Kijk eens naar vijf paneten! Hot!

dinsdag, 19 januari 2016 14:11

Vanaf woensdag 20 januari 2016 kunnen we met het blote oog maar liefst vijf planeten aan de ochtendhemel zien: Mercurius, Venus, Mars, Saturnus en Jupiter. Links in het oosten staan Mercurius, Venus en Saturnus en in het zuiden vinden we Mars en in het zuidwesten Jupiter terug. We hebben ruim tien jaar moeten wachten op een dergelijke samenstand die nu ongeveer een maand lang zichtbaar zal zijn.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in januari 2016? Hot!

zaterdag, 26 december 2015 15:14

Januari is de eerste maand van het jaar in de gregoriaanse kalender en werd genoemd naar naar Janus, de Romeinse god van poorten en deuren. Enkele van de hoogtepunten op sterrenkundig vlak in januari 2016 zijn ongetwijfeld de Boötiden meteorenzwerm, de komeet Catalina en de verschillende planeten die we 's morgens aan de hemel kunnen zien. Ontdek via dit uitgebreid artikel wat er allemaal te zien is aan de sterrenhemel in januari 2016.

Neen, planetoïde 2003 SD220 gaat niet voor aardbevingen zorgen! Hot!

donderdag, 24 december 2015 07:51

Ondanks het feit dat verschillende populaire media de afgelopen dagen berichten de wereld hebben ingestuurd over mogelijke doemscenario's in verband met de passage van de planetoïde 2003 SD220 zal dit niet leiden tot rampen zoals aardbevingen. Zo liet de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA weten dat deze planetoïde, die op 24 december 2015 langs de Aarde vliegt, voor geen enkele bedreiging zorgt.

Amateur-astronomen kijken uit naar komeet Catalina Hot!

zondag, 29 november 2015 10:52

Amateur-astronomen en sterrenliefhebbers maken zich op voor de komeet C/2013 US10 (Catalina) die de komende weken in zichtbaarheid toeneemt. Zo zal deze komeet, die 'komeet Catalina' wordt genoemd, zich op 17 januari 2016 het dichtst tot de Aarde bevinden en verwacht wordt dat de komeet rond deze periode een schijnbare helderheid zal hebben van magnitude +5,5. Hierdoor zal de komeet Catalina, onder goede omstandigheden, zichtbaar zijn met een verrekijker of een kleine telescoop.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in december 2015? Hot!

zaterdag, 28 november 2015 12:32

Op 1 december start de weerkundige winter. De maand december wordt in de volksmond dan ook wel de ‘donkere maand’ of ‘wintermaand’ genoemd en is voor veel amateur-astronomen één van de betere maanden om met de telescoop naar buiten te gaan. Eén van de hoogtepunten in december is ongetwijfeld de Geminiden meteorenzwerm. Ontdek via dit uitgebreid artikel wat er allemaal te zien is aan de sterrenhemel in december 2014.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in november 2015? Hot!

maandag, 26 oktober 2015 09:16

November wordt ook wel de ‘nevelmaand’ of ‘slachtmaand’ genoemd en is de elfde maand van het jaar in de gregoriaanse kalender. In dit artikel bespreken we wat er zoal te zien is aan de sterrenhemel in november 2015. Zo kunnen we in november 2015 enkele heldere planeten aan de ochtendhemel zien alsook tal van vallende sterren afkomstig van verschillende meteorenzwermen.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in oktober 2015? Hot!

woensdag, 30 september 2015 15:43

Oktober, ook wel de wijnmaand genoemd, is de tiende maand in de gregoriaanse kalender en is traditioneel de maand waarin onze klok een uur wordt teruggezet (25 oktober). In dit artikel bespreken we wat er zoal te zien aan de sterrenhemel in oktober 2015. Eén van de sterrenkundige hoogtepunten in oktober 2015 de Orioniden meteorenzwerm en enkele planeten die we kunnen waarnemen aan de ochtendhemel.

Totale maansverduistering op 28 september Hot!

vrijdag, 25 september 2015 06:50

In de nacht van 27 op 28 september 2015 heeft er een totale Maansverduistering plaats die in gans Europa zichtbaar is. Een maansverduistering is een prachtig astronomisch fenomeen dat plaatsvindt wanneer de Zon, de Aarde en de Maan zich op één lijn bevinden met de Aarde in het midden. Bij helder weer kan een totale maansverduistering erg indrukwekkend zijn.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in september 2015? Hot!

woensdag, 26 augustus 2015 09:58

Op maandag 1 september 2015 begint de weerkundige herfst en de astronomische herfst, ook wel 'equinox' genoemd, start vervolgens op 23 september. In september worden de nachten opvallend langer waardoor dit voor veel amateur-astronomen de start is van een nieuw seizoen van interessante waarnemingen. In dit artikel bespreken we wat er zoal te zien aan de sterrenhemel in september 2015.

Wat zijn meteoren?

Als je op een heldere nacht naar de hemel kijkt, zou je wel eens een vallende ster of in astronomische termen een 'meteoor' kunnen zien. In tegenstelling van wat velen mensen denken, vindt dit verschijnsel slechts 100 km boven het aardoppervlak plaats. In feite zijn meteoren stofdeeltjes die opbranden in de aardatmosfeer ten gevolge van de wrijving met luchtmoleculen.

De Amerikaanse ruimtesonde Mariner 10 vliegt voor een tweede maal langs de planeet Mercurius. Tijdens deze scheervlucht vliegt Mariner 10 op een afstand van 48 069 kilometer van het oppervlak van Mercurius. Foto: NASA