Spacepage

Astronomen hebben, met behulp van ESO’s Very Large Telescope in Chili, de meest gedetailleerde opname ooit gemaakt van de Medusanevel. Toen de ster in het hart van deze nevel aan zijn pensioen begon, blies hij zijn buitenlagen de ruimte in. Daarbij is deze kleurrijke nevel ontstaan. De foto geeft een indruk van het uiteindelijke lot van de zon, die ook in een object van dit type zal veranderen.

Alle kinderen uit het bijzonder (speciaal) onderwijs en kwetsbare kinderen moeten de kans krijgen de sterrenhemel te bewonderen met behulp van een telescoop. Dat is het uitgangspunt van de Werkgroep Kijkerbouw van de Volkssterrenwacht Armand Pien, naar een idee van Jean-Pierre Grootaerd en Harrie Rutten. Scholen voor bijzonder (speciaal) onderwijs en instellingen voor kinderen met een beperking kunnen via sponsoring een prachtige telescoop aankopen voor een symbolisch bedrag.

Op woensdag 20 mei 2015 is vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida voor de vierde maal een klein militair onbemand ruimteveer gelanceerd. Een Atlas V draagraket, met aan boord het Orbital Test Vehicle (OTV-4), vertrok om 17u05 Belgische tijd vanop het SLC-41 lanceercomplex en zette het kleine onbemande ruimteveer succesvol uit in een lage baan om de Aarde.

Een Russische Proton draagraket is er op zaterdag 16 mei 2015 niet in geslaagd om de Mexicaanse MexSat 1 communicatiesatelliet in de ruimte te brengen. De 694 ton zware raket vertrok om 07u47 Belgische tijd vanop de Bajkonoer lanceerbasis in Kazachstan en had normaal negen uren later de Mexicaanse kunstmaan moeten uitzetten in een geostationaire baan om de Aarde. Door een probleem met een derde rakettrap slaagde men hier echter niet in.

De Britse bekende zangeres Sarah Brightman heeft op woensdag 13 mei 2015 laten weten dat ze haar tiendaagse ruimtereis naar het internationale ruimtestation ISS voor onbepaalde tijd uitstelt. De 54-jarige sopraan zou haar avontuur naar het ISS hebben uitgesteld om "familiale redenen". Brightman zat in de laatste fase van haar kosmonautentraining in Sterrenstad en wou vanuit het ruimtestation onder andere een nummer zingen.

Bij waarnemingen met ESO’s Very Large Telescope in Chili is een nieuwe klasse van ‘donkere’ bolvormige sterrenhopen ontdekt rond het reusachtige sterrenstelsel Centaurus A. Deze geheimzinnige objecten lijken op normale sterrenhopen, maar hebben veel meer massa en herbergen ofwel veel donkere materie of bevatten zware zwarte gaten. Geen van beide was verwacht, en een verklaring ontbreekt nog.

Na een reis van meer dan negen jaar zal de Amerikaanse ruimtesonde New Horizons in juli 2015 aankomen bij de dwergplaneet Pluto en zijn manen. Voor het eerst in de geschiedenis zal een ruimtetuig Pluto en zijn manen van nabij verkennen. Zo moet dit onbemande ruimtetuig op 14 juli 2015 met een snelheid van 13,7 kilometer per seconde langs het oppervlak van de dwergplaneet Pluto vliegen waarna New Horizons zal doorvliegen naar Charon. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de meest indrukwekkende foto's die New Horizons van deze verre werelden terug naar de Aarde stuurt.

Wetenschappers uit de Verenigde Arabische Emiraten hebben enkele dagen geleden laten weten dat in 2020 de eerste Arabische Marsverkenner zal gelanceerd worden. De ruimtesonde, genaamd 'Hope', moet zeven maanden later aankomen bij de planeet Mars waarna het onbemande ruimtetuig vooral de atmosfeer, het klimaat en het weer van de 'rode planeet' zal onderzoeken.

Dit gebeurde vandaag in 1951

In Los Angeles wordt Sally Kristen Ride geboren. Nadat ze haar master in natuurkunde en een Ph.D behaalde was Sally Ride een van de 8 000 mensen die reageerden op een krantenadvertentie waarin vrijwilligers werden gezocht voor het Amerikaanse bemande uimtevaartprogramma. Nadat ze in 1978 ging werken bij NASA werd ze in 1983 gekozen om deel te nemen aan de STS-7 ruimtevlucht. Hierdoor werd Sally Ride eerste Amerikaanse vrouw in de ruimte. In 1984 nam Sally Ride deel aan een tweede missie (STS-41-G) die acht dagen duurde. In totaal verbleef Ride 14 dagen en 7 uur in de ruimte. Foto: NASA

Deze bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Scorpius (Schorpioen) is gelijkwaardig aan M13 in het sterrenbeeld Hercules maar staat in onze streken altijd laag aan de horizon en is daarom minder…

Guidestar magazine

Spacepage wordt aan onze bezoekers blijvend gratis aangeboden maar om de hoge kosten om de site online te houden te drukken moeten we wel het nodige budget kunnen verzamelen. Ook jij kunt uw bijdrage leveren door Spacepage en Guidestar te ondersteunen met uw donatie zodat we u blijvend kunnen voorzien van nieuws, artikelen en ons digitaal magazine.

Doel bereikt!