Spacepage

Het HARPS-instrument van de ESO-sterrenwacht op La Silla in Chili is ingezet voor de grootste telling van kometen rond een andere ster die ooit is ondernomen. Een Frans team van astronomen heeft bijna 500 afzonderlijke kometen onderzocht die om de ster Bèta Pictoris draaien. Daarbij is ontdekt dat de exokometen tot twee verschillende families behoren: oude exokometen die meerdere keren in de buurt van de ster zijn geweest, en jongere exokometen die waarschijnlijk afkomstig zijn van één of meer grotere objecten die recent uiteen zijn gevallen. De nieuwe resultaten verschijnen op 23 oktober 2014 in het tijdschrift Nature.

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft de eerste foto's vrijgegeven van de komeet C/2013 A1 Sliding Spring die werden gemaakt door enkele Marsverkenners. Zo brachten de Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) en het Marswagentje Opportunity de komeet in beeld toen deze op 19 oktober 2014 langs de planeet Mars scheerde.

Akari was de naam van een Japanse ruimtetelescoop dat een overzichtskaart maakte van het heelal in infrarode straling. Deze Japanse satelliet werd in februari 2006 in de ruimte gebracht en maakte ondermeer een nieuwe hoge resolutie overzichtskaart van de hemel in het infrarode deel van het spectrum.

Op 19 oktober 2014 vindt van de sterrenkundige hoogtepunten plaats van de afgelopen jaren. Zo zal op die dag de komeet Siding Spring (C/2013 A1) op een afstand van slechts 132 000 kilometer langs de planeet Mars vliegen. Doordat er zich tal van ruimtetuigen op en rond de planeet Mars bevinden, gaan wetenschappers dit bijzonder astronomisch event gedetailleerd kunnen volgen en bestuderen. In afwachting van de scheervlucht kan u via dit artikel meer leren over de komeet Siding Spring (C/2013 A1) en zijn passage langs de planeet Mars.

Na een ultratgeheime ruimtemissie die maar liefst 22 maanden heeft geduurd, is het Amerikaanse onbemande X-37B ruimtetuig teruggekeerd naar de Aarde. Het negen meter lange mini-ruimteveer werd op 11 december 2012 in de ruimte gebracht en landde op vrijdag 17 oktober op de Vandenberg Air Force Base in Californië. Tot op heden is het doel van deze missie nog steeds een groot geheim.

Een krachtige Europese Ariane 5 draagraket heeft op donderdag 16 oktober 2014 vanuit Frans-Guyana in Zuid-Amerika opnieuw twee communicatiesatellieten in de ruimte gebracht. Dit was de vijfde maal dat Europa in 2014 een Ariane 5 raket lanceerde. Tijdens deze lancering werden twee communicatiesatellieten voor Zuid-Amerika succesvol in de ruimte gebracht.

Lancering van het Amerikaanse ruimteveer Columbia (STS-52) met aan boord vier Amerikaanse astronauten en ondermeer de Laser Geodynamic Satellite II (LAGEOS 2) satelliet. Tijdens deze missie werden ook tal van wetenschappelijke experimenten uitgevoerd met behulp van de U.S. Microgravity Payload-1 (USMP-1). Foto: NASA

M9 is een zeer geconcentreerde en heldere bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Ophiuchus (Slangendrager) gevuld met zwakke sterren. Doordat dit object zich dicht bij de Melkweg bevindt, wordt het gedeeltelijk…

Guidestar magazine

Spacepage wordt aan onze bezoekers blijvend gratis aangeboden maar om de hoge kosten om de site online te houden te drukken moeten we wel het nodige budget kunnen verzamelen. Ook jij kunt uw bijdrage leveren door Spacepage en Guidestar te ondersteunen met uw donatie zodat we u blijvend kunnen voorzien van nieuws, artikelen en ons digitaal magazine.

Doel bereikt!