Spacepage

Planeetonderzoekers, onder leiding van de Nederlandse wetenschapper Remco de Kok van de Universiteit van Leiden, hebben ontdekt dat een geheimzinnige wolk hoog boven de zuidpool van de Saturnusmaan Titan bestaat uit blauwzuurijs. Deze wolk in 2012 voor het eerst waargenomen op beelden die gemaakt werden door de Cassini ruimtesonde en kon tot nu niet worden verklaard.

Lees of download nu gratis de meest recente editie van het populaire digitale wetenschappelijke Guidestar. Met deze maand een gloednieuwe layout en artikelen over ondermeer de AEG uitstap naar Toulouse en de Pyreneeën, de Japanse AKARI ruimtetelescoop, de 'gold rush' naar de asteroïden gordel, Sir Richard Branson, veertig jaar Anglo Australische telescoop, de Teleskop Service 130/910 APO refractor telescoop, Noodweer Benelux en de 'space art' van André de Coster.

Nadat de Sovjet-Unie op 4 oktober 1957 de kleine Sputnik 1 (84 kg) lanceerde, belandde het Amerikaanse ruimtevaartprogramma in een inhaal race. Het zou echter tot februari 1958 duren vooraleer het Army Ballistic Missile Agency (ABMA) erin slaagde de Explorer 1 (14 kg) te lanceren. Uiteindelijk werd op 1 oktober 1958 het Amerikaanse ruimtevaart agentschap NASA – National Aeronautics & Space Administration operationeel teneinde de bestaande ruimtevaart know-how uit militaire en civiele middens te bundelen in één administratie.

Deze prachtige, met blauwe sterren bezaaide opname van een van de rijkste sterrenhopen die we kennen – Messier 11, ook bekend als NGC 6705 of de Wilde Eendencluster – is gemaakt met de Wide Field Imager van de 2,2-meter MPG/ESO-telescoop van de ESO-sterrenwacht op La Silla in Chili.

Stip alvast 12 november 2014 aan in uw agenda want op die dag wil Europa geschiedenis schrijven door voor het eerst een ruimtetuig te laten landen op het oppervlak van een komeet. Die dag zal de Rosetta ruimtesonde de kleine lander Philae afstoten die enkele uren later moet landen op het oppervlak van de komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko.

Oktober, ook wel de wijnmaand genoemd, is de tiende maand in de gregoriaanse kalender en is traditioneel de maand waarin onze klok een uur wordt teruggezet (26 oktober). In dit artikel bespreken we wat er zoal te zien aan de sterrenhemel in oktober 2014. Eén van de sterrenkundige hoogtepunten in oktober 2014 is de oppositie van de planeet Uranus.

Dit gebeurde vandaag in 1910

De Italiaanse astronoom Vincenzo Cerulli ondekt de 320 kilometer grote planetoïde 704 Interamnia. Deze planetoïde bevindt zich in het buitenste deel van de planetoïdengordel tussen de banen van de planeten Mars en Jupiter en heeft een vrij elliptische baan die zich geheel in de planetoïdengordel bevindt. Interamnia wordt door spectraalanalyse ingedeeld bij de F-type planetoïden die een relatief laag albedo hebben.

M82, ook gekend als het 'Sigaarstelsel', is samen met M81 wellicht het bekendste paar sterrenstelsels aan de nachtelijke hemel. Beide objecten zijn in eenzelfde beeldveld zichtbaar bij lage vergrotingen. Zowel…

Guidestar magazine

Spacepage wordt aan onze bezoekers blijvend gratis aangeboden maar om de hoge kosten om de site online te houden te drukken moeten we wel het nodige budget kunnen verzamelen. Ook jij kunt uw bijdrage leveren door Spacepage en Guidestar te ondersteunen met uw donatie zodat we u blijvend kunnen voorzien van nieuws, artikelen en ons digitaal magazine.

Doel bereikt!