Deep sky objecten waarnemen in september

Welke interessante deep sky objecten zijn er zoal te zien in de maand september? Elke maand zoekt Spacepage het voor jou uit. Aan de hand van een overzichtelijke sterrenkaart en verschillende tabellen kan je via dit artikel opzoeken welke deep sky objecten je in september zoal kan waarnemen. Om het de gebruiker gemakkelijk te maken, werden de tabellen ook opgesplitst afhankelijk van de gebruikte telescoop.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in september 2013? Hot!

woensdag, 28 augustus 2013 03:57

Op zondag 1 september 2013 begint de weerkundige herfst en de astronomische herfst, ook wel 'equinox' genoemd, start vervolgens op 22 september. In september worden de nachten opvallend langer waardoor dit voor veel amateur-astronomen de start is van een nieuw seizoen van waarnemen. In dit artikel bespreken we wat er zoal te zien aan de sterrenhemel in september 2013.

Kijk eens naar een nova Hot!

donderdag, 22 augustus 2013 21:00

De Japanse amateur-astronoom Koichi Itagaki heeft op 14 augustus 2013 een nova ontdekt in het sterrenbeeld Dolfijn (Delphinus). Het nieuws van de ontdekking ging snel wereld rond met als gevolg dat de pas ontdekt nova de sterrenkundige gebeurtenis van het moment is geworden aangezien deze over de hele wereld met het blote oog waar te nemen is.

Wat is een mistboog?

Wanneer de zon mistbanken beschijnt, duikt weleens een verschijnsel op gelijkend aan de regenboog. Het verschijnsel wordt gekenmerkt door een vage, witachtige boog, die, net als bij de regenboog, recht tegenover de zon aan de hemel te zien is en de mistboog wordt genoemd.

De Perseïden meteorenzwerm Hot!

maandag, 12 augustus 2013 07:00

De maand augustus is voor veel amateur-sterrenkundigen en liefhebbers van hemelverschijnselen een hoogmaand aangezien we in deze maand één van de mooiste zogenaamde 'sterrenregens' te zien krijgen. Elk jaar doorkruist de Aarde in augustus de baan van de komeet Swift-Tuttle wat leidt tot de prachtige Perseïden meteorenzwerm.

Deep sky objecten waarnemen in juli

Welke interessante deep sky objecten zijn er zoal te zien in de maand juli? Elke maand zoekt Spacepage het voor jou uit. Aan de hand van een overzichtelijke sterrenkaart en verschillende tabellen kan je via dit artikel opzoeken welke deep sky objecten je in juli zoal kan waarnemen. Om het de gebruiker gemakkelijk te maken, werden de tabellen ook opgesplitst afhankelijk van de gebruikte telescoop.

Het schetsen van deep-sky objecten

Wanneer we naar prachtige deep-sky objecten kijken met een telescoop zien we vaak mooie zaken waarvan je toch op de één of andere manier wil vastleggen wat je nu eigenlijk gezien hebt. In tegenstelling tot het aanschaffen van dure camera's kan je dit uiteindelijk ook doen door het schetsen van de objecten. In dit artikel gaan we in enkele stappen leren hoe we deep-sky objecten kunnen schetsen.

Zondag is het 'supermaan'! Hot!

zaterdag, 22 juni 2013 00:34

Op zondag 23 juni 2013 is het weer zover. Op die dag is het Volle Maan en staat onze trouwe buur, in zijn elliptische baan rondom onze planeet, het dichtst tot de Aarde. De afstand van de Maan tot het midden van de Aarde bedraagt op 23 juni omstreeks 13u12 Belgische tijd 356 9991 kilometer. De Maan zal die dag een schijnbare diameter hebben van 33'28".

Wanneer kunnen we het ISS zien?

zaterdag, 08 juni 2013 16:00

Dankzij de enorme omvang van de zonnepanelen kan het internationale ruimtestation ISS makkelijk vanop de grond worden waargenomen. Wanneer het gevaarte boven België of Nederland vliegt, zal het ISS te zien zijn als een heldere ster die zich met hoge snelheid aan de nachtelijke hemel voortbeweegt. Via onderstaande link kan je de meest actuele data terugvinden wanneer het internationale ruimtestation te zien is vanuit België of Nederland.

ISS overgangen: http://www.spacepage.be/waarnemen-tools/ISS

Het waarnemen van kometen

Heldere kometen zijn vaak de mooiste objecten om op te zoeken aan de nachtelijke hemel. Heldere kometen zijn ook vaak erg spectaculair en kennen veel details. De beste kometen kunnen het sterpatroon verstoren met hun stofstaart die zich over een groot deel van de hemel uitstrekt.

Dit gebeurde vandaag in 1996