Kijk veilig naar de Zon met een schoendoos Hot!

donderdag, 19 maart 2015 16:34

De Zon of een eclips veilig waarnemen hoeft niet altijd met een dure telescoop uitgerust met filters of met een speciaal eclipsbrilletje. Zo kan je onze ster ook ook op een veilige manier bewonderen met behulp van een zelfgemaakte camera obscura. Het grote voordeel aan een dergelijk systeem is dat het eenvoudig te maken is en dat het goedkoop is. Ontdek via dit artikel wat je allemaal kan met een schoendoos en een beetje knutselwerk.

Hoe fotografeer je de Zon?

De Zon is ongetwijfeld het meest bekende en waargenomen hemellichaam aan onze hemel. Toch kan het waarnemen van onze ster heel wat schade veroorzaken indien men niet de juiste middelen gebruikt. Door echter gebruik te maken van een simpele filter kan je prachtige beelden maken van de Zon en van zonnevlekken. Dankzij dit uitgebreid artikel kan je leren hoe je de Zon het beste kan fotograferen met een digitale spiegelreflexcamera (DSLR).

Wat is een zonsverduistering?

Een zonsverduistering, ook wel 'eclips' genoemd, is een astronomische fenomeen dat zich voordoet wanneer de Aarde, de Maan en de Zon precies op een lijn staan. Deze samenstelling kan zich enkel voordoen bij nieuwe maan, wanneer de Zon en Maan in conjunctie zijn gezien vanaf de Aarde. Voor velen is dit een bijzonder schouwspel wanneer de Maan zich langzaam voor de Zon beweegt en het overdag steeds donkerder wordt tot de Maan uiteindelijk de zonneschijf volledig bedekt.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in maart 2015? Hot!

dinsdag, 24 februari 2015 18:27

De derde maand van het nieuwe jaar wordt in de volksmond ook wel 'lentemaand', 'buienmaand' of 'guldenmaand' genoemd en werd genoemd naar de Romeinse god Mars, de god van de oorlog. In dit uitgebreid hemeljournaal wordt een overzicht gegeven van wat er zoal aan de sterrenhemel te zien is in maart 2015.

Zonsverduistering op 20 maart 2015 Hot!

donderdag, 05 februari 2015 18:49

Op vrijdag 20 maart 2015 vindt er een totale zonsverduistering plaats die in de Benelux te zien zal zijn als een mooie gedeeltelijke eclips. Zo zullen we vanuit België en Nederland tussen 09u26 en 11u45 uur de Maan gedeeltelijk voor de Zon zien schuiven. Het maximum van deze verduistering vindt plaats omstreeks 10u40. Op dat moment zal ongeveer 83% van de diameter van onze ster bedekt zijn.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in februari 2015? Hot!

maandag, 26 januari 2015 19:50

De tweede maand van het nieuwe jaar wordt in de volksmond ook wel 'schrikkelmaand', 'slijkmaand' of 'regenmaand' genoemd en werd genoemd naar de Romeinse god Februus, de god van de purificatie en onderwereld. In dit uitgebereid artikel wordt een overzicht gegeven wat er zoal aan de sterrenhemel te zien is in februari 2015.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in 2015? Hot!

vrijdag, 02 januari 2015 10:52

Ieder jaar opnieuw sieren verschillende hemelfenomenen de nachthemel. Alles aan de hemel is voortdurend in verandering: de planeten bewegen tussen de sterrenbeelden door terwijl deze sterrenbeelden op hun beurt doorheen de tijd verdwijnen, en na enkele maanden weer verschijnen aan de sterrenhemel. In dit artikel zullen we het hebben over wat er allemaal aan de sterrenhemel te zien is in 2015.

Kijk de volgende dagen eens naar komeet C/2014 Q2 Lovejoy Hot!

woensdag, 31 december 2014 00:14

Misschien krijgen we de volgende weken aan de sterrenhemel een mooie winterkomeet te zien. Zo scheert de komeet C/2014 Q2 Lovejoy op 7 januari 2015 op een afstand van 70 miljoen kilometer langs de Aarde waardoor deze momenteel al aan de avondhemel waarneembaar is vanuit de Lage Landen. De kans bestaat dan ook dat deze komeet rond 7 januari zichtbaar zal zijn met het blote oog.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in januari 2015? Hot!

woensdag, 24 december 2014 14:30

Januari is de eerste maand van het jaar in de gregoriaanse kalender en werd genoemd naar naar Janus, de Romeinse god van poorten en deuren. Eén van de hoogtepunten op sterrenkundig vlak in de maand januari is ongetwijfeld de Boötiden meteorenzwerm. Ontdek via dit uitgebreid artikel wat er allemaal te zien is aan de sterrenhemel in januari 2015.

De Amerikaanse ruimtesonde Mariner 10 vliegt voor een tweede maal langs de planeet Mercurius. Tijdens deze scheervlucht vliegt Mariner 10 op een afstand van 48 069 kilometer van het oppervlak van Mercurius. Foto: NASA