De belangrijkste meteoorzwermen

In dit artikel leren we belangrijkste meteorenzwermen kennen. Deze meteorenzwermen, ook wel 'meteorenstormen' of 'sterrenregens' genoemd, zijn zwermen van meteoren en zijn vaak afkomstig van stof en gruis achtergelaten door kometen.

Een goedkope zonnefilter maken

Je wil graag de Zon waarnemen? Je wil kijken naar de zonnevlekken? Je wil kijken naar een Mercuriusovergang of Venusovergang? Dan is dit artikel ongetwijfeld iets voor jou! In dit artikel wordt namenlijk uitgelegd hoe je op een goedkope manier een zonnefilter kan maken voor je telescoop.

Wat is poollicht?

Poollicht, ook wel 'aurora' of 'noorderlicht' genoemd, is een prachtig lichtverschijnsel dat in de duisternis in de atmosfeer van de Aarde te zien is. Dit fenomeen is vooral in de hoge geografische breedtes te zien (60 en 70 graden noorder- of zuiderbreedte) wat ook betekent dat poollicht het vaakst waargenomen wordt in de winter. Wanneer de Zon echter een periode van hoge activiteit kent, kunnen we ook poollicht in België en Nederland zien.

De Belgische astronaut Dirk Frimout keert na een ruimtemissie van 8 dagen en 22 uur met het Amerikaanse ruimteveer Atlantis terug naar de Aarde. In het vrachtruim van het ruimteveer bevonden zich twee Spacelab-platformen waarop een deel van de instrumenten bevestigd werden voor deze eerste Atmospheric Laboratory for Applications and Science (ATLAS-1) missie. De ATLAS ruimtemissies maakten deel uit van NASA's Mission to Planet Earth programma waarbij men onze planeet nauwkeurig onderzocht. Tijdens deze Space Shuttle missie werden veertien wetenschappelijke onderzoeken uitgevoerd met behulp van twaalf instrumenten die ontwikkeld werden door diverse landen waaronder ook België. Foto: NASA