Spacepage

In de Amerikaanse staat Californië is op vrijdag 31 oktober 2014 het commerciële ruimtetuig SpaceShipTwo neergestort tijdens een testvlucht. Hierbij is de co-piloot om het leven gekomen. De piloot kon dankzij zijn schietstoel ontsnappen uit het ruimtetuig maar raakte wel zwaargewond.

Op NASA's Wallops Flight Facility in de Amerikaanse staat Virginia is op 28 oktober 2014 een Antares draagraket, met in zijn vrachtruim de vierde Cygnus vrachtmodule, kort na de lancering neergestort. Zowel NASA alsook Orbital Sciences Corp. lieten weten dat er niemand gewond raakte. Voor de commerciële bevoorrading van het internationale ruimtestation ISS is deze mislukte lancering wel een zware tegenslag.

Voor het eerst hebben astronomen met behulp van ALMA een lint van gas en stof gedetecteerd tussen een omvangrijke buitenschijf en de binnenste regionen van een dubbelstersysteem. Deze structuur zou verantwoordelijk kunnen zijn voor de instandhouding van een tweede, kleinere schijf van planeetvormend materiaal, die anders allang geleden verdwenen zou zijn.

SA-1 (Saturn Apollo-1) was de eerste belangrijke testvlucht van een Saturn I raket uit het Amerikaanse Apollo Maanprogramma. Dit was de eerste lancering van een gloednieuwe generatie draagraketten die veel groter en krachtiger waren dan raketten die voorheen werden gelanceerd.

November wordt ook wel de ‘nevelmaand’ of ‘slachtmaand’ genoemd en is de elfde maand van het jaar in de gregoriaanse kalender. In dit artikel bespreken we wat er zoal te zien is aan de sterrenhemel in november 2013.

Sinds 6 augustus 2014 bevindt de Europese ruimtesonde Rosetta zich in een baan om de komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko. Terwijl het ruimtetuig het oppervlak van deze komeet gedetailleerd in kaart brengt, worden tal van prachtige foto's van de vier kilometer grote komeetkern naar de Aarde gestuurd. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de meest indrukwekkende foto's die Rosetta van deze komeet naar de Aarde stuurt.

Dit gebeurde vandaag in 1994

Lancering vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida van de Amerikaanse satelliet WIND voor onderzoek naar de zonnewind en het magnetisch veld van de Aarde. Alles samen verschenen al meer dan 2 900 wetenschappelijke publicaties op basis van gegevens afkomstig van de WIND-satelliet. Foto: NASA

NGC 4449 is een opmerkelijk sterrenstelsel in het sterrenbeeld Canes Venatici (Jachthonden). Wanneer je dit stelsel bestudeert, kan je een grote gelijkenis opmerken met de bekende Grote Magelhaanse Wolk. Zo…

Guidestar magazine

Spacepage wordt aan onze bezoekers blijvend gratis aangeboden maar om de hoge kosten om de site online te houden te drukken moeten we wel het nodige budget kunnen verzamelen. Ook jij kunt uw bijdrage leveren door Spacepage en Guidestar te ondersteunen met uw donatie zodat we u blijvend kunnen voorzien van nieuws, artikelen en ons digitaal magazine.

Doel bereikt!