Spacepage

Tientallen jaren dachten wetenschappers dat samensmeltingen van sterrenstelsels doorgaans tot de vorming van elliptische sterrenstelsels leiden. Maar nu hebben onderzoekers, met behulp van ALMA en een reeks andere radiotelescopen, het directe bewijs gevonden dat samensmeltende sterrenstelsels in de regel juist schijfstelsels produceren. Dit verrassende resultaat zou kunnen verklaren waarom het heelal zo rijk is aan spiraalstelsels als onze Melkweg.

In de nacht van dinsdag 16 op woensdag 17 september 2014 heeft een Amerikaanse Atlas V raket in opdracht van een Amerikaanse overheidsdienst met succes een geheime satelliet in de ruimte gebracht. De Atlas V raket vertrok om 02u10 Belgische tijd vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida en de geheime vracht succesvol uit in een baan om de Aarde.

Toen Kazachstan in 1991 de Sovjet-Unie verliet om onafhankelijk te worden, zat het Russische ruimtevaartprogramma met een groot probleem. Doordat de belangrijkste Russische lanceerbasis, de Bajkonoer Cosmodrome, zich plots in een ander land bevond, was de Sovjet-Unie verplicht deze te huren van hun nieuwe buurland indien men de activiteiten op deze lanceerbasis wou verderzetten.

Sinds 6 augustus 2014 bevindt de Europese ruimtesonde Rosetta zich in een baan om de komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko. Terwijl het ruimtetuig het oppervlak van deze komeet gedetailleerd in kaart brengt, worden tal van prachtige foto's van de vier kilometer grote komeetkern naar de Aarde gestuurd. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de meest indrukwekkende foto's die Rosetta van deze komeet naar de Aarde stuurt.

Maandag 22 september 2014 wordt een belangrijke dag voor de Amerikaanse ruimtevaart en de exploratie van het zonnestelsel. Die dag moet de Amerikaanse ruimtesonde Mars Atmosphere and Volatile Evolution (MAVEN) omstreeks 04u00 Belgische tijd aankomen bij de planeet Mars. MAVEN werd op 18 november 2013 in de ruimte gebracht en moet ondermeer onderzoeken waarom Mars geëvolueerd is tot een koude, droge woestijnwereld.

Bijna drie maand hebben we moeten wachten op een X-klasse uitbarsting maar vandaag was het eindelijk zover met zonnevlekkengebied 2158 die toch vrij verassend erg zwaar uitbarstte met een langdurige X1.6 uitbarsting. Het gebied was al verantwoordelijk voor een erg zware uitbarsting op de farside van de Zon maar was zeer rustig toen hij zichtbaar kwam op 4 september 2014.

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt de Russische Prognoz 6 satelliet in de ruimte gebracht. Vanuit zijn hoge elliptische baan om de Aarde voert dit ruimtetuig onderzoek uit naar het effect van straling van de Zon op de magnetosfeer.

NGC 2683 is een spiraalvormig sterrenstelsel dat in 1788 werd ontdekt door William Herschel. Het sterrenstelsel kreeg door het Astronaut Memorial Planetarium and Observatory ook de bijnaam 'UFO Galaxy' omwille…

Guidestar magazine

Spacepage wordt aan onze bezoekers blijvend gratis aangeboden maar om de hoge kosten om de site online te houden te drukken moeten we wel het nodige budget kunnen verzamelen. Ook jij kunt uw bijdrage leveren door Spacepage en Guidestar te ondersteunen met uw donatie zodat we u blijvend kunnen voorzien van nieuws, artikelen en ons digitaal magazine.

Doel bereikt!