29 januari 2016 een krachtige Proton raket gelanceerd met aan boord de Eutelsat 9B communicatiesatelliet. Deze satelliet zal onder andere gebruikt worden voor het supersnel doorsturen van data van aardobservatiesatellieten met behulp van laser-technologie.

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis in Kazachstan lanceert de Sovjet-Unie de Venera 1 ruimtesonde. Op weg naar de planeet Venus verloor de Russische vluchtleiding alle contact met deze eerste Venusverkenner. Voor men het contact met Venera 1 verloor, ontdekte men dat de zonnewind overal in de ruimte aanwezig was. Op 19 mei 1961 vloog Venera 1 op een afstand van 100 000 kilometer langs de planeet Venus. Volgens Russische ingenieurs zou het falen van deze missie te wijten zijn aan een oververhitte sensor die naar de Zon was gericht. Foto: Roscosmos

Sterrenkijkdagen 2016
11 maart 2016
tot
12 maart 2016
RACA 2016
05 mei 2016
tot
08 mei 2016

M108, ook gekend als NGC 3556, is een spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Ursa Major (Grote Beer) van het type Sc. Het object is eveneens een 'edge-on' stelsel wat wil…

Spacepage wordt aan onze bezoekers blijvend gratis aangeboden maar om de hoge kosten om de site online te houden te drukken moeten we wel het nodige budget kunnen verzamelen. Ook jij kunt uw bijdrage leveren door Spacepage en Guidestar te ondersteunen met uw donatie zodat we u blijvend kunnen voorzien van nieuws, artikelen en ons digitaal magazine.

Doel bereikt!