Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in oktober 2013?

dinsdag, 24 september 2013 15:03

Oktober, ook wel de wijnmaand genoemd, is de tiende maand in de gregoriaanse kalender en is de maand waarin onze klok een uur wordt teruggezet (27 oktober). In dit artikel bespreken we wat er zoal te zien is aan de sterrenhemel in oktober 2013.

Wat zijn vuurbollen?

Meteoren ën meteorenzwermen zijn een spectaculair fenomeen aan de nachtelijke hemel maar een zogeheten 'vuurbol' is nog veel indrukwekkender. Vuurbollen zijn meteoren die helderder zijn dan de planeet Venus (magnitude -4) en kunnen enkele seconden lang te zien zijn.

Terry Lovejoy ontdekt opnieuw een komeet

woensdag, 11 september 2013 11:41

De Australische amateur-astronoom Terry Lovejoy heeft opnieuw een komeet ontdekt. Lovejoy ontdekte eerder ook al drie kometen waaronder de bekende komeet C/2011 W3 Lovejoy. De pas ontdekte komeet, die voorlopig de naam C/2013 R1 Lovejoy draagt, moet net als komeet ISON in november 2013 te zien zijn aan de sterrenhemel op het noordelijk halfrond.

Hoe zit dat nu met komeet ISON?

zaterdag, 07 september 2013 14:16

Hoe zit dat nu eigenlijk met Komeet ISON? Wordt dit nu de 'komeet van de eeuw' of wordt het eerder een flop? Ondanks het feit dat velen er van uitgaan dat deze komeet in december en januari voor spektakel gaat zorgen, zijn sommigen er nu al van overtuigd dat deze komeet niets meer is dan een overroepen hype. In dit artikel zetten we de feiten op een rijtje.

Deep sky objecten waarnemen in september

Welke interessante deep sky objecten zijn er zoal te zien in de maand september? Elke maand zoekt Spacepage het voor jou uit. Aan de hand van een overzichtelijke sterrenkaart en verschillende tabellen kan je via dit artikel opzoeken welke deep sky objecten je in september zoal kan waarnemen. Om het de gebruiker gemakkelijk te maken, werden de tabellen ook opgesplitst afhankelijk van de gebruikte telescoop.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in september 2013? Hot!

woensdag, 28 augustus 2013 03:57

Op zondag 1 september 2013 begint de weerkundige herfst en de astronomische herfst, ook wel 'equinox' genoemd, start vervolgens op 22 september. In september worden de nachten opvallend langer waardoor dit voor veel amateur-astronomen de start is van een nieuw seizoen van waarnemen. In dit artikel bespreken we wat er zoal te zien aan de sterrenhemel in september 2013.

Kijk eens naar een nova Hot!

donderdag, 22 augustus 2013 21:00

De Japanse amateur-astronoom Koichi Itagaki heeft op 14 augustus 2013 een nova ontdekt in het sterrenbeeld Dolfijn (Delphinus). Het nieuws van de ontdekking ging snel wereld rond met als gevolg dat de pas ontdekt nova de sterrenkundige gebeurtenis van het moment is geworden aangezien deze over de hele wereld met het blote oog waar te nemen is.

Wat is een mistboog?

Wanneer de zon mistbanken beschijnt, duikt weleens een verschijnsel op gelijkend aan de regenboog. Het verschijnsel wordt gekenmerkt door een vage, witachtige boog, die, net als bij de regenboog, recht tegenover de zon aan de hemel te zien is en de mistboog wordt genoemd.

De Perseïden meteorenzwerm Hot!

maandag, 12 augustus 2013 07:00

De maand augustus is voor veel amateur-sterrenkundigen en liefhebbers van hemelverschijnselen een hoogmaand aangezien we in deze maand één van de mooiste zogenaamde 'sterrenregens' te zien krijgen. Elk jaar doorkruist de Aarde in augustus de baan van de komeet Swift-Tuttle wat leidt tot de prachtige Perseïden meteorenzwerm.

Deep sky objecten waarnemen in juli

Welke interessante deep sky objecten zijn er zoal te zien in de maand juli? Elke maand zoekt Spacepage het voor jou uit. Aan de hand van een overzichtelijke sterrenkaart en verschillende tabellen kan je via dit artikel opzoeken welke deep sky objecten je in juli zoal kan waarnemen. Om het de gebruiker gemakkelijk te maken, werden de tabellen ook opgesplitst afhankelijk van de gebruikte telescoop.

De Amerikaanse ruimtesonde Mariner 10 vliegt voor een tweede maal langs de planeet Mercurius. Tijdens deze scheervlucht vliegt Mariner 10 op een afstand van 48 069 kilometer van het oppervlak van Mercurius. Foto: NASA