Spacepage

Lees of download nu gratis de meest recente editie van het populaire digitale magazine Guidestar. Met deze maand artikelen over Mars astrogeografie, SpaceUP in het Brussel, het succesvolle Space Camp in Ieper, ijsbergen op Pluto, het Tropomi instrument, 20 jaar ESA Optical Ground Station, turen naar de sterrenbeelden Hercules, Slang en Slangendrager, het Belgian National Trainee programma en een STW-subsidie voor module fijnstofmetingen.

Met de schijngestalten van de Maan bedoelen we de verschillende gedaanten die onze Maan aanneemt, gezien vanop de Aarde. Iedereen kent ongetwijfeld volle maan maar zo bestaat er ook een nieuwe maan en wassende maan. In dit artikel gaan we dieper in op deze schijngestalten of fasen.

Wanneer we het hebben over ruimtevaart en commerciële lanceerbedrijven denken we vaak aan historische plaatsen als Bajkonoer in Kazachstan, Cape Canaveral in de Verenigde Staten of Kourou in Zuid-Amerika. Waar we totaal niet aan zouden denken, is een land als Nieuw-Zeeland dat slechts 4,4 miljoen inwoners telt, actieve vulkanische activiteit kent en de laatste jaren bij ons bekend werd om zijn prachtige landschappen uit de filmreeks Lord Of The Rings. Toch bestaat de kans dat een stukje kustgebied van Nieuw-Zeeland in de nabije toekomst een even belangrijke rol zal gaan spelen op vlak van commerciële ruimtevaart. Zo wil het in de Verenigde Staten gevestigde bedrijf Rocket Lab op het eiland, dat vooral bekend is om zijn kiwi’s en zijn prachtige natuur, er een lanceerbasis bouwen vanwaar men wekelijks kleine satellieten in de ruimte wil brengen.

De Maan (Latijn: Luna) is de enige natuurlijke satelliet van de Aarde en is de op vier na grootste maan van ons zonnestelsel. Sinds de oudheid gebruikten de schijngestalten cyclus van de Maan als middel om de tijdmeting aan te relateren. Vanaf het Neolithicum (nieuwe steentijd 11 000 voor Christus) werden diverse megalithische bouwwerken zoals hunebedden en menhirs opgericht. In één van deze stenen bouwwerken te Knowth in het noorden van Ierland, werd een afbeelding van de Maan gevonden die wellicht uit 3330 voor Christus stamt.

Voor het eerst is het element lithium aangetroffen in het materiaal dat door een nova is weggeblazen. Waarnemingen van Nova Centauri 2013, gedaan met ESO-telescopen op La Silla en in een sterrenwacht bij Santiago, beide in Chili, helpen verklaren waarom veel jonge sterren meer van dit element bevatten dan verwacht. Daarmee is een stukje van de puzzel van de chemische evolutie van de Melkweg gevonden waar astronomen al lang naar op zoek waren.

De achtste maand van het jaar in de gregoriaanse kalender werd genoemd naar de princeps Gaius Iulius Caesar Octavianus (Augustus) en behoort onder amateur-astronomen nog steeds tot de zogeheten 'grijze nachten' (doordat de Zon niet volledig ondergaat, wordt het niet volledig donker). Toch zijn er in augustus 2015 enkele leuke nachtelijke hemelverschijnselen te zien. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van wat er aan de sterrenhemel te zien is in augustus 2015.

Na een reis van meer dan negen jaar is de Amerikaanse ruimtesonde New Horizons in juli 2015 aangekomen bij de dwergplaneet Pluto en zijn manen. Voor het eerst in de geschiedenis verkende een ruimtetuig Pluto en zijn manen van nabij. Zo moest dit onbemande ruimtetuig op 14 juli 2015 met een snelheid van 13,7 kilometer per seconde langs het oppervlak van de dwergplaneet Pluto vliegen waarna New Horizons doorvloog naar de maan Charon. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de meest indrukwekkende foto's die New Horizons van deze verre werelden terug naar de Aarde stuurt.

Wetenschappers van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA hebben op donderdag 23 juli 2015 bekend gemaakt dat ze een 'grotere en oudere neef' van de Aarde hebben ontdekt rondom een andere ster. Zo draait de exoplaneet Kepler 452b rondom een ster die veel gelijkenissen vertoont met de Zon en draait deze planeet éénmaal om de 385 dagen om zijn moederster. Volgens de betrokken wetenschappers zijn de eigenschappen van deze exoplaneet sterk vergelijkbaar met die van de Aarde.

Vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida wordt de Lunar Orbiter 5 in de ruimte gebracht. Hert doel van deze missie was om foto's te nemen van potentiële landingsplekken voor het Apollo Maanproject en het Surveyorproject. Op 5 augustus 1967 kwam Lunar Orbiter 5 aan bij de Maan waarna de ruimtesonde honderden foto's van het Maanoppervlak naar de Aarde stuurde. Foto: NASA

Nacht van de Vallende Sterren
12 augustus 2015 20:00
12 augustus 2015 23:00
StarNights 2015
20 augustus 2015
22 augustus 2015
Zomerschool sterrenkunde 2015
23 augustus 2015
26 augustus 2015
SpaceUp Belgium
05 september 2015
06 september 2015

M19, ook gekend als NGC 6273, is een bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Ophiuchus. Opvallend is dat deze bolhoop zich, in tegenstelling tot de meeste anderen, zich heel dicht bij…

Guidestar magazine

Spacepage wordt aan onze bezoekers blijvend gratis aangeboden maar om de hoge kosten om de site online te houden te drukken moeten we wel het nodige budget kunnen verzamelen. Ook jij kunt uw bijdrage leveren door Spacepage en Guidestar te ondersteunen met uw donatie zodat we u blijvend kunnen voorzien van nieuws, artikelen en ons digitaal magazine.

Doel bereikt!