Spacepage

Rusland heeft vanop de Bajkonoer lanceerbasis in Kazachstan op vrijdag 19 december 2014 met succes een satelliet in de ruimte gebracht in opdracht van een onbekende buitenlandse klant. Om 05u43 Belgische tijd vertrok vanuit een ondergrondse silo een Russische Strela raket die enkele minuten later de Kondor E satelliet probleemloos uitzette in een lage baan om de Aarde. Alle geruchten over de opdrachtgever van deze satelliet wijzen in de richting van een geheim Zuid-Afrikaans spionageprogramma.

Steenachtige ijzers, die bestaan uit half ijzer en half silicaten, zijn onderverdeeld in twee belangrijke groepen: pallasites en mesosiderites. Deze groep vormt 1% van alle meteorieten die gevonden zijn. Terwijl pallasites worden gevormd aan de grens tussen de metalen kern en de silicaten mantels van gesmolten en gedifferentieerde moederplanetoïde zijn mesosiderites ook steenachtige-ijzers die ongeveer gelijke delen van metaal en silicaten hebben. Deze hebben echter weinig gemeen met de pallasites en waren het resultaat van hevige botsingen in het vroege zonnestelsel.

Sinds 6 augustus 2014 bevindt de Europese ruimtesonde Rosetta zich in een baan om de komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko. Terwijl het ruimtetuig het oppervlak van deze komeet gedetailleerd in kaart brengt, worden tal van prachtige foto's van de vier kilometer grote komeetkern naar de Aarde gestuurd. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de meest indrukwekkende foto's die Rosetta van deze komeet naar de Aarde stuurt.

De succesvolle missie van de Europese ruimtesonde Venus Express is ten einde gekomen. De brandstof die Venus Express aan boord heeft, en nodig heeft voor het uitvoeren van baancorrecties, is zoals verwacht helemaal opgebruikt. Doordat er sinds eind november ook problemen zijn met de radioverbinding vermoeden wetenschappers dat het ruimtetuig hoogte aan het verliezen is. Binnen enkele weken zal Venus Express dan ook opbranden in de dichte dampkring van de planet Venus.

India heeft op donderdag 18 december 2014 voor het eerst een nieuwe draagraket gelanceerd. De eerste GSLV Mark III raket vertrok om 05u00 Belgische tijd vanop het Satish Dhawan Space Center en voerde met succes een suborbitale testvlucht uit. India wil met deze nieuwe draagraket in de toekomst zwaardere satellieten tot in een geostationaire baan om de Aarde brengen en wil deze raket ook gebruiken voor bemande ruimtemissies.

Deze spectaculaire opname van de sterrenhoop Messier 47 is gemaakt met de Wide Field Imager-camera van de 2,2-meter MPG/ESO-telescoop van de ESO-sterrenwacht op La Silla (Chili). Deze jonge open sterrenhoop wordt gedomineerd door een paar dozijn heldere, blauwe sterren, maar bevat ook enkele rode reuzensterren die daar duidelijk bij afsteken. Messier 47 staat op een afstand van ongeveer 1 600 lichtjaar in het sterrenbeeld Puppis (de ‘achtersteven’ van het mythologische schip Argo).

Wetenschappers van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA hebben laten weten dat het Sample Analysis at Mars (SAM) instrument aan boord van de Marsrover Curiosity pieken heeft ontdekt in het methaangehalte van de Marsatmosfeer. Zo was eind 2013 en begin 2014 de hoeveelheid gemeten methaan in de atmosfeer van Mars tien keer zo hoog als normaal. Daarnaast heeft het SAM-instrument ook koolstofhoudende verbindingen ontdekt in bodemmonsters op Mars.

Rusland heeft in de nacht van zondag 14 op maandag 15 december 2014 een krachtige Proton raket gelanceerd met aan boord een Russische communicatiesatelliet. Dit was de 400ste keer dat Rusland een Proton raket gebruikte voor het in de ruimte brengen van een vracht sinds deze halverwege de jaren '60 voor het eerst werd gelanceerd. Daarnaast was dit ook de eerste commerciële lancering met een Proton raket in tien maanden.

Dit gebeurde vandaag in 1988

Op Antarctica wordt in het Lewis Cliff gebied een 13,2 gram zware Marsmeteoriet gevonden die de naam 'LEW 88516' krijgt. Deze meteoriet zou tussen de 166 en 183 miljoen jaar oud zijn en vertoont veel gelijkenissen met de ALHA 77005 Marsmeteoriet. LEW 88516 bestaat voor 50% uit olivijn, 35% uit pyroxeen en 8% uit maskelyniet. Foto: NASA

Deze bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Scorpius (Schorpioen) is gelijkwaardig aan M13 in het sterrenbeeld Hercules maar staat in onze streken altijd laag aan de horizon en is daarom minder…

Guidestar magazine

Spacepage wordt aan onze bezoekers blijvend gratis aangeboden maar om de hoge kosten om de site online te houden te drukken moeten we wel het nodige budget kunnen verzamelen. Ook jij kunt uw bijdrage leveren door Spacepage en Guidestar te ondersteunen met uw donatie zodat we u blijvend kunnen voorzien van nieuws, artikelen en ons digitaal magazine.

Doel bereikt!