Spacepage

Astronomen hebben met behulp van de Amerikaanse infrarood ruimtetelescoop Spitzer een uitbarsting van stof ontdekt in de buurt van een jonge ster. Men vermoed dat deze uitbarsting van stof het resultaat is van een botsing tussen twee grote planetoïden.

Sinds augustus 2014 introduceert de Astro Event Group vzw (AEG) in samenwerking met Spacepage een nieuwe dienst: een heuse astro-tweedehandsmarkt. Hier kan iedereen terecht die iets sterrenkundigs en/of ruimtevaartgerichts wil kopen, verkopen of ruilen. Boeken, telescopen, monteringen, accessoires, documentaires, binoculairs, ... het kan allemaal!

Op maandag 1 september 2014 begint de weerkundige herfst en de astronomische herfst, ook wel 'equinox' genoemd, start vervolgens op 23 september. In september worden de nachten opvallend langer waardoor dit voor veel amateur-astronomen de start is van een nieuw seizoen van waarnemen. In dit artikel bespreken we wat er zoal te zien aan de sterrenhemel in september 2014.

Een internationaal team van astronomen heeft met de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) en andere telescopen op aarde en in de ruimte de beste opname ooit gemaakt van een botsing tussen twee sterrenstelsels tot op heden. De botsing vond plaats toen het universum nog maar half zo oud was als nu. Door een vergrootglas ter grootte van een sterrenstelsel konden ze details zien die anders onzichtbaar zouden zijn gebleven.

De Amerikaanse ruimtesonde New Horizons is de omloopbaan van de planeet Neptunus gepasseerd. Dit is de laatste grote passage van New Horizons langs een hemelobject of een omloopbaan alvorens het onbemande ruimtetuig op 14 juli 2015 langs de dwergplaneet Pluto vliegt.

De hedendaagse sterrenkunde maakt gebruik van vijf wetenschappelijke technieken: fotometrie, polarimetrie, magnetometrie, spectroscopie en astrometrie. Deze laatste is het oudste deelgebied van de sterrenkunde en behandelt het meten van de posities, afstanden en bewegingen van hemellichamen. Zodoende vormt de astrometrie de grondslag en het referentiekader voor astronomische waarnemingen.

David C. Jewitt en Jane X. Luu ontdekken vanop het Mauna Kea Observatory op Hawaii het object (15760) 1992 QB1. Dit was, naast de dwergplaneet Pluto en zijn maan Charon, het eerste Transneptunisch object dat ooit werd ontdekt. Transneptunisch objecten zijn planetoïden of dwergplaneten die zich buiten de baan van de planeet Neptunus bevinden.

M64, ook wel bekend als het 'Zwarte Oogstelsel', is een spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Coma Berenices (Hoofdhaar). Het object dankt zijn naam aan een donkere vlek (een stofbaan) iets…

Guidestar magazine

Spacepage wordt aan onze bezoekers blijvend gratis aangeboden maar om de hoge kosten om de site online te houden te drukken moeten we wel het nodige budget kunnen verzamelen. Ook jij kunt uw bijdrage leveren door Spacepage en Guidestar te ondersteunen met uw donatie zodat we u blijvend kunnen voorzien van nieuws, artikelen en ons digitaal magazine.

Doel bereikt!