Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in augustus 2015? Hot!

zaterdag, 25 juli 2015 22:13

De achtste maand van het jaar in de gregoriaanse kalender werd genoemd naar de princeps Gaius Iulius Caesar Octavianus (Augustus) en behoort onder amateur-astronomen nog steeds tot de zogeheten 'grijze nachten' (doordat de Zon niet volledig ondergaat, wordt het niet volledig donker). Toch zijn er in augustus 2015 enkele leuke nachtelijke hemelverschijnselen te zien. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van wat er aan de sterrenhemel te zien is in augustus 2015.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in juli 2015? Hot!

zaterdag, 20 juni 2015 05:44

Ondanks het feit dat de maand juli onder amateur-astronomen gekend staat om zijn 'grijze nachten' (doordat de Zon niet volledig ondergaat, wordt het niet volledig donker) zijn er toch enkele leuke nachtelijke hemelverschijnselen te zien. Zo kunnen we in juli 2015 de planeten Mercurius, Venus en Jupiter aanschouwen alsook vallende sterren tellen afkomstig van de Cyniden en Delta-Aquariden meteorenzwermen. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van wat er aan de sterrenhemel te zien is in juli 2015.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in juni 2015? Hot!

dinsdag, 26 mei 2015 21:08

Op 1 juni start de weerkundige zomer. Twintig dagen later begint officieel de astronomische zomer dat sterrenkundigen ook wel het 'solsticium' heten. De maand juni werd genoemd naar de Romeinse godin, Juno, de vrouw van Jupiter. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van wat er allemaal aan de sterrenhemel te zien is in juni 2015.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in mei 2015? Hot!

zondag, 26 april 2015 05:37

De vijfde maand van het nieuwe jaar wordt in de volksmond ook wel de 'bloeimaand' of 'Mariamaand' genoemd. Voor amateur-astronomen is mei 2015 een interessante maand doordat de planeet Saturnus in oppositie is met de Zon, Venus schittert aan de avondhemel en we kunnen genieten van de eta Aquariden meteorenzwerm. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van wat er zoal aan de sterrenhemel te zien is in mei 2015.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in april 2015? Hot!

dinsdag, 24 maart 2015 18:31

De vierde maand van het nieuwe jaar wordt in de volksmond ook wel 'grasmaand', 'pasmaand' of 'eiermaand' genoemd. Voor amateur-astronomen is april 2015 een zeer interessante maand doordat we de planeten Mercurius, Venus en Jupiter goed kunnen waarnemen en we kunnen genieten van de Lyriden meteorenzwerm. In dit uitgebreid artikel wordt een overzicht gegeven van wat er zoal aan de sterrenhemel te zien is in april 2015.

Toekomstige eclipsen in België

vrijdag, 20 maart 2015 17:57

Een zonsverduistering, ook wel 'eclips' genoemd, is een prachtig astronomisch verschijnsel waarbij we de Maan langzaam voor de Zon zien bewegen. Afhankelijk van de positie van de Zon, Maan en Aarde kunnen er twee tot vijf zonsverduisteringen per jaar plaatsvinden. Helaas is het geen alledaags fenomeen aangezien eclipsen slechts zeer plaatselijk zichtbaar zijn op de wereld. Dit artikel geeft een overzicht van alle zonsverduisteringen die tussen 2015 en 2050 plaatsvinden en zichtbaar zijn in België.

Fotocollage: gedeeltelijke zonsverduistering 20 maart 2015 Hot!

donderdag, 19 maart 2015 17:47

Heb je op 20 maart 2015 in België of Nederland een mooie of originele foto kunnen maken van de gedeeltelijke zonsverduistering? Stuur jouw foto dan naar onze redactie (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.) en wij plaatsen jouw foto in deze speciale fotocollage. Op deze manier kan iedereen jouw foto bewonderen en kan iedereen de pracht van een eclips aanschouwen.

Kijk veilig naar de Zon met een schoendoos Hot!

donderdag, 19 maart 2015 16:34

De Zon of een eclips veilig waarnemen hoeft niet altijd met een dure telescoop uitgerust met filters of met een speciaal eclipsbrilletje. Zo kan je onze ster ook ook op een veilige manier bewonderen met behulp van een zelfgemaakte camera obscura. Het grote voordeel aan een dergelijk systeem is dat het eenvoudig te maken is en dat het goedkoop is. Ontdek via dit artikel wat je allemaal kan met een schoendoos en een beetje knutselwerk.

Hoe fotografeer je de Zon?

De Zon is ongetwijfeld het meest bekende en waargenomen hemellichaam aan onze hemel. Toch kan het waarnemen van onze ster heel wat schade veroorzaken indien men niet de juiste middelen gebruikt. Door echter gebruik te maken van een simpele filter kan je prachtige beelden maken van de Zon en van zonnevlekken. Dankzij dit uitgebreid artikel kan je leren hoe je de Zon het beste kan fotograferen met een digitale spiegelreflexcamera (DSLR).

Wat is een zonsverduistering?

Een zonsverduistering, ook wel 'eclips' genoemd, is een astronomische fenomeen dat zich voordoet wanneer de Aarde, de Maan en de Zon precies op een lijn staan. Deze samenstelling kan zich enkel voordoen bij nieuwe maan, wanneer de Zon en Maan in conjunctie zijn gezien vanaf de Aarde. Voor velen is dit een bijzonder schouwspel wanneer de Maan zich langzaam voor de Zon beweegt en het overdag steeds donkerder wordt tot de Maan uiteindelijk de zonneschijf volledig bedekt.

Vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida wordt de Amerikaanse Telstar 1 satelliet in de ruimte gebracht. Telstar 1 was de eerste commercieel gefinancierde satelliet en werd gebouwd door het Amerikaanse bedrijf American Telephone & Telegraph. Al enkele uren na de lancering was Telstar 1 al actief. Als eerste werd een telefoongesprek tussen het Witte Huis en het Amerikaanse grondstation in Andover gevoerd. Naast Andover kon men ook met de Europese grondstations in Goonhilly Downs (Engeland) en Pleumeur-Bodou (Frankrijk) communiceren. Foto: NASA