De tweede maand van het nieuwe jaar wordt in de volksmond ook wel 'schrikkelmaand', 'slijkmaand' of 'regenmaand' genoemd en werd genoemd naar de Romeinse god Februus, de god van de purificatie en onderwereld. In dit uitgbereid artikel wordt een overzicht gegeven wat er zoal aan de sterrenhemel te zien is in februari 2014.

Kometen zijn en blijven prachtige hemelobjecten. Elk jaar worden er tal van deze zogeheten ‘vuile sneeuwballen’ ontdekt die soms voor spectakal kunnen zorgen aan onze sterrenhemel. In dit artikel geven we een overzicht van de belangrijkste kometen die we in 2014 te zien gaan krijgen.

Ieder jaar opnieuw sieren verschillende hemelfenomenen de nachthemel. Alles aan de hemel is voortdurend in verandering: de planeten bewegen tussen de sterrenbeelden door terwijl deze sterrenbeelden op hun beurt doorheen de tijd verdwijnen, en na enkele maanden weer verschijnen aan de sterrenhemel. In dit artikel zullen we het hebben over wat er allemaal aan de sterrenhemel te zien is in 2014.

De eerste maand van het nieuwe jaar wordt ook in de volksmond ook wel de ‘ijsmaand’ of ‘louwmaand’ genoemd en werd genoemd naar de Romeinse god van de poorten en deuren 'Janus'. In dit uitgbereid artikel wordt een overzicht gegeven van wat er zoal aan de sterrenhemel te zien is in januari 2014.

De grootste planeet uit ons zonnestelsel, de gasplaneet Jupiter, is op 5 januari 2014 in oppositie met de Zon. Dat wil zeggen dat deze planeet op dat moment pal tegenover onze ster staat aan de hemel en hierdoor de hele nacht zichtbaar is. Dit is dus het perfecte moment op Jupiter waar te nemen!

Op 1 december start de weerkundige winter. De maand december wordt in de volksmond dan ook wel de ‘donkere maand’ of ‘wintermaand’ genoemd. December 2013 is voor veel amateur en professionele astronomen een zeer belangrijke maand aangezien we dan kunnen genieten van de Geminiden meteorenzwerm, de heldere planeet Jupiter en misschien komeet ISON.

Het langverwachte moment, het perihelium van komeet ISON, heeft voor teleurstelling en opschudding gezorgd. Het lijkt er namelijk op dat de komeet tijdens zijn spannende passage langs de Zon uit elkaar is gevallen en dat restanten het pad van de komeet nu verderzetten.

Vandaag, 28 november 2013, is het eindelijk zover! Op deze dag maakt komeet ISON zijn scheervlucht langs de Zon. Dit is een unieke gebeurtenis waar veel mensen over de hele wereld al lang naar uitkijken aangezien we nu bijna weten of deze komeet zijn periheliumpassage zal overleven of niet? Ondanks het feit dat komeet ISON via telescopen op Aarde niet meer zichtbaar is, kunnen we de reis van deze komeet om de Zon toch rechtstreeks volgen dankzij enkele satellieten.

Deze week wordt een cruciale week voor komeet ISON. Op 28 november 2013 bereikt deze komeet zijn perihelium wat wil zeggen dat het kleine hemelobject het dichtst in de buurt van de Zon komt. Na deze belangrijke passage zullen we uiteindelijk weten of komeet ISON zijn perihelium heeft overleefd en voor spektakel gaat zorgen of de extreme hitte van onze ster de komeet te sterk was.

Goed nieuws voor de fans van komeet C/2012 S1 ISON. Na een rustige en ietwat teleurstellende periode melden verschillende amateur-astronomen en een professionele astronoom dat deze komeet nu plots helderder is geworden. Terwijl komeet ISON rond 13 november 2013 nog magnitude 7,5 haalde, zou deze nu magnitude 6 hebben. Nog even en deze komeet, waar heel veel van wordt verwacht, wordt dus zichtbaar met het blote oog.

M27 is de helderste planetaire nevel aan de nachtelijke hemel. Deze nevel, gelegen in het sterrenbeeld Vulpecila (Vosje), is ook wel bekend onder de naam 'Dumbbel Nebulae' of de 'Halternevel',…