De belangrijkste meteoorzwermen

In dit artikel leren we belangrijkste meteorenzwermen kennen. Deze meteorenzwermen, ook wel 'meteorenstormen' of 'sterrenregens' genoemd, zijn zwermen van meteoren en zijn vaak afkomstig van stof en gruis achtergelaten door kometen.

Een goedkope zonnefilter maken

Je wil graag de Zon waarnemen? Je wil kijken naar de zonnevlekken? Je wil kijken naar een Mercuriusovergang of Venusovergang? Dan is dit artikel ongetwijfeld iets voor jou! In dit artikel wordt namenlijk uitgelegd hoe je op een goedkope manier een zonnefilter kan maken voor je telescoop.

Wat is poollicht?

Poollicht, ook wel 'aurora' of 'noorderlicht' genoemd, is een prachtig lichtverschijnsel dat in de duisternis in de atmosfeer van de Aarde te zien is. Dit fenomeen is vooral in de hoge geografische breedtes te zien (60 en 70 graden noorder- of zuiderbreedte) wat ook betekent dat poollicht het vaakst waargenomen wordt in de winter. Wanneer de Zon echter een periode van hoge activiteit kent, kunnen we ook poollicht in België en Nederland zien.

Dit gebeurde vandaag in 1932

De Belgische astronoom Eugène Joseph Delporte ontdekt in Ukkel de planetoïde 1932 WC die later de naam '1274 Delportia' krijgt. Naast 1274 Delportia ontdekt deze Belgische sterrenkundige nog 65 andere planetoïden en verschillende kometen. Zijn belangrijkste ontdekking was de planetoïde 1221 Amor die de naam gaf aan de Amor planetoïden.

M90 is één van de grotere sterrenstelsels dat deel uitmaakt van de bekende Virgocluster. Opvallend is dat er in de spiraalarmen van M90 geen nieuwe sterren meer worden gevormd. Hierdoor…