De kometen van 2014 Hot!

donderdag, 02 januari 2014 12:48

Kometen zijn en blijven prachtige hemelobjecten. Elk jaar worden er tal van deze zogeheten ‘vuile sneeuwballen’ ontdekt die soms voor spectakal kunnen zorgen aan onze sterrenhemel. In dit artikel geven we een overzicht van de belangrijkste kometen die we in 2014 te zien gaan krijgen.

Wat krijgen we in 2014 te zien aan de sterrenhemel? Hot!

dinsdag, 31 december 2013 06:58

Ieder jaar opnieuw sieren verschillende hemelfenomenen de nachthemel. Alles aan de hemel is voortdurend in verandering: de planeten bewegen tussen de sterrenbeelden door terwijl deze sterrenbeelden op hun beurt doorheen de tijd verdwijnen, en na enkele maanden weer verschijnen aan de sterrenhemel. In dit artikel zullen we het hebben over wat er allemaal aan de sterrenhemel te zien is in 2014.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in januari 2014? Hot!

donderdag, 26 december 2013 14:38

De eerste maand van het nieuwe jaar wordt ook in de volksmond ook wel de ‘ijsmaand’ of ‘louwmaand’ genoemd en werd genoemd naar de Romeinse god van de poorten en deuren 'Janus'. In dit uitgbereid artikel wordt een overzicht gegeven van wat er zoal aan de sterrenhemel te zien is in januari 2014.

Jupiter op 5 januari in oppositie

dinsdag, 24 december 2013 07:34

De grootste planeet uit ons zonnestelsel, de gasplaneet Jupiter, is op 5 januari 2014 in oppositie met de Zon. Dat wil zeggen dat deze planeet op dat moment pal tegenover onze ster staat aan de hemel en hierdoor de hele nacht zichtbaar is. Dit is dus het perfecte moment op Jupiter waar te nemen!

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in december 2013? Hot!

zaterdag, 30 november 2013 23:00

Op 1 december start de weerkundige winter. De maand december wordt in de volksmond dan ook wel de ‘donkere maand’ of ‘wintermaand’ genoemd. December 2013 is voor veel amateur en professionele astronomen een zeer belangrijke maand aangezien we dan kunnen genieten van de Geminiden meteorenzwerm, de heldere planeet Jupiter en misschien komeet ISON.

Komeet ISON zorgt voor opschudding

vrijdag, 29 november 2013 00:58

Het langverwachte moment, het perihelium van komeet ISON, heeft voor teleurstelling en opschudding gezorgd. Het lijkt er namelijk op dat de komeet tijdens zijn spannende passage langs de Zon uit elkaar is gevallen en dat restanten het pad van de komeet nu verderzetten.

Volg LIVE de scheervlucht van komeet ISON langs de Zon (UPDATE) Hot!

donderdag, 28 november 2013 01:40

Vandaag, 28 november 2013, is het eindelijk zover! Op deze dag maakt komeet ISON zijn scheervlucht langs de Zon. Dit is een unieke gebeurtenis waar veel mensen over de hele wereld al lang naar uitkijken aangezien we nu bijna weten of deze komeet zijn periheliumpassage zal overleven of niet? Ondanks het feit dat komeet ISON via telescopen op Aarde niet meer zichtbaar is, kunnen we de reis van deze komeet om de Zon toch rechtstreeks volgen dankzij enkele satellieten.

Cruciale week voor komeet ISON

maandag, 25 november 2013 09:56

Deze week wordt een cruciale week voor komeet ISON. Op 28 november 2013 bereikt deze komeet zijn perihelium wat wil zeggen dat het kleine hemelobject het dichtst in de buurt van de Zon komt. Na deze belangrijke passage zullen we uiteindelijk weten of komeet ISON zijn perihelium heeft overleefd en voor spektakel gaat zorgen of de extreme hitte van onze ster de komeet te sterk was.

Komeet ISON plots veel helderder geworden Hot!

donderdag, 14 november 2013 23:55

Goed nieuws voor de fans van komeet C/2012 S1 ISON. Na een rustige en ietwat teleurstellende periode melden verschillende amateur-astronomen en een professionele astronoom dat deze komeet nu plots helderder is geworden. Terwijl komeet ISON rond 13 november 2013 nog magnitude 7,5 haalde, zou deze nu magnitude 6 hebben. Nog even en deze komeet, waar heel veel van wordt verwacht, wordt dus zichtbaar met het blote oog.

Ook komeet Lovejoy is nu te zien aan de sterrenhemel

donderdag, 14 november 2013 11:04

Voor wie even genoeg heeft van alle heisa rond komeet ISON is er nu ook komeet C/2013 R1 Lovejoy. Zo kunnen amateur-sterrenkundigen komeet C/2013 R1 Lovejoy momenteel al zien met een telescoop en vermoedelijk zal deze komeet half november ook met het blote oog te zien zijn.

Lancering vanop de Cape Canaveral lanceerbasis van de Amerikaanse satelliet Vanguard 2. Deze satelliet werd ontworpen om wolkendekking te meten maar omwille van een slechte omwentelingsas werd het verzamelen van nuttige gegevens verhinderd. Vanguard 2 was een magnesium bol met een diameter van 50,8 cm en een gewicht van 9,8 kg. De Vanguard 2 zond negentien dagen lang gegevens naar de Aarde. Momenteel bevindt de satelliet zich nog steeds in een baan om de Aarde. Naar verwachting zal deze ongeveer 300 jaar na lancering terugkeren en verbranden in de atmosfeer. Foto: NASA