Heldere kometen zijn vaak de mooiste objecten om op te zoeken aan de nachtelijke hemel. Heldere kometen zijn ook vaak erg spectaculair en kennen veel details. De beste kometen kunnen het sterpatroon verstoren met hun stofstaart die zich over een groot deel van de hemel uitstrekt.

Welke interessante deep sky objecten zijn er zoal te zien in de maand juni? Elke maand zoekt Spacepage het voor jou uit. Aan de hand van een overzichtelijke sterrenkaart en verschillende tabellen kan je via dit artikel opzoeken welke deep sky objecten je in juni zoal kan waarnemen. Om het de gebruiker gemakkelijk te maken, werden de tabellen ook opgesplitst afhankelijk van de gebruikte telescoop.

Een wat ongewoon fenomeen op Aarde zijn de oplichtende nachtwolken, ook nog beter gekend als NLC's of Noctilucent Clouds. De NLC's doen zich het vaakst voor wanneer de Zon haar grootste noordelijke declinatie bereikt, dit is dus meestal in de periode rond 21 juni.

Iridium Flares zijn een heel bekend fenomeen onder amateur-astronomen. Dit zijn lichtstipjes aan de sterrenhemel die snel in lichtintensiteit toe- en afnemen en heel kort te zien zijn. Deze plots opkomende lichtstipjes worden veroorzaakt door het zonlicht dat door de antennes van de Iridium communicatiesatellieten terug naar de Aarde wordt weerkaatst. In dit artikel leer je alles over de bekende Iridium Flares en hoe je deze moet waarnemen.

Op 1 juni start de weerkundige zomer. Twintig dagen later begint officieel de astronomische zomer dat sterrenkundigen ook wel het 'solsticium' heten. De maand juni werd genoemd naar de Romeinse godin, Juno, de vrouw van Jupiter. In juni 2013 is de planeet Mercurius een zogeheten ‘avondster’ en bereikt de meteorenzwerm Arietiden zijn maximum.

Deze maand staat de planeet Saturnus in oppositie met de zon. Bijgevolg is de planeet vanaf het begin tot het einde van de nacht aan de hemel zichtbaar en is ze gezien vanaf de Aarde het helderst. Naast Saturnus is ook Jupiter deze maand van de partij, hoewel de planeet steeds vroeger ondergaat. De aprilmaand wordt ook gekenmerkt door een traditionele meteorenzwerm: de Lyriden. Het belangrijkste hemelverschijnsel van deze maand is echter een gedeeltelijke maansdverduistering die op 25 april zal plaatsvinden.

dinsdag, 02 april 2013 13:21

De kometen van 2013 vanuit Australië

Eind februari 2013 werd via diverse media meegedeeld dat C 2013 A1, de eerst ontdekte komeet van het jaar 2013, een grote kans had om in te slaan op de planeet Mars. Deze komeet werd ontdekt door de Schots-Australische astronoom/kometen-jager Robert McNaught met de 0.50 m Uppsala Schmidt telescoop op het Siding Spring Observatorium (SSO) in New South Wales - Australië.

vrijdag, 15 maart 2013 16:40

Fotocollage van de komeet PANSTARRS

De avondhemel wordt momenteel gekenmerkt door de mooie komeet C/2011 L4 PANSTARRS. Deze niet-periodieke komeet werd in juni 2011 ontdekt en is slechts éénmaal aan de hemel te zien. Het hemellichaam is momenteel dan ook een geliefkoosd object bij amateur-astronomen en fotografen. In dit artikel ziet u enkele van de mooiste foto's van komeet PANSTARRS.

donderdag, 07 maart 2013 14:10

Hier komt komeet PANSTARRS! Hot!

In de nacht van 5 op 6 juni 2011 hebben sterrenkundigen van de universiteit van Hawaï met behulp van de Pan-STARRS 1 telescoop op Maui een komeet ontdekt die volgende maand, als de helderheidsverwachtingen kloppen, met het blote oog zou moeten te zien zijn. De komeet kreeg de naam 'C/2011 L4 PANSTARRS' toegekend. Bij haar ontdekking had de komeet slechts een visuele magnitude die 19 bedroeg, en bevond de komeet zich in het zodiakaal sterrenbeeld Schorpioen.

Deze maand zijn Mercurius, Venus en Mars niet te zien aan de hemel met het blote oog. Dit wordt echter een zeer interessante maand op vlak van hemelverschijnselen aangezien komeet PANSTARRS rond midden maart met het blote oog zou moeten waarneembaar zijn aan de westelijke horizon.

De Amerikaanse Marslander Phoenix maakt een zachte landing op het Marsoppervlak nabij de noordpoolkap van de planeet. Deze 250 kilogram zware lander werd uitgerust met een robotarm die 2,3 meter ver reikt, een camera met stereovisie, een gasanalysator, ovens voor de thermal and evolved-gas analyzer, een camera aan de onderzijde om de landing te filmen en een meteorologisch station. Op 31 juli 2008 werd door NASA aan de hand van gegevens afkomstig van de Phoenix Marslander bevestigd dat er op Mars inderdaad water voorkomt in de vorm van ijs onder een dunne laag zand en stof. Foto: NASA