Astrowoordenboek: H

Begint met Bevat Exacte woord

Term Omschrijving
Hertzsprung-Russeldiagram Grafiek waarvan de horizontale as de kleur van de ster (of temperatuur) afzet tegen een verticale as, waardoor de stellaire helderheid (of absolute helderheid) wordt bepaald.
HII gebied Een gebied van heet gas dat rond een jonge ster zit of sterren die meest geïoniseerd zijn. Het energetische licht van deze jonge sterren ioniseert de bestaande gassen. Deze regio geeft zich meestal weer in rode kleur wanner het gloeit met de fotonen die uitgestraald worden wanneer elektronen gercombineren met waterstofatomen.
Hoofdgordel Het gebied tussen Mars en Jupiter waar de meeste asteroïden in het zonnestelsel gevonden worden.
Hoofdreeks Strook in het Hertzsprung-Russeldiagram waar de sterren het grootste deel van hun leven in bevinden.
Hoogte Hoek, in graden, boven de horizon

Woorden toevoegen

Woordenboek ontwikkeld door Spacepage - versie 2.5

De Ierse astronoom Andrew Graham ontdekt vanop het Markree Observatory de planetoïde 9 Metis. Metis is een S-type planetoïde en zijn diameter varieert van 220 tot 130 kilometer. Het oppervlak bestaat voor ongeveer 30% tot 40% uit metaalhoudende olivijn en 60% tot 70% uit nikkel en ijzer. De planetoïde is genoemd naar de Griekse godin Metis, een van de vrouwen van de oppergod Zeus en de moeder van Pallas Athena.

NGC 3628 is het derde lid van de zogeheten 'Leo Triplet'. Dit is een bekende groep van drie sterrenstelsels die in de lente vaak worden waargenomen door deep-sky waarnemers. Dit…