Spacepage

Noord-Korea heeft laten weten dat het communistische land op zondag 7 februari 2016 met succes een satelliet in de ruimte heeft gebracht met behulp van een zelf ontwikkelde langeafstandsraket. De lancering wordt internationaal gezien als provocerend en verschillende landen zoals de Verenigde Staten, Japan en Zuid-Korea roepen dan ook op Noord-Korea strengere sancties op te leggen. Door de omstreden lancering wordt met spoed een zitting gevraagd van de VN-Veiligheidsraad.

Op 3 februari 1966 was de Russische Luna 9 ruimtesonde 's werelds eerste onbemande ruimtetuig dat een zachte landing uitvoerde op het oppervlak van de Maan. Het ruimtevaartuig werd op 31 januari 1966 gelanceerd vanop de Bajkonoer lanceerbasis en werd uitgerust met radioappartuur, wetenschappelijke apparatuur en een camera. Luna 9 was de twaalfde poging van de Russen om een ruimtetuig zacht te laten landen op de Maan en moest de mens de eerste beelden vanop het oppervlak van een ander hemellichaam.

Op donderdag 4 februari 2016 is in West Palm Beach in Florida de gewezen Amerikaanse ruimtevaarder Edgar Mitchell overleden. Mitchell maakte in februari 1971 deel uit van de Apollo 14 ruimtevlucht en wandelde samen met astronaut Alan Shepard op het oppervlak van de Maan. Mitchell overleed een dag voor de 45ste verjaardag van Apollo 14 ruimtevlucht.

Deze week werd opnieuw een belangrijke fase in de bouw van de James Webb Space Telescope voltooid. Zo werd het 18de en laatste segment van de hoofdspiegel van deze nieuwe ruimtetelescoop op zijn voorziene plek geplaatst waardoor de bouw van de hoofdspiegel klaar is. Hierdoor werd een nieuwe mijlpaal bereikt in de bouw van een nieuwe ruimtetelescoop die op een dag de succesvolle Hubble Space Telescope moet vervangen.

Astronomen hebben met de telescopen ALMA en IRAM voor het eerst een rechtstreekse meting gedaan van de temperatuur van de grote stofdeeltjes in het buitenste deel van een planeet-vormende schijf rond een jonge ster. Door een nieuwe techniek toe te passen op een object dat de bijnaam Vliegende Schotel draagt, hebben zij ontdekt dat de deeltjes veel kouder zijn dan verwacht: –266 graden Celsius.

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis in Kazachstan is op vrijdag 29 januari 2016 een krachtige Proton raket gelanceerd met aan boord de Eutelsat 9B communicatiesatelliet. Deze satelliet zal onder andere gebruikt worden voor het supersnel doorsturen van data van aardobservatiesatellieten met behulp van laser-technologie.

De tweede maand van het nieuwe jaar wordt in de volksmond ook wel 'schrikkelmaand', 'slijkmaand' of 'regenmaand' genoemd en werd genoemd naar de Romeinse god Februus, de god van de purificatie en onderwereld. In dit uitgebreid artikel wordt een overzicht gegeven wat er zoal aan de sterrenhemel te zien is in februari 2016.

Veel sterrenstelsels zitten tjokvol stof, en andere vertonen donkere banden van ondoorzichtig kosmisch roet tussen hun sterren en gaswolken. Maar het onderwerp van deze nieuwe foto, gemaakt met de OmegaCAM-camera van ESO’s VLT Survey Telescope in Chili, is uitzonderlijk: dit kleine sterrenstelsel, dat IC 1613 heet, is een echte netheidsmaniak! Het bevat heel weinig kosmisch stof, waardoor astronomen zijn inhoud heel goed kunnen bekijken. De properheid van dit stelsel is cruciaal voor ons begrip van het ons omringende heelal.

Lancering vanop het Kennedy Space Center in Florida van het Amerikaanse ruimteveer Discovery (STS-82) met aan boord zeven astronauten. Dit is de tweede bemande ruimte missie naar de Hubble Space Telescope. Tijdens vijf ruimtewandelingen werden problemen met de Hubble Space Telescope hersteld en werden verouderde instrumenten vervangen door de Space Telescope Imaging Spectrograph (STIS) en de Near Infrared Camera and Multi-Object Spectrometer (NICMOS). Op 21 februari 1997 keert het ruimteveer Discovery na een succesvolle missie terug naar de Aarde. Foto: NASA

Op het Astroforum...

Sterrenkijkdagen 2016
11 maart 2016
tot
12 maart 2016
RACA 2016
05 mei 2016
tot
08 mei 2016

M107 is een heel mooie bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Ophiuchus (Slangendrager) omgeven door vier sterren waarvan de helderste een magnitude heeft van 11. Oorspronkelijk kwam dit object niet voor…

Spacepage wordt aan onze bezoekers blijvend gratis aangeboden maar om de hoge kosten om de site online te houden te drukken moeten we wel het nodige budget kunnen verzamelen. Ook jij kunt uw bijdrage leveren door Spacepage en Guidestar te ondersteunen met uw donatie zodat we u blijvend kunnen voorzien van nieuws, artikelen en ons digitaal magazine.

Doel bereikt!