In dit artikel leren we belangrijkste meteorenzwermen kennen. Deze meteorenzwermen, ook wel 'meteorenstormen' of 'sterrenregens' genoemd, zijn zwermen van meteoren en zijn vaak afkomstig van stof en gruis achtergelaten door kometen.

Je wil graag de Zon waarnemen? Je wil kijken naar de zonnevlekken? Je wil kijken naar een Mercuriusovergang of Venusovergang? Dan is dit artikel ongetwijfeld iets voor jou! In dit artikel wordt namenlijk uitgelegd hoe je op een goedkope manier een zonnefilter kan maken voor je telescoop.

Poollicht, ook wel 'aurora' of 'noorderlicht' genoemd, is een prachtig lichtverschijnsel dat in de duisternis in de atmosfeer van de Aarde te zien is. Dit fenomeen is vooral in de hoge geografische breedtes te zien (60 en 70 graden noorder- of zuiderbreedte) wat ook betekent dat poollicht het vaakst waargenomen wordt in de winter. Wanneer de Zon echter een periode van hoge activiteit kent, kunnen we ook poollicht in België en Nederland zien.

Carolyn en Eugene M. Shoemaker ontdekken samen met David Levy een komeet die later Shoemaker-Levy 9 wordt genoemd. Bij de ontdekking was de komeet al in stukken gebroken. Tussen 16 en 22 juli 1994 sloegen 21 fragmenten van deze komeet in op de planeet Jupiter. Het effect van de inslag van de komeet op de atmosfeer van Jupiter was spectaculair. Zo stegen vuurbollen zo groot als de Aarde op in de atmosfeer van de planeet. De botsing tussen Jupiter en de komeet was de eerste botsing tussen twee hemellichamen die ooit rechtstreeks is waargenomen.

M98 is een spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Coma Berenices (Hoofdhaar) dat tot de bekende Virgocluster van sterrenstelsels behoort. Opmerkelijk aan dit sterrenstelsel is dat het zich naar ons toe…