Astrowoordenboek: M

Term Omschrijving
Melkweg Spiraalstelsel waartoe ons zonnestelsel behoort. Vanop de aarde zien wij een gloeiende band van licht aan de hemel, de term dankt daardoor haar naam aan dit verschijnsel.
Meridiaan Denkbeeldige lijn aan de hemel die van pal noord naar pal zuid loopt en door het zenit heen gaat
Messier object Een deepsky object uit de messier catalogus vb. M42, M57... bevat voornamelijk sterrenhopen, nevels en verre sterrenstelsels.
Meteoor Heldere kortstondige lichtstreep geproduceerd door een stuk ruimteafval, stofdeeltje of steentje (meteoroïde) dat opbrandt als het de atmosfeer op hoge snelheid binnenkomt.
Meteorenzwerm Een gebeurtenis waarbij een groot aantal meteoren de Aardse atmosfeer binnentreed vanuit hetzelfde gebied in de ruimte op nagenoeg de zelfde tijd. De meeste meteorenzwermen gebeuren wanneer de Aarde doorheen een stofspoor gaat dat achtergelaten is door een komeet.
Meteoriet Stuk steen of ruimteafval dat intact op de aarde terechtkomt
MeV Een miljoen elektronvolt
Microgolfachtergrondstraling Uniforme achtergrondstraling, afkomstig vanuit alle richtingen van het heelal, met het spectrum van een zwart lichaam en een temperatuur van 2,7 graden kelvin
Millibar Een maat voor de atmosferische druk gelijk aan 1/1000 van een bar. De standaard druk op zeeniveau is ongeveer 1013 millibar.
MIR Het oude Russische ruimtestation dat in maart 2001 in de atmosfeer opbrandde.
Mira-ster Veranderlijke ster waarvan de helderheid tussen 10 en 1000 dagen verandert.
Moleculaire wolk Een interstellaire wolk van moleculaire waterstof en bevat sporen van andere moleculen zoals koolstofmonoxide en ammoniak.

Dit gebeurde vandaag in 1983