Spacepage

Op 19 juni 2014 is de bouw van de European Extremely Large Telescope (E-ELT) in de Chileense Atacama-woestijn begonnen. De eerste stap was het wegblazen van de bergtop van Cerro Armazones om een gelijkmatig oppervlak te creëeren voor de toekomstige telescoop. Hoewel de werkzaamheden al zijn begonnen zal het first light van de telescoop - die een primaire spiegel heeft van 39 meter - op zijn vroegst in 2024 plaatsvinden.

Tientallen jaren dachten wetenschappers dat samensmeltingen van sterrenstelsels doorgaans tot de vorming van elliptische sterrenstelsels leiden. Maar nu hebben onderzoekers, met behulp van ALMA en een reeks andere radiotelescopen, het directe bewijs gevonden dat samensmeltende sterrenstelsels in de regel juist schijfstelsels produceren. Dit verrassende resultaat zou kunnen verklaren waarom het heelal zo rijk is aan spiraalstelsels als onze Melkweg.

In de nacht van dinsdag 16 op woensdag 17 september 2014 heeft een Amerikaanse Atlas V raket in opdracht van een Amerikaanse overheidsdienst met succes een geheime satelliet in de ruimte gebracht. De Atlas V raket vertrok om 02u10 Belgische tijd vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida en de geheime vracht succesvol uit in een baan om de Aarde.

Toen Kazachstan in 1991 de Sovjet-Unie verliet om onafhankelijk te worden, zat het Russische ruimtevaartprogramma met een groot probleem. Doordat de belangrijkste Russische lanceerbasis, de Bajkonoer Cosmodrome, zich plots in een ander land bevond, was de Sovjet-Unie verplicht deze te huren van hun nieuwe buurland indien men de activiteiten op deze lanceerbasis wou verderzetten.

Sinds 6 augustus 2014 bevindt de Europese ruimtesonde Rosetta zich in een baan om de komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko. Terwijl het ruimtetuig het oppervlak van deze komeet gedetailleerd in kaart brengt, worden tal van prachtige foto's van de vier kilometer grote komeetkern naar de Aarde gestuurd. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de meest indrukwekkende foto's die Rosetta van deze komeet naar de Aarde stuurt.

Maandag 22 september 2014 wordt een belangrijke dag voor de Amerikaanse ruimtevaart en de exploratie van het zonnestelsel. Die dag moet de Amerikaanse ruimtesonde Mars Atmosphere and Volatile Evolution (MAVEN) omstreeks 04u00 Belgische tijd aankomen bij de planeet Mars. MAVEN werd op 18 november 2013 in de ruimte gebracht en moet ondermeer onderzoeken waarom Mars geëvolueerd is tot een koude, droge woestijnwereld.

De astronomen Johann Gottfried Galle en Heinrich Louis d'Arrest nemen voor het eerst de planeet Neptunus waar. Deze planeet is de achtste planeet uit ons zonnestelsel en de opbouw van deze ijsreus vertoont veel overeenkomsten met die van Uranus. Foto: NASA

M61 is een van de grotere sterrenstelsels dat deel uitmaakt van de bekende 'Virgocluster'. Dit spiraalvormig sterrenstelsel heeft een schijnbare diameter van 6' wat op een afstand van 60 miljoen…

Guidestar magazine

Spacepage wordt aan onze bezoekers blijvend gratis aangeboden maar om de hoge kosten om de site online te houden te drukken moeten we wel het nodige budget kunnen verzamelen. Ook jij kunt uw bijdrage leveren door Spacepage en Guidestar te ondersteunen met uw donatie zodat we u blijvend kunnen voorzien van nieuws, artikelen en ons digitaal magazine.

Doel bereikt!