Astrowoordenboek: H

Term Omschrijving
Hertzsprung-Russeldiagram Grafiek waarvan de horizontale as de kleur van de ster (of temperatuur) afzet tegen een verticale as, waardoor de stellaire helderheid (of absolute helderheid) wordt bepaald.
HII gebied Een gebied van heet gas dat rond een jonge ster zit of sterren die meest geïoniseerd zijn. Het energetische licht van deze jonge sterren ioniseert de bestaande gassen. Deze regio geeft zich meestal weer in rode kleur wanner het gloeit met de fotonen die uitgestraald worden wanneer elektronen gercombineren met waterstofatomen.
Hoofdgordel Het gebied tussen Mars en Jupiter waar de meeste asteroïden in het zonnestelsel gevonden worden.
Hoofdreeks Strook in het Hertzsprung-Russeldiagram waar de sterren het grootste deel van hun leven in bevinden.
Hoogte Hoek, in graden, boven de horizon