Tools voor het waarnemen!

Hier vindt u ondermeer efemeriden van maan/sterren/planeten, talloze sterrenkaarten, deepsky objecten database, maan/zonkalender en nog veel meer, allemaal handige tools voor het waarnemen. Maak een keuze hieronder in de menubalk hierboven

In de Belgische stad Leuven overlijdt de Belgische katholieke priester, astronoom, kosmoloog en natuurkundige Georges Henri Joseph Edouard Lemaître. Zijn belangrijkste wetenschappelijke bijdragen leverde hij aan de algemene relativiteitstheorie en aan de kosmologie door zijn hypothese van het uitdijende heelal en als grondlegger van de oerknaltheorie.

NGC 6946 is een prachtig spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Cepheus van magnitude 8.9. Dit sterrenstelsel, met de bijnaam 'Fireworks Galaxy', is een mooi voorbeeld van een zogeheten 'face-on' stelsel.…