Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in oktober 2014? Hot!

vrijdag, 26 september 2014 00:00

Oktober, ook wel de wijnmaand genoemd, is de tiende maand in de gregoriaanse kalender en is traditioneel de maand waarin onze klok een uur wordt teruggezet (26 oktober). In dit artikel bespreken we wat er zoal te zien aan de sterrenhemel in oktober 2014. Eén van de sterrenkundige hoogtepunten in oktober 2014 is de oppositie van de planeet Uranus.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in september 2014? Hot!

woensdag, 27 augustus 2014 00:00

Op maandag 1 september 2014 begint de weerkundige herfst en de astronomische herfst, ook wel 'equinox' genoemd, start vervolgens op 23 september. In september worden de nachten opvallend langer waardoor dit voor veel amateur-astronomen de start is van een nieuw seizoen van waarnemen. In dit artikel bespreken we wat er zoal te zien aan de sterrenhemel in september 2014.

Hier komen de Perseïden! Hot!

vrijdag, 08 augustus 2014 00:00

De maand augustus is voor veel amateur-sterrenkundigen en liefhebbers van hemelverschijnselen een hoogmaand aangezien we in deze maand één van de mooiste zogenaamde 'sterrenregens' te zien krijgen. Elk jaar doorkruist de Aarde in de maand augustus de baan van de komeet Swift-Tuttle wat leidt tot de prachtige Perseïden meteorenzwerm die we in de volksmond ook kennen als 'vallende sterren'. Dit is dus de perfecte periode om een wens te doen!

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in augustus 2014? Hot!

donderdag, 24 juli 2014 00:00

De achtste maand van het jaar in de gregoriaanse kalender werd genoemd naar de princeps Gaius Iulius Caesar Octavianus (Augustus) en behoort onder amateur-astronomen nog steeds tot de zogeheten 'grijze nachten' (doordat de Zon niet volledig ondergaat, wordt het niet volledig donker). Toch zijn er in augustus 2014 enkele leuke nachtelijke hemelverschijnselen te zien. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van wat er aan de sterrenhemel te zien is in augustus 2014.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in juli 2014? Hot!

dinsdag, 24 juni 2014 00:00

Ondanks het feit dat de maand juli gekend staat om zijn 'grijze nachten' (doordat de Zon niet volledig ondergaat, wordt het niet volledig donker) zijn er toch enkele leuke nachtelijke hemelverschijnselen te zien. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van wat er aan de sterrenhemel te zien is in juli 2014.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in juni 2014? Hot!

maandag, 26 mei 2014 03:00

Op 1 juni start de weerkundige zomer. Twintig dagen later begint officieel de astronomische zomer dat sterrenkundigen ook wel het 'solsticium' heten. De maand juni werd genoemd naar de Romeinse godin, Juno, de vrouw van Jupiter. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van wat er aan de sterrenhemel te zien is in juni 2014.

Krachtige meteorenstorm op komst Hot!

zaterdag, 03 mei 2014 00:00

De kans is heel groot dat we in de nacht vrijdag 23 op zaterdag 24 mei 2014 een heuse meteorenstorm gaan te zien krijgen. Zo zal de Aarde zich op dat moment doorheen een stofwolk begeven die afkomstig is van de komeet 209P/LINEAR. Tijdens het hoogtepunt van deze meteorenstorm kunnen er volgens astronomen enkele honderden meteoren per uur te zien zijn.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in mei 2014? Hot!

donderdag, 24 april 2014 00:00

De vijfde maand van het nieuwe jaar wordt in de volksmond ook wel de 'bloeimaand' of 'Mariamaand' genoemd. Voor amateur-astronomen is mei 2014 een interessante maand doordat de planeet Saturnus in oppositie is met de Zon en we kunnen genieten van de eta Aquariden meteorenzwerm. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van wat er zoal aan de sterrenhemel te zien is in mei 2014.

Mars in oppositie Hot!

dinsdag, 08 april 2014 00:00

Mars, ook gekend als de 'rode planeet', is op 8 april 2014 in oppositie met de Zon. Tijdens de oppositie staat Mars precies tegenover de Zon aan de hemel waardoor deze de hele nacht zichtbaar is. Dit is een gebeurtenis waar tal van amateur-astronomen en astrofotografen al een tijdje naar uitkijken.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in april 2014? Hot!

donderdag, 20 maart 2014 00:00

De vierde maand van het nieuwe jaar wordt in de volksmond ook wel 'grasmaand', 'pasmaand' of 'eiermaand' genoemd. Voor amateur-astronomen is april 2014 een zeer interessante maand doordat de planeet Mars in oppositie is met de Zon en we kunnen genieten van de Lyriden meteorenzwerm. In dit uitgebreid artikel wordt een overzicht gegeven van wat er zoal aan de sterrenhemel te zien is in april 2014.

De Amerikaanse ruimtesonde Mariner 10 vliegt voor een tweede maal langs de planeet Mercurius. Tijdens deze scheervlucht vliegt Mariner 10 op een afstand van 48 069 kilometer van het oppervlak van Mercurius. Foto: NASA