Zonkalender

Welkom op de zonkalender, met deze toepassing kunt u voor elke dag de zonsopkomst en zonsondergangstijden bekijken. Standaard wordt de huidige maand weergegeven, klik op een dag voor de zonsopkomsttijden te bekijken. Klik op vorige maand of volgende maand voor andere maanden te bekijken. De kalender houd standaard rekening met zomertijd/wintertijd.

Oktober 2019

Stap 1: Kalender bekijken van:

Stap 2: Locatie (Niet vereist, standaard brussel)

Vul hier de lengtegraad en breedtegraad in van uw locatie.
Voor Brussel is de lengtegraad 4° 21" OL en de breedtegraad 50° 21' NB, voor Amsterdam is de lengtegraad 4° 24' OL en de breedtegraad 52° 23' NB.

Lengtegraad:
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Dit gebeurde vandaag in 1906

Overlijden van de Amerikaanse natuurkundige en astronoom Samuel Pierpont Langley. Hij was de uitvinder van de bolometer en zijn infrarood-waarnemingen van de Maan werden door Svante Arrhenius gebruikt om het effect van kooldioxide op de temperatuur van de Aarde te berekenen. Na zijn studies aan de English High School of Boston werd hij in 1867 de eerste directeur van het Allegheny Observatory in Pittsburgh, Pennsylvania. In 1887 werd hij de derde directeur van het Smithsonian Institution waarna Langley ook het Smithsonian Astrophysical Observatory oprichtte.

M85 is het meest noordelijke lid uit de bekende Virgocluster van sterrenstelsels. Dit object is een lenticulair sterrenstelsel van het type S0 en lijkt hard op M84. Opvallend is dat…