Spacepage

Akari was de naam van een Japanse ruimtetelescoop dat een overzichtskaart maakte van het heelal in infrarode straling. Deze Japanse satelliet werd in februari 2006 in de ruimte gebracht en maakte ondermeer een nieuwe hoge resolutie overzichtskaart van de hemel in het infrarode deel van het spectrum.

Op 19 oktober 2014 vindt van de sterrenkundige hoogtepunten plaats van de afgelopen jaren. Zo zal op die dag de komeet Siding Spring (C/2013 A1) op een afstand van slechts 132 000 kilometer langs de planeet Mars vliegen. Doordat er zich tal van ruimtetuigen op en rond de planeet Mars bevinden, gaan wetenschappers dit bijzonder astronomisch event gedetailleerd kunnen volgen en bestuderen. In afwachting van de scheervlucht kan u via dit artikel meer leren over de komeet Siding Spring (C/2013 A1) en zijn passage langs de planeet Mars.

Na een ultratgeheime ruimtemissie die maar liefst 22 maanden heeft geduurd, is het Amerikaanse onbemande X-37B ruimtetuig teruggekeerd naar de Aarde. Het negen meter lange mini-ruimteveer werd op 11 december 2012 in de ruimte gebracht en landde op vrijdag 17 oktober op de Vandenberg Air Force Base in Californië. Tot op heden is het doel van deze missie nog steeds een groot geheim.

Een krachtige Europese Ariane 5 draagraket heeft op donderdag 16 oktober 2014 vanuit Frans-Guyana in Zuid-Amerika opnieuw twee communicatiesatellieten in de ruimte gebracht. Dit was de vijfde maal dat Europa in 2014 een Ariane 5 raket lanceerde. Tijdens deze lancering werden twee communicatiesatellieten voor Zuid-Amerika succesvol in de ruimte gebracht.

India heeft op woensdag 15 oktober zijn derde navigatiesatelliet in de ruimte gebracht. Vanop het Satish Dhawan Space Centre vertrok om 22u02 Belgische tijd een Polar Satellite Launch Vehicle (PSLV) met aan boord de IRNSS-1C satelliet. De lancering verliep probleemloos en de 1,4 ton zware satelliet werd twintig minuten na de start van de lancering uitgezet in een tijdelijk baan om de Aarde.

Astronomen hebben de APEX-telescoop ingezet om een enorme cluster van sterrenstelsels in het vroege heelal te onderzoeken. Daarbij is ontdekt dat veel van de stervorming die daarin plaatsvindt niet alleen schuilgaat achter stof, maar bovendien op onverwachte plaatsen optreedt. Het is voor het eerst dat de stervorming in een object als dit volledig is geïnventariseerd. Clusters zijn de grootste objecten in het heelal die door de zwaartekracht bijeengehouden worden, maar hun vorming wordt niet goed begrepen.

De Russische ruimtesonde Venera 9 stuurt vanop het oppervlak van de planeet Venus televisiebeelden terug naar de Aarde. Ondanks een dicht wolkendek en dichte atmosfeer bleek het op Venus even helder als op een bewolkte dag op Aarde. Venera 9 werd op 8 juni 1975 in de ruimte gebracht. De lander bleef gedurende 53 minuten functioneren en verzamelde gegevens betreffende temperatuur, luchtdruk, windsnelheden en bodemgesteldheid. Daarna begaf het tuig onder de helse condities op Venus. Foto: Roscosmos

De planetaire nevel NGC 5189 is terug te vinden in het zuidelijke sterrenbeeld Musca (Vlieg) en bevindt zich op een afstand van 1 800 lichtjaar van de Aarde. NGC 5189…

Guidestar magazine

Spacepage wordt aan onze bezoekers blijvend gratis aangeboden maar om de hoge kosten om de site online te houden te drukken moeten we wel het nodige budget kunnen verzamelen. Ook jij kunt uw bijdrage leveren door Spacepage en Guidestar te ondersteunen met uw donatie zodat we u blijvend kunnen voorzien van nieuws, artikelen en ons digitaal magazine.

Doel bereikt!