Op 1 juni start de weerkundige zomer. Twintig dagen later begint officieel de astronomische zomer dat sterrenkundigen ook wel het 'solsticium' heten. De maand juni werd genoemd naar de Romeinse godin, Juno, de vrouw van Jupiter. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van wat er allemaal aan de sterrenhemel te zien is in juni 2015.

De vijfde maand van het nieuwe jaar wordt in de volksmond ook wel de 'bloeimaand' of 'Mariamaand' genoemd. Voor amateur-astronomen is mei 2015 een interessante maand doordat de planeet Saturnus in oppositie is met de Zon, Venus schittert aan de avondhemel en we kunnen genieten van de eta Aquariden meteorenzwerm. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van wat er zoal aan de sterrenhemel te zien is in mei 2015.

De vierde maand van het nieuwe jaar wordt in de volksmond ook wel 'grasmaand', 'pasmaand' of 'eiermaand' genoemd. Voor amateur-astronomen is april 2015 een zeer interessante maand doordat we de planeten Mercurius, Venus en Jupiter goed kunnen waarnemen en we kunnen genieten van de Lyriden meteorenzwerm. In dit uitgebreid artikel wordt een overzicht gegeven van wat er zoal aan de sterrenhemel te zien is in april 2015.

Een zonsverduistering, ook wel 'eclips' genoemd, is een prachtig astronomisch verschijnsel waarbij we de Maan langzaam voor de Zon zien bewegen. Afhankelijk van de positie van de Zon, Maan en Aarde kunnen er twee tot vijf zonsverduisteringen per jaar plaatsvinden. Helaas is het geen alledaags fenomeen aangezien eclipsen slechts zeer plaatselijk zichtbaar zijn op de wereld. Dit artikel geeft een overzicht van alle zonsverduisteringen die tussen 2015 en 2050 plaatsvinden en zichtbaar zijn in België.

Heb je op 20 maart 2015 in België of Nederland een mooie of originele foto kunnen maken van de gedeeltelijke zonsverduistering? Stuur jouw foto dan naar onze redactie (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.) en wij plaatsen jouw foto in deze speciale fotocollage. Op deze manier kan iedereen jouw foto bewonderen en kan iedereen de pracht van een eclips aanschouwen.

De Zon of een eclips veilig waarnemen hoeft niet altijd met een dure telescoop uitgerust met filters of met een speciaal eclipsbrilletje. Zo kan je onze ster ook ook op een veilige manier bewonderen met behulp van een zelfgemaakte camera obscura. Het grote voordeel aan een dergelijk systeem is dat het eenvoudig te maken is en dat het goedkoop is. Ontdek via dit artikel wat je allemaal kan met een schoendoos en een beetje knutselwerk.

De Zon is ongetwijfeld het meest bekende en waargenomen hemellichaam aan onze hemel. Toch kan het waarnemen van onze ster heel wat schade veroorzaken indien men niet de juiste middelen gebruikt. Door echter gebruik te maken van een simpele filter kan je prachtige beelden maken van de Zon en van zonnevlekken. Dankzij dit uitgebreid artikel kan je leren hoe je de Zon het beste kan fotograferen met een digitale spiegelreflexcamera (DSLR).

Een zonsverduistering, ook wel 'eclips' genoemd, is een astronomische fenomeen dat zich voordoet wanneer de Aarde, de Maan en de Zon precies op een lijn staan. Deze samenstelling kan zich enkel voordoen bij nieuwe maan, wanneer de Zon en Maan in conjunctie zijn gezien vanaf de Aarde. Voor velen is dit een bijzonder schouwspel wanneer de Maan zich langzaam voor de Zon beweegt en het overdag steeds donkerder wordt tot de Maan uiteindelijk de zonneschijf volledig bedekt.

De derde maand van het nieuwe jaar wordt in de volksmond ook wel 'lentemaand', 'buienmaand' of 'guldenmaand' genoemd en werd genoemd naar de Romeinse god Mars, de god van de oorlog. In dit uitgebreid hemeljournaal wordt een overzicht gegeven van wat er zoal aan de sterrenhemel te zien is in maart 2015.

Op vrijdag 20 maart 2015 vindt er een totale zonsverduistering plaats die in de Benelux te zien zal zijn als een mooie gedeeltelijke eclips. Zo zullen we vanuit België en Nederland tussen 09u26 en 11u45 uur de Maan gedeeltelijk voor de Zon zien schuiven. Het maximum van deze verduistering vindt plaats omstreeks 10u40. Op dat moment zal ongeveer 83% van de diameter van onze ster bedekt zijn.

Lancering vanop het Kennedy Space Center van het Amerikaanse ruimteveer Atlantis (STS-45) met aan boord zeven ruimtevaarders waaronder de Belg Dirk Frimout. De eerste Belgische ruimtevaarder verbleef in totaal acht dagen in de ruimte en voerde experimenten uit in het kader van de Atmospheric Laboratory for Applications and Science (ATLAS-1) missie. Zo bevonden zich in het laadruim van het ruimteveer twaalf wetenschappelijke experimenten afkomstig van diverse landen waaronder ook België. Foto: NASA