Zonkalender

Welkom op de zonkalender, met deze toepassing kunt u voor elke dag de zonsopkomst en zonsondergangstijden bekijken. Standaard wordt de huidige maand weergegeven, klik op een dag voor de zonsopkomsttijden te bekijken. Klik op vorige maand of volgende maand voor andere maanden te bekijken. De kalender houd standaard rekening met zomertijd/wintertijd.

December 2019

Stap 1: Kalender bekijken van:

Stap 2: Locatie (Niet vereist, standaard brussel)

Vul hier de lengtegraad en breedtegraad in van uw locatie.
Voor Brussel is de lengtegraad 4° 21" OL en de breedtegraad 50° 21' NB, voor Amsterdam is de lengtegraad 4° 24' OL en de breedtegraad 52° 23' NB.

Lengtegraad:
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Dit gebeurde vandaag in 1947

De Amerikaanse astronoom Henry L. Giclas ontdekt vanop het Lowell Observatory de planetoïde 2201 Oljato. Deze planetoïde behoort tot de Apollo-planetoïden. Volgens astronomen wordt de meteorenzwerm Chi-Orioniden wellicht veroorzaakt door brokstukken afkomstig van deze planetoïde. Henry L. Giclas ontdekte in totaal zeventien planetoïden.

M90 is één van de grotere sterrenstelsels dat deel uitmaakt van de bekende Virgocluster. Opvallend is dat er in de spiraalarmen van M90 geen nieuwe sterren meer worden gevormd. Hierdoor…